Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

879 miljarder kronor ropar efter affärer

ExpertkommentarKonkurrensen om offentliga kontrakt har minskat det senaste årtiondet. Reformen av 2014 års EU:s direktiv, med förenklade och förkortade upphandlingsförfaranden, har inte visat tecken på att vända trenden, skriver Magnus Johansson.

| 2024-02-08
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Att öka konkurrensen i offentlig upphandling är viktigt för att främja effektivitet, funktion och säkerställa bästa möjliga användning av offentliga resurser.

Enligt ny statistik från Upphandlingsmyndigheten konstateras att värdet på de inköp som omfattas av upphandlingslagarna uppskattas till 879 miljarder kronor 2021. Köpen har ökat med 60 miljarder kronor jämfört med föregående år.

Upphandlingsmyndigheten konstaterar också att det i praktiken är svårt att beräkna värdet av det som upphandlas i Sverige och att utgångspunkten är nationalräkenskaperna som SCB tillhandahåller.

Närmare 900 miljarder kronor årligen är en hiskelig summa och beloppet i sig skriker affärsmöjligheter. Däremot är köparmakten nästintill fullkomlig. Upphandlande myndigheter och enheter sitter på själva nyckeln om företag kan eller får göra affärer med det offentliga!

I en rapport som den Europeiska Revisionsrätten nyligen presenterade riktas ljuset mot att konkurrensen om offentliga kontrakt har minskat det senaste årtiondet och att reformen 2014 av EU:s direktiv inte har visat tecken på att vända trenden.

Det bekräftas även av den svenska nationella statistiken som visar att 2022 lämnades 4,8 anbud per upphandling jämfört med 5,5 föregående år. Företagarnas egen undersökning bland 1 100 småföretag visar dock ett större intresse av att delta i offentlig upphandling, så vi får hoppas att siffrorna inte fortsätter att sjunka.

Europeiska Revisionsrätten konstaterar också att det generellt saknas en medvetenhet om konkurrens i offentlig upphandling och att tillgängliga data inte används systematiskt för att identifiera grundorsaker till minskningen av konkurrensen.

2014 års direktiv har uppenbarligen inte lyckats att uppnå de mål som fanns i form av förenklade och förkortade upphandlingsförfaranden. En viktig synpunkt att beakta inför kommande direktivförhandlingar!

Vi kan lära oss mycket av statistik. Vi behöver inte gå långt för att notera att exempelvis i Finland publiceras upphandlingsuppgifter som öppna data där medborgarna kan följa användningen av upphandlingsmedel nästan i realtid.

Sverige behöver en mer tillgänglig och pricksäker statistik för att kunna göra bättre överväganden kring just konkurrensaspekterna. Europeiska revisionsrätten uppmanar kommissionen att täppa till luckorna i de data om offentlig upphandling som samlas in.

Jag delar revisionsrättens inställning att först när vi mer träffsäkert vet hur de offentliga medlen spenderas och till vilka kan vi börja lära oss av statistiken, och därefter vidta lämpliga åtgärder.

Jag upplever att fler företag nu visar intresse för offentlig upphandling, inte minst som en konsekvens av den recession vi befinner oss i.

Så låt oss inte stanna upp och nöja oss med 4,8 anbud i genomsnitt, vi kan uppnå bättre konkurrens i Sverige än så!

Magnus Johansson
Företagarna

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "879 miljarder kronor ropar efter affärer"

  1. Björn skriver:
    2024-02-08 kl. 09:50

    – 4,8 anbud/upphandling är inget att klaga på.
    – Siffran kan ha viss betydelse om den jämförs t.ex. föregående års siffra, men är annars ganska intetsägande.
    – Finns allvarliga problem att fokusera på – minskande transparens, ökande antal direktupphandlingar, svaga insatser från förvaltningsdomstolar som resulterar i vikande förtroende i rättsväsende, osv.

    Svara
  2. Christian skriver:
    2024-02-15 kl. 09:41

    Intressant om man fördjupar sig i statistiken (2021) är att:

    i 20 % av alla upphandlingar lämnas endast 1 anbud
    i 21 % av alla upphandlingar lämnas endast 2 anbud

    Ackumulerat innebär det att i ca. 40 % av alla upphandlingar lämnas endast 1 eller 2 anbud.

    Svara
  3. Anders Olsson skriver:
    2024-02-29 kl. 09:02

    2 av 3 ggr kan vårt företag inte lämna anbud, då de offentliga upphandlarna sätter orimliga och väldigt specifika skallkrav. När vi i samband med kalkylstart påtalar att kraven är orimliga, svarar de som oftast att kraven kommer att kvarstå.
    Dessutom är det väldigt vanligt med många och stora ändringar av standardavtalen, som ökar risken för oss som anbudsgivare, mer än vi är villiga att acceptera.

    Om offentliga upphandlare vill ha flera anbud, måste de sluta med att ändra standardavtal, samt sätta rimliga skallkrav.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl