Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så här motverkar du anbudstorkan

Med tanke på de allt färre anbuden kunde konkurrenstrycket vid offentliga upphandlingar vara, milt uttryckt, bättre. Svenskt Näringslivs Birgitta Laurent tipsar upphandlarna om att sätta sig in i leverantörernas situation.

| 2017-11-27

I de 18 330 upphandlingar som i fjol annonserades enligt upphandlingslagarna kom det anbud från i genomsnitt 4,3 anbudsgivare per upphandling. Detta var en minskning jämfört med 2015 då snittet låg på 4,4 anbud.

Birgitta Laurent, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv, poängterar det samhällsekonomiskt mycket bekymmersamma i att antalet anbud minskar år från år.

– Att det vanligaste antalet anbud i en upphandling är två stycken och att andelen upphandlingar med endast ett anbud ökar är kanske än mer problematiskt än att det genomsnittliga antalet anbud stadigt minskar, säger hon.

I 16 procent av alla upphandlingar som annonserades under fjolåret inkom anbud från endast en anbudsgivare. Andelen upphandlingar med endast en anbudsgivare har ökat årligen sedan 2012.

Siffrorna är purfärska och kommer från Statistik om offentlig upphandling. Denna rapport ger vid handen att det genomsnittliga antalet anbudsgivare per upphandling har minskat i flera år. År 2012 lockades i genomsnitt 4,8 anbudsgivare att lämna anbud i varje upphandling.

– Särskilt oroande är att de som upphandlar mest, kommunerna och deras bolag, får in ännu färre anbud än det genomsnittliga antalet.

Flest anbudsgivare per upphandling fick upphandlingar av landsting och regioner där i genomsnitt 5,5 anbudsgivare lämnade anbud 2016. För statliga myndigheter är motsvarade siffra 4,4, men bara 4,1 för kommuner.

– Parallellt med att antalet anbud minskar avbryts allt fler upphandlingar, vilket till hög grad sannolikt beror på att man inte får in nog med anbud.

Birgitta Laurent berättar om en upphandling av frukt och grönt som gjordes helt nyligen. Anbudsformuläret var på 46 sidor med sex bilagor därtill.

– Jag känner till åtminstone ett företag som tog beslutet att inte vara med på grund av det omfattande kravställandet.

En upphandlare bör därför alltid försöka sätta sig in i leverantörernas situation och fråga sig själv:

– Om jag var en liten leverantör… hade jag då kunnat besvara frågorna och hade jag velat sätta av tiden för att göra det?

Hon slår också ett slag för dialog.

– Detta bör göras med så god framförhållning att det även finns tid för en extern remiss av de aktuella kraven om det skulle behövas.

Läs mer: AnbudDialogFörfrågningsunderlag

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel för att uteslutas?
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna