Molslinjen bröt i höstas Færgens över hundraåriga trafik till och från Bornholm. Företaget kammade hem Transport-, Bygnings- og Boligministeriets upphandling med löfte om femtio procent lägre biljettpriser och snabbare båtar.
Trafiken mellan Rønne samt Ystad och Køge har sedan dess utvecklats väl. Fler avgångar och sänkta biljettpriser har fått resenärerna att strömma till. Turistnäringens förhoppningar om en längre säsong verkar inte ha kommit på skam.
Under årets första fyra månader ökade antalet passagerare med 21,5 procent till 321 341 från 264 403 samma period år 2018. Även avtalet personbilar och bussar har ökat.
Fast allt är inte frid och fröjd. De nya snabbfärjorna är känsliga för vågor och vind. Många passagerare blir sjösjuka.
Dessutom får Molslinjen, som kör trafiken under varumärket Bornholmslinjen, kritik för många inställda turer och dålig information om när detta sker. Under det första halvåret har man ställt in dubbelt så många turer mellan Ystad och Rønne som den gamla operatören.
Danska myndigheter är noga med att följa upp sin upphandling. Efter den senaste kundnöjdhetsundersökningen krävs Bornholmslinjen på motsvarande två miljoner kronor i böter. Två av fem mål uppfylls inte och det noteras att rederiet vid flera tillfällen inte satt in ersättningsfärja.
Ole Birk Olesen, minister för transport, byggnads och bostadsfrågor i avgående regeringen Lars Løkke Rasmussen III, poängterar vikten av en bra ombordupplevelse:
– Jag förväntar mig därför att Molslinjen kommer att förbättra resultaten för nästa mätning.
Färjetrafiken till och Bornholm är samhällsviktig med ett tioårigt avtal. Staten subventionerar den med motsvarande 530 miljoner kronor per år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer