Trafikverkets upphandling av flygsträckan mellan Sveg och Arlanda vanns av Jonair. Bolaget kommer att trafikera sträckan med början i oktober och fyra år framåt.
Jonair, som lämnade in ett betydligt vassare anbud än sina konkurrenter, kommer att flyga med ett niositsigt plan. Inte tillräckligt, anser Härjedalens kommun.
Idag flygs linjen med ett plan som har nitton säten. Därför försöker kommunstyrelsen nu att överklaga den gjorda upphandlingen. Åsikten är att vinnande bolag inte tillgodoser de önskemål som kommunen innan tilldelningsbeslutet fattades hade lämnat till Trafikverket.
– Kapaciteten i det nya avtalet motsvarar inte behoven, säger Mathias Wiberg, chef för flygplatsen i Sveg, till Länstidningen Östersund.
Trafikverkets krav vid upphandlingen var 10 000 flygstolar per år. Det når Jonair. Problemen uppstår när fler vill resa samtidigt.
Enligt Mathias Wiberg hade flygplatsen i fjol cirka 6 500 resenärer på rutten. På var femte avgång är det fler än nio passagerare, på helgerna har hälften av flygningarna nått över den bokningsnivån.
I sin överklagan menar kommunen att flygplan med färre säten försvårar resor och därmed kan hindra den ekonomiska utvecklingen i Härjedalen. Man pekar inte minst på det resebehov som kommer med den planerade utbyggnaden av vindkraften.
Flygsajten Flygtorget uppger att Jonair möjligen kan komma att lägga in en mellanlandning på Mora-Siljan flygplats. Det skulle öppna för ett större flygplan. Men det måste i så fall ske på kommersiella villkor, eftersom staten inte längre subventionerar flyg till och från denna ort.
Sen när har kommunen (eller annan icke potentiell anbudsgivare) talerätt i en överprövning av offentlig upphandling?
Vad är det som säger att en flygplatsägare som i detta fall, Härjedalens Kommun inte skulle vara en potentiell upphandlare?
Då är med andra ord Swedavia AB, ägare till samtliga statliga flygplatser i Sverige, inte lämpliga potentiell upphandlare av kommersiellt flyg.
Denna fråga bör absolut prövas i en högre instans.
Endast potentiella leverantörer med intresse av att tilldelas kontrakt kan ha talerätt. Kommunen bedriver sannolikt inte flygtrafikverksamhet, och har förmodligen inte för avsikt att börja. De har därmed inte ett intresse av att själva tilldelas kontraktet och har därför inte talerätt.
Precis Anders!
Jag ställde frågan retoriskt eftersom det är uppenbart att någon som inte är intressent i upphandlingen inte kan överpröva densamma.
Vill kommunen angripa själva beslutet att upphandla flygtrafiken får den ta till andra rättsmedel än att överpröva själva upphandlingen.