Fem mellansvenska regioners byte av logistikpartner för sjukvårdsmaterial gjorde ordet upphandling flitigt använt i media under oktober och november månad. Flera sjukhus tvingades upp i stabsläge samtidigt som planerade operationer avlystes på grund av materialbrist vid bland annat Akademiska i Uppsala.
Varuförsörjningsnämnden, som är gemensam för regionerna, har beslutat att djupgranska upphandling och övertagandefas för att ta reda på vad som skulle kunna ha gjorts bättre. Inköpsrådet har tidigare kunnat berätta utredaren heter Toivo Heinsoo och att hans utredning ska vara klar om ungefär ett halvår.
Apotekstjänst har hittills legat lågt i debatten kring vems felet är. I ett brev till fakturamottagarna ger företaget nu sin syn på vad som gått snett. Örjan Frid, ny vd med förflutet på bland annat Eniro, skriver att hans personal arbetat hårt för att rädda situationen – trots att man dagligen mötts av ilska och oförstående.
När det kommer till själva ansvarfrågan förklarar han att företagets IT-system styr produkter och flöden baserat på den artikelinformation som Varuförsörjningen tillhandahåller. Missnöjet med informationen är uppenbart. Vid avtalsstart bedöms 30 till 40 procent av artiklarna ha innehållit felaktigheter.
Brevet andas också viss desperation kring betalningsfrågan. Strulet har uppenbart kostat för både beställande regioner och tredjepartsleverantören.
Uppmaningen till regionerna är att betala fakturorna, även om det finns varor på dem som inte kommit fram. Istället för att stryka poster från fakturan ska ersättningsordrar skickas ut.
Leveranserna av sjukvårdsmaterial fungerar nu bättre, men inte hundraprocentigt. Av allt att döma kommer Onemed att under ett år framöver ta över en del av Apotekstjänsts leveranser.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer