Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vill överpröva sig till större flygplan

Härjedalens kommun anser att de flygplan som ska binda samman Sveg och Arlanda med start i oktober är för små. Därför överklagar man Trafikverkets upphandling.

| 2019-07-08

Trafikverkets upphandling av flygsträckan mellan Sveg och Arlanda vanns av Jonair. Bolaget kommer att trafikera sträckan med början i oktober och fyra år framåt.

Jonair, som lämnade in ett betydligt vassare anbud än sina konkurrenter, kommer att flyga med ett niositsigt plan. Inte tillräckligt, anser Härjedalens kommun.

Idag flygs linjen med ett plan som har nitton säten. Därför försöker kommunstyrelsen nu att överklaga den gjorda upphandlingen. Åsikten är att vinnande bolag inte tillgodoser de önskemål som kommunen innan tilldelningsbeslutet fattades hade lämnat till Trafikverket.

– Kapaciteten i det nya avtalet motsvarar inte behoven, säger Mathias Wiberg, chef för flygplatsen i Sveg, till Länstidningen Östersund.

Trafikverkets krav vid upphandlingen var 10 000 flygstolar per år. Det når Jonair. Problemen uppstår när fler vill resa samtidigt.

Enligt Mathias Wiberg hade flygplatsen i fjol cirka 6 500 resenärer på rutten. På var femte avgång är det fler än nio passagerare, på helgerna har hälften av flygningarna nått över den bokningsnivån.

I sin överklagan menar kommunen att flygplan med färre säten försvårar resor och därmed kan hindra den ekonomiska utvecklingen i Härjedalen. Man pekar inte minst på det resebehov som kommer med den planerade utbyggnaden av vindkraften.

Flygsajten Flygtorget uppger att Jonair möjligen kan komma att lägga in en mellanlandning på Mora-Siljan flygplats. Det skulle öppna för ett större flygplan. Men det måste i så fall ske på kommersiella villkor, eftersom staten inte längre subventionerar flyg till och från denna ort.

Läs mer: PolitikTransportÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Vill överpröva sig till större flygplan"

  1. Jakob Waldersten skriver:
    2019-07-09 kl. 19:21

    Sen när har kommunen (eller annan icke potentiell anbudsgivare) talerätt i en överprövning av offentlig upphandling?

    Svara
  2. P. M. Olsson skriver:
    2019-09-02 kl. 23:07

    Vad är det som säger att en flygplatsägare som i detta fall, Härjedalens Kommun inte skulle vara en potentiell upphandlare?

    Då är med andra ord Swedavia AB, ägare till samtliga statliga flygplatser i Sverige, inte lämpliga potentiell upphandlare av kommersiellt flyg.
    Denna fråga bör absolut prövas i en högre instans.

    Svara
    1. Anders skriver:
      2019-09-09 kl. 09:45

      Endast potentiella leverantörer med intresse av att tilldelas kontrakt kan ha talerätt. Kommunen bedriver sannolikt inte flygtrafikverksamhet, och har förmodligen inte för avsikt att börja. De har därmed inte ett intresse av att själva tilldelas kontraktet och har därför inte talerätt.

    2. Jakob Waldersten skriver:
      2019-09-10 kl. 10:26

      Precis Anders!

      Jag ställde frågan retoriskt eftersom det är uppenbart att någon som inte är intressent i upphandlingen inte kan överpröva densamma.

      Vill kommunen angripa själva beslutet att upphandla flygtrafiken får den ta till andra rättsmedel än att överpröva själva upphandlingen.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel för att uteslutas?
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna