Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

BAS-P – vad är det?

ExpertkommentarDen svenska arbetsmiljölagstiftningen är både omfattande och snårig, skriver Inköpsrådets expert Jakob Waldersten som fördjupat sig grundligt i den. Han ger sina bästa sju tips på hur man undviker de vanliga misstagen i en entreprenadupphandling.

| 2020-12-06
Jakob Waldersten är Inköpsrådets expert på entreprenadupphandlingar.

Våren 2015 tog jag ett snett kliv i min entreprenadjuridiska karriär och började som upphandlingsansvarig. Ganska snart insåg jag att jobbet förutsatte att man fördjupade sig ordentligt i AMA AF 12, inte bara Upphandlingsföreskrifterna (AFB) utan även Entreprenadföreskrifterna (AFC/D).

Men redan vid AFC/D.183 fick jag stanna upp: ”BAS-P, vad tusan är det för något?”.

Efter viss utredning var i vart fall två klarlagda: dels att BAS stod för byggarbetsmiljösamordnare, dels att den svenska arbetsmiljölagstiftningen inte var någon smal sak. Tvärtom är rättsområdet så omfattande och snårigt att inte ens Arbetsmiljöverket kunnat svara på många av mina frågor.

Därför tänkte jag ge mina bästa tips om hur du som entreprenadupphandlare (och entreprenör) bör förhålla dig till AFC/D.183 och dess underkoder när du upprättar din nästa AF-del.

Tillämpliga regler
På en byggarbetsplats är ofta många arbetsgivare verksamma och tanken med reglerna om byggarbetsmiljösamordning är att någon ensam ska ansvara för att arbetsmiljösynpunkter beaktas inför (planering och projektering), under (utförande) och efter (brukande) entreprenaden.

Reglerna utgår från 3 kap. 6-7 §§ i arbetsmiljölagen (AML) vilket är en ramlag innebärande att de mesta av regleringen i stället återfinns i arbetsmiljöverkets författningssamling (AFS).

Av 3 kap. 6 § följer att det är byggherren som normalt har ansvaret för att arbetsmiljösynpunkter beaktas. Vidare ska byggherren utse en lämplig byggarbetsmiljösamordnare dels för planering och projektering, dels för utförandet (byggherren kan utse sig själv). Såväl fysiska som juridisk personer kan utses och benämns vanligen BAS-P respektive BAS-U.

Vilka uppgifter som närmare ankommer på BAS-P/U framgår av 3 kap. 7 a-b §§ i samt 11-12 b §§ (BAS-P) och 13-16 §§ (BAS-U) i AFS 1999:3 Byggnads- och anläggningsarbete.

Vanliga misstag i entreprenadhandlingar – mina 7 bästa tips
Arbetsmiljölagstiftningen är tvingande och okunnighet är ingen ursäkt om något inträffar eller om Arbetsmiljöverket upptäcker brister vid en inspektion. Genom att undvika de vanligaste felen och följa tipsen listade nedan får du ett tydligare och mer korrekt förfrågningsunderlag:

1 Utse eller överlåta byggarbetsmiljöansvaret?
Enligt 3 kap. 7 c § i AML kan byggherren genom avtal skriftligen överlåta hela sitt ansvar på en uppdragstagare om denne självständigt(!) ska ansvara för planering och projekteringen eller för utförandet.

Det innebär att någon överlåtelse av ansvaret avseende planering och projektering inte kan ske vid utförandeentreprenad eftersom entreprenören enligt den entreprenadformen endast svarar för utförandet.

Likaså kan någon överlåtelse inte bli aktuell överhuvud taget om upphandlingsformen är delad entreprenad eftersom det då inte förekommer någon självständig entreprenör.

Det finns dock inget som hindrar att byggherren uppdrar åt en entreprenör att hantera byggarbetsmiljösamordningsuppgifter genom att utse denne till BAS-P eller Bas-U, men byggherren bibehåller då ansvaret för de uppgifter som åligger dessa funktioner.

Observera: Det kan endast finnas en BAS-P samt BAS-U utsedd samtidigt. Upphandlar ni en delad entreprenad är det därför viktigt att tänka på detta så att inte flera entreprenörer utses.

2 Använd rätt koder
Om ni som byggherre inte utser den blivande entreprenören till BAS-P/U ska endast underkoden AFC/D.1834 åberopas med uppgift om vem som är byggarbetsmiljösamordnare (se även p. 6 nedan).

Om entreprenören endast ska utses till BAS-P eller BAS-U är det tillräckligt att åberopa AFC/D.1832 och AFC/D.1833. För dessa koder finns tillhörande AMA-föreskrifter som anger att entreprenören utses att vara byggarbetsmiljösamordnare.

Observera: Om överlåtelse av ansvaret i enlighet med 3 kap. 7 c §, p. 1 och/eller 2 ska ske på entreprenören är det viktigt att detta också uttryckligen anges (i annat fall har någon lagenlig överlåtelse inte skett; anges lämpligen under AFC/D.183). Eftersom även ansvaret att utse BAS överlåts behöver AFC/D.1832 och AFC/D.1833 inte åberopas.

3 Arbetsmiljöansvaret kan inte överlåtas
Alla arbetsgivare verksamma i Sverige har ett arbetsmiljöansvar gentemot sina arbetstagare (se bland annat 3 kap. 2-4 §§ i AML). Ansvaret gäller alltid och går inte att överlåta – vissa ansvarsuppgifter kan dock delegeras. Exempelvis ansvarar arbetsgivaren för att arbetstagare har erforderlig utbildning och ändamålsenlig arbetsutrustning.

En vanlig missuppfattning är att det är just arbetsmiljöansvaret som hamnar på BAS-P/U. Uttryck er därför inte i termer av att ”entreprenören övertar beställarens arbetsmiljöansvar” då det riskerar cementera denna missuppfattning (och kan få er som beställare att framstå som okunnig).

4 BAS-P tar fram arbetsmiljöplan
Om någon av förutsättningarna i 8 § i AFS 1999:3 bedöms uppfylld ska en arbetsmiljöplan upprättas i enlighet med 12 a §. Av 12 § följer att detta ansvar åvilar BAS-P. Trots detta anges det i utförandeentreprenader att entreprenören ska upprätta sådan plan vilket är högst olämpligt då denne inte deltagit i något planering- och projekteringsarbete.

5 Utse BAS-P innan totalentreprenaden upphandlas
Även om det är möjligt att överlåta ansvaret avseende planering och projektering på en totalentreprenör förutsätter även totalentreprenader att viss planering och projektering utförs innan upphandlingen. Det är därför viktigt att man som byggherre ser till att utse BAS-P så fort konkreta åtgärder inför den kommande entreprenaden börjar vidtas.

6 Kontrollera inte BAS-P/U utan dess handläggare
Den absolut vanligaste missuppfattningen är att BAS-P/U är en människa. Eftersom såväl byggherren (konsumententreprenader undantagna) som entreprenören normalt är juridiska personer är det mycket ovanligt att någon fysisk person utses till BAS-P eller BAS-U.

Som framgår av AMV:s kommentar till 6 § i AFS 1999:3 skiljer man på utsedd byggarbetsmiljösamordnare och den som ”handlägger samordningsfrågorna”. Det kan finnas flera handläggare och det är dessa som behöver kontrolleras under kvalificeringsfasen. Begär därför in namn och relevant utredning (cv, kursintyg med mera) på själva handläggarna.

7 Utvärdera inte planerade handläggare
Enligt upphandlingsrättslig praxis kan under vissa förutsättningar entreprenörens personal utvärderas. Eftersom arbetsmiljöreglerna är tvingande ska(!) den som handlägger byggarbetsmiljösamordningsuppgifter vara kvalificerad för uppgiften.

Att koppla tilldelningskriterier till samordningsansvaret är enligt min mening meningslöst. För att kriteriet ska ha något värde måste viktningen påverka anbudssumman på ett icke försumbart sätt. Det innebär i praktiken att man då efterfrågar överkvalificerade handläggare till ordentligt överpris.

Jakob Waldersten
Bolagsjurist, Sh bygg, sten och anläggning

Läs mer av Jakob Waldersten:
https://inkopsradet.se/?s=Jakob+Waldersten

 

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten är jurist och ger rådgivning, håller utbildningar och föreläser genom egna bolaget Walderstens juridiska. Han har tidigare varit bolagsjurist på byggbolag, upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025