Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vi kan spara flera tusen mil per år

ExpertkommentarDet är en fantastisk känsla att arbeta i en organisation som är så öppen för förändring, skriver Linda Bjarle, livsmedelscontroller, och berättar om hur Helsingborgs kommun kan spara flera tusen mil per år.

| 2020-11-22
Linda Bjarle är livsmedelscontroller och en av Inköpsrådets experter.

Jag skulle nog ljuga om jag säger att jag är en stor visionär. Min hjärna trivs bra i gamla familjära banor och den vill ogärna vandra på otrampade vägar. Att leva i en tid där ”innovation” är det nya modeordet efter det något utslitna begreppet ”hållbarhet”, är därför en utmaning för mig. Varför kan man inte bara få göra som man alltid har gjort?

Inom Helsingborg är transporterna en av de största utsläppskällorna av växthusgaser. Inte bara personbilar utan även varutransporter via lastbil. Transporterna innebär utsläpp av koldioxid och partiklar som är giftiga för människor och djur.

Detta ville vi göra någonting åt. Det var dags att våga tänka nytt.

Inom livsmedelsupphandling har kommuner länge tävlat om vem som kan dela upp sina upphandlingar i flest antal varugrupper för att kunna locka lokala företagare.

Tyvärr har detta sällan resulterat i fler avtal med lokala företag och om man har otur så har man i stället fått krångligare avtal och ett ökat antalet leveranser. Jag anser att man har mycket att vinna på att titta på de avtal man redan har och se om man kan hitta nya samarbetsytor som är bra för alla parter.

I Helsingborg har vi i dag en ganska traditionell uppdelning med separata avtal för huvudgrossist, mejeri, frukt och grönt samt färskt kött. Det är en sammanlagd volym på cirka 80 miljoner kronor per år och det största avtalet har runt 240 beställande enheter.

Det blir tillsammans ett stort antal leveranser per år.

Genom att analysera inköpen kunde vi se att de flesta som beställde mejeriprodukter direkt ifrån mejerileverantören även beställde frukt och grönt via frukt- och gröntleverantören. De två avtalen hade alltså samma kunder. Genom att samleverera frukt och grönt med mejeri skulle vi kunna spara flera tusen mil per år.

Jag diskuterade tanken om samleverans med våra kostchefer för skolorna och för vården och de var genast med på idén. Även om det säkert skulle innebära en del problem för köken som plötsligt skulle behöva ta emot betydligt större leveranser, så ansåg kostcheferna att det fanns mycket att vinna på att få varorna från två olika avtal samlevererade.

Det är en fantastisk känsla att arbeta i en organisation som är så öppen för förändring.

Efter flera samtal mellan oss och de två leverantörerna så bestämde vi oss för att köra. Inom loppet av några veckor så hade leverantörerna tillsammans med oss satt ihop en ny leveransplan och i mitten av oktober så drog det nya samarbetet igång på rekordkort tid.

Leverantörernas engagemang var helt fantastiskt!

Den största utmaningen har legat i logistiken. Det är inte lätt att få alla verksamheter nöjda med att få nya leveransdagar och färre leveranser i veckan. Där har vi fått ge och ta.

Nu har det nya samleveransavtalet varit igång i lite över en månad och det har fungerat över förväntan. Jag får erkänna att jag knappt vågade ha på telefonen eller kolla mejlen under de första dagarna men till min förvåning så har det varit helt tyst ifrån verksamheterna, vilket jag tar som ett gott tecken.

Det nya samleveransavtalet ger en besparing i antalet transporter på 30-40 procent. Vi minskar även antalet tunga transporter in i känsliga miljöer där det befinner sig många barn.

Ibland måste man helt enkelt utmana sin hjärna och våga sig ut på nya vägar.

Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: ExpertkommentarHållbarhet

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Linda Bjarle

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025