Mora-Siljan flygplats
Vill rädda flyget på Mora-Siljan flygplats. Foto: Dalaflyget.

Mora ogillar statlig upphandlingsmodell

Mora kommun gör tumme ner för Trafikverkets planerade flygupphandling. Att låta Mora-Siljan flygplats stå utan trafikplikt bedöms riskera den regionala utvecklingen.

IKEA

Trafikverket har inför kommande upphandling utrett vilka linjer som ska ha så kallad trafikplikt. Enligt verkets analys uppfyller Mora-Siljan flygplats inte kraven och föreslås därför stå utan trafikplikt, vilket innebär att statsstödet uteblir.

– Trafiken är oerhört viktig, kontrar  Anna Hed, centerpartistisk ordförande i kommunstyrelsen i Mora, och poängterar att det inte bara gäller för Mora, utan för hela norra Dalarna.

Flygplatsen betjänar västra och norra Dalarna, ett geografiskt område som är större än Stockholms och Uppsala län tillsammans och med en befolkning på drygt 50 000 invånare. I och med att det handlar om ett ytterområde med låg trafikintensitet är avståndet långt till Stockholm och andra flygplatser med nät av nationella och internationella flyglinjer.

Avsaknad av reguljär flygtrafik mellan Mora och Arlanda skulle enligt Anna Hed få konsekvenser för sysselsättningen på sikt, framför allt på tjänstemannasidan:

– Företagen skulle se sig tvingade att lokalisera säljavdelningar, administration och ledningsfunktioner till orter med enklare tillgång till internationella förbindelser.

Idag går Mora kommun in med fem miljoner kronor årligen för att säkerställa Dalaflyget till och från Stockholm. Med trafikplikt skulle staten täcka den kostnaden.

Trafikverkets nuvarande flygavtal går ut hösten 2019. Nu är underlaget ute på remiss. I början av nästa år fattas beslut om vilka linjer som ska omfattas av trafikplikt, därefter påbörjas upphandlingen.


Easyfairs period 2

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *