Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ville bredda marknaden – leveranskaos

Apotekstjänst som ny leverantör och de fem berörda regionerna har ett delat ansvar för kaoset med materialleveranser till vården i höstas. Det anser utredaren Toivo Heinsoo, som ser förbättringsutrymme i alla delar av processen.

| 2020-06-05

 

För mycket som skulle ske samtidigt efter bristfällig planering, är ett sammanfattande omdöme i utredningen, som beställts av regionerna Sörmland, Uppsala, Örebro, Västmanland och Dalarna.

-Den huvudsakliga orsaken kan beskrivas som att den gemensamma varuförsörjningen för första gången på 16 år skulle introducera en ny, ovan leverantör och bestämde sig för att göra det samtidigt i fem regioner och i alla verksamheter, säger Toivo Heinsoo (bilden).

Tidigare har den ansvariga varuförsörjningsnämnden kritiserats i en revisionsrapport.

Toivo Heinsoo är kritisk mot delar av upphandlingsprocessen som inriktningen att en ny leverantör som ”breddade marknaden” i sig hade ett egenvärde.

Han konstaterar att ambitionerna var höga när varuförsörjningsförvaltningen, VF, gick ut med förfrågningsunderlaget:

”Man får in tre anbud och ser en möjlighet att öka konkurrensen på marknaden genom att välja Apotekstjänst i Sverige AB som ny partner. Tidigare aktören Mediq och anbudsgivaren OneMed, båda med verksamheter i flera regioner och länder, får stå tillbaka. AT lämnar det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet.”

Utredaren menar att VF i huvudsak uppfyllt förväntad upphandlingsprocedur men att det i varje del av processen finns utrymme för förbättringar som hur upphandlingen initierades, kommunikationen med uppdragsgivare och avropsberättigade kring krav och förväntningar, utformningen av förfrågningsunderlaget, riskanalyser samt sättet att genomföra upphandlingen och fastställa tilldelningsbeslut.

Tio månaders planeringstid – från avtalstunderskrift i december 2018 – borde ha varit tillräckligt. Men under den perioden pekar Tovio Heinsoo på ett antal faktorer som  bidrog till kaoset direkt efter byte av leverantör.

  • Apotekstjänst överskattade sin förmåga att klara uppdraget med brister i IT-lösningen och ovan personal.
  • Överlämningen mellan den gamla och nya leverantören fungerade inte och regionerna borde ha varit pådrivande för att det skulle ha skett.
  • Varuförsörjningen underskattade behoven av anpassningar som krävdes med en ny leverantör. Budskapet var i huvudsak att ”allt skulle fungera som tidigare, men ske till lägre kostnader.”

I utredningen hyllar Toivo Heinsoo enskilda insatser och arbetet inom regionernas egna inköps- och upphandlingsfunktioner för att parera effekterna av bristande materialleveranser i höstas.

Utredningen gör inga juridiska bedömningar om hur kaossituationen bör regleras ekonomiskt mellan parterna.

”Sammantaget finns många förbättringsområden och några av dem kräver relativt omfattande insatser för att på sikt bidra till god kvalitet. Däremot finns ingen grund för misstroende mot varken nämnden eller förvaltningen. Man gjorde så gott man kunde i de olika situationerna. Brist på erfarenhet av leverantörsbyten, avsaknad av tillräcklig kompetens kring logistiktjänster och viss handfallenhet i inledningsskedet fördröjde en effektiv krishantering.” summerar Toivo Heinsoo.

Nuvarande avtal med Apotektstjänst gäller till hösten 2023. Frågan om att överföra verksamheten till egen regi tas upp i utredningen men utan närmare analyser. Region Sörmland har tidigare lyft den  möjligheten.

Varuförsörjningsnämnden har letts av Behcet Barsom, regionråd för KD i Örebro, som ser ut att beviljas ansvarsfrihet men riskerar en anmärkning.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Region DalarnaRegion SörmlandRegion UppsalaRegion VästmanlandRegion Örebro

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!
  • “Fel slå ihop Digg och PTS”
  • Färre väljer valfrihetssystem
  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl