Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Juridisk krönikaI del 2 av sin krönika om avtalsrätt inom offentlig upphandling beskriver Viktor Anseus skälen för att ha en strängare syn på avtalsbrott i offentligt upphandlade kontrakt och ger exempel på en skrivning som i bästa fall kan underlätta proceduren vid hävning.

| 2025-07-10
Upphandlare Viktor Anseus beskriver i del 2 av krönikorna kring avtalsrätt för offentliga kontrakt skälen för att ha en strängare syn på avtalsbrott.

I del 1 analyserade jag en dom från hovrätten, och beskrev hur hjälpregler kan underlätta en rättslig bedömning. I den andra delen kommer jag att beskriva skälen för att ha en strängare syn på avtalsbrott i offentligt upphandlade kontrakt. Slutligen ger jag exempel på en skrivning som i bästa fall kan underlätta proceduren vid hävning.

Skäl för en strängare hävningsregel

I Upphandlingsrättslig tidskrift 2024:4 sidan 163 (Uteslutning av leverantörer på grund av avtalsbrott – rättssäkerhet och proportionalitet), framförs kritik mot att offentliga sektorns avtal ibland ensidigt gynnar offentliga beställaren genom att till exempel formulera en sträng hävningsregel – inte minst eftersom det kan det få stora konsekvenser för en leverantör om avtalet hävs, eftersom det kan grunda uteslutning i andra upphandlingar. 

Jag kan bara instämma: Avtal ska vara rimliga att följa, och eftersom offentliga beställare ensidigt sätter villkoren bör den hålla sig inom sedvänjan. Leverantören kan ha en rimlig förklaring till avtalsbrottet, det kan till exempel vara en nyanställd som gjort fel. Domstolar beaktar också anledningen till avtalsbrottet. 

Men när det gäller rätten till hävning bör man beakta offentliga kontrakts särdrag. Bakgrunden är en offentlig upphandling, där andra duktiga leverantörer inte har fått möjligheten till affären (det fördes in i argumentation i mål T 536-13 som ett led i väsentlighetsbedömningen, men hovrätten lämnade det utan avseende). Då vill det till att man följer avtalet till punkt och pricka. Visst kan leverantören ha gjort omfattande investeringar inför ett ramavtal. Men samtidigt har man gått med på vissa krav.

Vid varaktiga avtal/avtal som kräver större investeringar, torde ribban för hävning också ligga högre.

Jag tycker att man kan ha högre förväntningar på ett offentligt avtal än på vilket privat förhandlat avtal som helst: Dels för att värna leverantörskollektivet, dels för att man handskas med skattemedel. Det är och det ska vara knivskarpt. Möjligheten att tillämpa sanktioner, som hävning, blir annars illusorisk.

Annars blir det också inkonsekvent: Om en anbudsgivare lämnar minsta vaghet/reservation i anbudet kan anbudet behöva förkastas (trots att det kan ha skett av misstag). Men väl i avtalet, så är det mer tillåtande för misstag.

Jag har varit med om att en leverantör helt enkelt nekar att utföra vissa olönsamma åtaganden, som anges i avtalet. Efter påpekande rättar det till sig, men sedan uppstår avtalsbrott av annat slag. Självklart kan man olika synsätt på en fråga, men här pratar vi om återkommande problemsituationer. Det gör att avtalet blir tungrott. Sedan skulle sträng hävningsregel kanske tolkas restriktivt av en domstol.

Nedan följer exempel på en hävningsbestämmelse baserat på slutsatser från båda artiklarna.

Reklamation, rättelse och hävning

REKLAMATION:

Part ska som vill göra gällande påföljder ska reklamera inom skälig tid från det att den har kännedom om avtalsbrottet.

RÄTTELSE OCH HÄVNING:

Part har rätt att häva avtalet om den andra parten begår väsentligt avtalsbrott, och rättelse inte sker utan dröjsmål.

Anledningen till avtalsbrottet ska beaktas. 

Den skadelidande parten får skäligen avgöra när och hur rättelsen ska ske. Om sådan rättelse inte kan ske med ett tillfredsställande resultat får hävning ske omedelbart.

SÄRSKILT OM UPPREPADE AVTALSBROTT

Vid väsentligt avtalsbrott som består av upprepade avtalsbrott (av samma eller olika slag) får part häva avtalet, oavsett om varje avtalsbrott är väsentligt eller har reklamerats eller rättats.

TEXT: Viktor Anseus, upphandlare

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Juridisk krönikaUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst