Små och medelstora företag har ofta svårt att i offentliga upphandlingar konkurrera med storbolag sitter på helt andra resurser. EU har därför gått ut med rekommendationer om att utvärdera kvalitet snarare än att bara titta på lägsta pris.
Fast frågan är om det verkligen hjälper. Johan Stake, som den 12 november disputerar med sin avhandling Essays on quality evaluation and bidding behavior in public procurement auctions, är tveksam:
− Små företag kan ha en större chans i lägsta-pris-upphandlingar, eftersom de ofta är mer nischade inom sitt område eller har nära kontakt med kunden, menar han.
Enligt Johan Stake ökar tvärtom antalet bud från stora företag när man utvärderar kvalitet. Samtidigt minskar sannolikheten för små och medelstora företag att vinna. En möjlig förklaring kan vara att de mindre företagen inte är lika bra på att framhäva kvaliteterna av sina produkter eller tjänster.
– Detta har de stora företagen lärt sig göra genom att delta i många olika upphandlingar.
Klart är att kontraktens storlek har betydelse vid upphandling. Små företag har mindre chans att vinna ju högre värde kontraktet omfattar:
– Vid utvärdering av kvalitet kan man öka de små företagens chanser att vinna genom att dela upp stora upphandlingar i mindre kontrakt, säger Johan Stake.
Istället för att exempelvis upphandla ett helt kontorslandskap delar man upp det i fler kontrakt, med stolar i den ena och skrivbord i den andra. På det viset kan små företag bjuda på produkter och tjänster som de är specialister på.
– Men man ska inte tvinga fram en ologisk uppdelning. I första hand måste upphandlaren fokusera på att få den bästa produkten eller tjänsten.
Johan Stake har inte funnit belägg för att upphandlare inom den offentliga sektorn försöker undvika att utvärdera kvalitet eftersom de upplever att detta ökar sannolikheten för att upphandlingen blir överklagad. Däremot kan han se att budgivare är mer benägna att överklaga om de antingen blivit diskvalificerade eller är rankade tvåa.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer