Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

879 miljarder kronor ropar efter affärer

ExpertkommentarKonkurrensen om offentliga kontrakt har minskat det senaste årtiondet. Reformen av 2014 års EU:s direktiv, med förenklade och förkortade upphandlingsförfaranden, har inte visat tecken på att vända trenden, skriver Magnus Johansson.

| 2024-02-08
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Att öka konkurrensen i offentlig upphandling är viktigt för att främja effektivitet, funktion och säkerställa bästa möjliga användning av offentliga resurser.

Enligt ny statistik från Upphandlingsmyndigheten konstateras att värdet på de inköp som omfattas av upphandlingslagarna uppskattas till 879 miljarder kronor 2021. Köpen har ökat med 60 miljarder kronor jämfört med föregående år.

Upphandlingsmyndigheten konstaterar också att det i praktiken är svårt att beräkna värdet av det som upphandlas i Sverige och att utgångspunkten är nationalräkenskaperna som SCB tillhandahåller.

Närmare 900 miljarder kronor årligen är en hiskelig summa och beloppet i sig skriker affärsmöjligheter. Däremot är köparmakten nästintill fullkomlig. Upphandlande myndigheter och enheter sitter på själva nyckeln om företag kan eller får göra affärer med det offentliga!

I en rapport som den Europeiska Revisionsrätten nyligen presenterade riktas ljuset mot att konkurrensen om offentliga kontrakt har minskat det senaste årtiondet och att reformen 2014 av EU:s direktiv inte har visat tecken på att vända trenden.

Det bekräftas även av den svenska nationella statistiken som visar att 2022 lämnades 4,8 anbud per upphandling jämfört med 5,5 föregående år. Företagarnas egen undersökning bland 1 100 småföretag visar dock ett större intresse av att delta i offentlig upphandling, så vi får hoppas att siffrorna inte fortsätter att sjunka.

Europeiska Revisionsrätten konstaterar också att det generellt saknas en medvetenhet om konkurrens i offentlig upphandling och att tillgängliga data inte används systematiskt för att identifiera grundorsaker till minskningen av konkurrensen.

2014 års direktiv har uppenbarligen inte lyckats att uppnå de mål som fanns i form av förenklade och förkortade upphandlingsförfaranden. En viktig synpunkt att beakta inför kommande direktivförhandlingar!

Vi kan lära oss mycket av statistik. Vi behöver inte gå långt för att notera att exempelvis i Finland publiceras upphandlingsuppgifter som öppna data där medborgarna kan följa användningen av upphandlingsmedel nästan i realtid.

Sverige behöver en mer tillgänglig och pricksäker statistik för att kunna göra bättre överväganden kring just konkurrensaspekterna. Europeiska revisionsrätten uppmanar kommissionen att täppa till luckorna i de data om offentlig upphandling som samlas in.

Jag delar revisionsrättens inställning att först när vi mer träffsäkert vet hur de offentliga medlen spenderas och till vilka kan vi börja lära oss av statistiken, och därefter vidta lämpliga åtgärder.

Jag upplever att fler företag nu visar intresse för offentlig upphandling, inte minst som en konsekvens av den recession vi befinner oss i.

Så låt oss inte stanna upp och nöja oss med 4,8 anbud i genomsnitt, vi kan uppnå bättre konkurrens i Sverige än så!

Magnus Johansson
Företagarna

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "879 miljarder kronor ropar efter affärer"

  1. Björn skriver:
    2024-02-08 kl. 09:50

    – 4,8 anbud/upphandling är inget att klaga på.
    – Siffran kan ha viss betydelse om den jämförs t.ex. föregående års siffra, men är annars ganska intetsägande.
    – Finns allvarliga problem att fokusera på – minskande transparens, ökande antal direktupphandlingar, svaga insatser från förvaltningsdomstolar som resulterar i vikande förtroende i rättsväsende, osv.

    Svara
  2. Christian skriver:
    2024-02-15 kl. 09:41

    Intressant om man fördjupar sig i statistiken (2021) är att:

    i 20 % av alla upphandlingar lämnas endast 1 anbud
    i 21 % av alla upphandlingar lämnas endast 2 anbud

    Ackumulerat innebär det att i ca. 40 % av alla upphandlingar lämnas endast 1 eller 2 anbud.

    Svara
  3. Anders Olsson skriver:
    2024-02-29 kl. 09:02

    2 av 3 ggr kan vårt företag inte lämna anbud, då de offentliga upphandlarna sätter orimliga och väldigt specifika skallkrav. När vi i samband med kalkylstart påtalar att kraven är orimliga, svarar de som oftast att kraven kommer att kvarstå.
    Dessutom är det väldigt vanligt med många och stora ändringar av standardavtalen, som ökar risken för oss som anbudsgivare, mer än vi är villiga att acceptera.

    Om offentliga upphandlare vill ha flera anbud, måste de sluta med att ändra standardavtal, samt sätta rimliga skallkrav.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026