Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?

Juridisk krönikaI del 2 av sin krönika om avtalsrätt inom offentlig upphandling beskriver Viktor Anseus skälen för att ha en strängare syn på avtalsbrott i offentligt upphandlade kontrakt och ger exempel på en skrivning som i bästa fall kan underlätta proceduren vid hävning.

| 2025-07-10
Upphandlare Viktor Anseus beskriver i del 2 av krönikorna kring avtalsrätt för offentliga kontrakt skälen för att ha en strängare syn på avtalsbrott.

I del 1 analyserade jag en dom från hovrätten, och beskrev hur hjälpregler kan underlätta en rättslig bedömning. I den andra delen kommer jag att beskriva skälen för att ha en strängare syn på avtalsbrott i offentligt upphandlade kontrakt. Slutligen ger jag exempel på en skrivning som i bästa fall kan underlätta proceduren vid hävning.

Skäl för en strängare hävningsregel

I Upphandlingsrättslig tidskrift 2024:4 sidan 163 (Uteslutning av leverantörer på grund av avtalsbrott – rättssäkerhet och proportionalitet), framförs kritik mot att offentliga sektorns avtal ibland ensidigt gynnar offentliga beställaren genom att till exempel formulera en sträng hävningsregel – inte minst eftersom det kan det få stora konsekvenser för en leverantör om avtalet hävs, eftersom det kan grunda uteslutning i andra upphandlingar. 

Jag kan bara instämma: Avtal ska vara rimliga att följa, och eftersom offentliga beställare ensidigt sätter villkoren bör den hålla sig inom sedvänjan. Leverantören kan ha en rimlig förklaring till avtalsbrottet, det kan till exempel vara en nyanställd som gjort fel. Domstolar beaktar också anledningen till avtalsbrottet. 

Men när det gäller rätten till hävning bör man beakta offentliga kontrakts särdrag. Bakgrunden är en offentlig upphandling, där andra duktiga leverantörer inte har fått möjligheten till affären (det fördes in i argumentation i mål T 536-13 som ett led i väsentlighetsbedömningen, men hovrätten lämnade det utan avseende). Då vill det till att man följer avtalet till punkt och pricka. Visst kan leverantören ha gjort omfattande investeringar inför ett ramavtal. Men samtidigt har man gått med på vissa krav.

Vid varaktiga avtal/avtal som kräver större investeringar, torde ribban för hävning också ligga högre.

Jag tycker att man kan ha högre förväntningar på ett offentligt avtal än på vilket privat förhandlat avtal som helst: Dels för att värna leverantörskollektivet, dels för att man handskas med skattemedel. Det är och det ska vara knivskarpt. Möjligheten att tillämpa sanktioner, som hävning, blir annars illusorisk.

Annars blir det också inkonsekvent: Om en anbudsgivare lämnar minsta vaghet/reservation i anbudet kan anbudet behöva förkastas (trots att det kan ha skett av misstag). Men väl i avtalet, så är det mer tillåtande för misstag.

Jag har varit med om att en leverantör helt enkelt nekar att utföra vissa olönsamma åtaganden, som anges i avtalet. Efter påpekande rättar det till sig, men sedan uppstår avtalsbrott av annat slag. Självklart kan man olika synsätt på en fråga, men här pratar vi om återkommande problemsituationer. Det gör att avtalet blir tungrott. Sedan skulle sträng hävningsregel kanske tolkas restriktivt av en domstol.

Nedan följer exempel på en hävningsbestämmelse baserat på slutsatser från båda artiklarna.

Reklamation, rättelse och hävning

REKLAMATION:

Part ska som vill göra gällande påföljder ska reklamera inom skälig tid från det att den har kännedom om avtalsbrottet.

RÄTTELSE OCH HÄVNING:

Part har rätt att häva avtalet om den andra parten begår väsentligt avtalsbrott, och rättelse inte sker utan dröjsmål.

Anledningen till avtalsbrottet ska beaktas. 

Den skadelidande parten får skäligen avgöra när och hur rättelsen ska ske. Om sådan rättelse inte kan ske med ett tillfredsställande resultat får hävning ske omedelbart.

SÄRSKILT OM UPPREPADE AVTALSBROTT

Vid väsentligt avtalsbrott som består av upprepade avtalsbrott (av samma eller olika slag) får part häva avtalet, oavsett om varje avtalsbrott är väsentligt eller har reklamerats eller rättats.

TEXT: Viktor Anseus, upphandlare

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Juridisk krönikaUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026