Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Avsluta ramavtal när takvolym är nådd?

ExpertkommentarFöranleder EU-domstolens dom Coopservice en skyldighet att avsluta kontrakt vid uppnådd takvolym och fordras en särskild reglering om detta i de administrativa föreskrifterna? Inköpsrådets expert Per-Ola Bergqvist och kollegan Linnea Lindberg analyserar rättsläget.

| 2020-09-09
Per-Ola Bergqvist, advokat och en av Inköpsrådets experter.

Inköpsrådets expert Per-Ola Bergqvist har i en tidigare artikel ABT, AB och LOU – avsluta kontrakt? skrivit om upphandlingslagarnas bestämmelser om en skyldighet att avsluta kontrakt och uppmuntrat till eftertanke vid införandet av särskilda regleringar i upphandlingsdokumenten.

Med anledning av EU-domstolens avgörande i mål nummer 216/17 Coopservice berörs ännu en gång frågan om det behövs särskilda regleringar i upphandlingsdokumenten.

Denna gång i förhållande till Coopservice-domen och om den medför en skyldighet att avsluta kontrakt vid uppnådd takvolym och att se till att denna möjlighet finns i upphandlingsdokumenten.

EU-domstolens dom Coopservice föreskriver en skyldighet att i upphandlingsdokumenten ange den totala kvantitet som kan komma att avropas från ett ramavtal, det vill säga en skyldighet att ange en takvolym i ramavtalet. Enligt Coopservice är även ramavtalet utan verkan när den angivna kvantiteten har uppnåtts.

EU-domstolens avgörande Coopservice har gett upphov till både tolkning, diskussion och underrättspraxis. Högsta förvaltningsdomstolen har också beviljat prövningstillstånd i mål rörande frågan om takvolym.[1] Ett avgörande av särskild relevans för den fortsatta framställningen är Kammarrättens i Göteborg dom i mål nummer 604-20 med flera den 2020-06-15.

Kammarrätten konstaterade i målet det inte fanns något generellt hinder mot att takvolym anges i form av ett värde, alltså ett takbelopp. Rätten konstaterade dessutom att det varken fanns stöd i LOU eller tillämplig praxis för att det i upphandlingsdokumentet måste anges ett villkor som föreskriver vad som avtalsrättsligt inträffar när takvolym eller takbelopp har uppnåtts.

Med hänvisning till Coopservice menade kammarrätten att omständigheten att det i upphandlingsdokumentet hade angetts att avtalet kunde sägas upp när takvolymen uppnåddes har inte någon upphandlingsrättslig verkan och saknar betydelse för frågan om takvolym angetts.

Mot den bakgrunden uppstår frågan om det med anledning av EU-domstolens avgörande finns en skyldighet att avsluta ett ramavtal vid uppnådd takvolym och om det dessutom krävs eller i vart fall är lämpligt att särskilt reglera detta i upphandlingsdokumenten.

Kammarrätten konstaterar att det saknas skyldighet att i upphandlingsdokumentet ange den avtalsrättsliga konsekvens som inträffar vid uppnådd takvolym.

Av förarbetena till upphandlingslagarnas bestämmelse om avslutande av kontrakt följer att det är en fråga för parterna att närmare reglera hur avtalet ska avslutas och vad konsekvenserna av detta ska vara.

Inte desto mindre framgår av EU-domstolens dom Coopservice att konsekvensen av uppnådd angiven kvantitet är att avtalet är utan verkan. Det torde i realiteten medföra att ramavtalet måste avslutas på något sätt för att inte riskera att avtalet behöver sägas upp utan grund och därmed eventuellt föranleda skadeståndsskyldighet.

Vår uppfattning är att frågan upphandlingsrättsligt, vid en uppnådd takvolym i ramavtal, kan lösas utifrån upphandlingslagarnas bestämmelser om ändring av ramavtal i 17 kap. LOU/ 16 kap. LUF.

Det innebär att varje passerande av angiven takvolym inte per automatik är otillåten utan bör betraktas som en ändring av ramavtalet som inte nödvändigtvis behöver vara väsentlig. Möjligen kan också ett beslut att inte förlänga ramavtalets giltighetstid, även om det är möjligt, användas om takvolymen riskerar att passeras.

Vid införandet av särskilda bestämmelser i de administrativa föreskrifterna om upphandlingen grundas på AB 04 eller ABT 06 finns det, mot bakgrund av ovanstående, anledning till eftertanke.

Detta i syfte att, såsom konstaterats i tidigare artikel, inte riskera spela ut det i ABT och AB redan existerande regelverkets funktioner om till exempel skadestånd på grund av ogenomtänkt hänvisning till upphandlingslagarnas möjlighet att avsluta kontrakt vid vissa givna omständigheter.

I synnerhet sedan en uppnådd takvolym per automatik inte behöver anses vara en otillåten, väsentlig ändring av ramavtalet utan måste bedömas i varje enskilt fall utifrån upphandlingslagarnas bestämmelser på området.

Per-Ola Bergqvist och Linnea Lindberg
Advokater, Foyen Advokatfirma

Har du frågor om entreprenadavtal? Mejla info@inkopsradet.se

[1] HFD mål nr 1303-20 m.fl. (Dokumentismen i Umeå AB).

Annons

Är du intresserad av entreprenadupphandling?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning för dig som arbetar med entreprenadupphandlingar. En intensiv tvådagarskurs som ger förståelse för entreprenadupphandlingens olika steg, standardavtal, uppföljning och mycket mer.
Läs mer här!

Läs mer: EntreprenadEU-domstolenExpertkommentar

Per-Ola Bergqvist

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Avsluta ramavtal när takvolym är nådd?"

  1. Po skriver:
    2020-09-10 kl. 11:53

    Det är viktigt att hålla isär avtalet och reglerna om takvolym.
    Avtalet är inte överordnat LOU.
    En väsentlig förändring ok enligt 17 kap.
    men det finns gränser för höjningen både vad gäller kontraktsvärdet och volym.
    Myndigheterna måste ha en passus både om volym och kontraktsvärdet i FFU och kontraktet.

    Svara
  2. Po skriver:
    2020-09-10 kl. 11:55

    Avtalet är inte överordnat LOU.
    En väsentlig förändring ok enligt 17 kap.
    men det finns gränser för höjningen både vad gäller kontraktsvärdet och volym.
    Myndigheterna måste ha en passus både om volym och kontraktsvärdet i FFU och kontraktet.

    Svara
  3. Annika skriver:
    2020-09-17 kl. 09:36

    Jag är inte säker på att jag förstår. Innebär det du skriver att takvolymen kan höjas under avtalets gång eller är detta inte möjligt, vilket innebär att avtalet måste avbrytas/avslutas

    Svara
  4. PO skriver:
    2020-09-28 kl. 10:24

    Upphandlingsmyndigheten säger att det är oklart och får avgöras av rättsläget när frågan dyker upp.

    Svara
  5. PO skriver:
    2020-09-28 kl. 10:26

    Vid kontroll med upphandlingsmyndigheten säger dom att det är oklart och får avgöras av rättsläget när frågan dyker upp-

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Per-Ola Bergqvist

Per-Ola Bergqvist är advokat och delägare i Foyen Advokatfirma. Han är specialiserad på entreprenadjuridik och partnering.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl