Jag skulle nog ljuga om jag säger att jag är en stor visionär. Min hjärna trivs bra i gamla familjära banor och den vill ogärna vandra på otrampade vägar. Att leva i en tid där ”innovation” är det nya modeordet efter det något utslitna begreppet ”hållbarhet”, är därför en utmaning för mig. Varför kan man inte bara få göra som man alltid har gjort?
Inom Helsingborg är transporterna en av de största utsläppskällorna av växthusgaser. Inte bara personbilar utan även varutransporter via lastbil. Transporterna innebär utsläpp av koldioxid och partiklar som är giftiga för människor och djur.
Detta ville vi göra någonting åt. Det var dags att våga tänka nytt.
Inom livsmedelsupphandling har kommuner länge tävlat om vem som kan dela upp sina upphandlingar i flest antal varugrupper för att kunna locka lokala företagare.
Tyvärr har detta sällan resulterat i fler avtal med lokala företag och om man har otur så har man i stället fått krångligare avtal och ett ökat antalet leveranser. Jag anser att man har mycket att vinna på att titta på de avtal man redan har och se om man kan hitta nya samarbetsytor som är bra för alla parter.
I Helsingborg har vi i dag en ganska traditionell uppdelning med separata avtal för huvudgrossist, mejeri, frukt och grönt samt färskt kött. Det är en sammanlagd volym på cirka 80 miljoner kronor per år och det största avtalet har runt 240 beställande enheter.
Det blir tillsammans ett stort antal leveranser per år.
Genom att analysera inköpen kunde vi se att de flesta som beställde mejeriprodukter direkt ifrån mejerileverantören även beställde frukt och grönt via frukt- och gröntleverantören. De två avtalen hade alltså samma kunder. Genom att samleverera frukt och grönt med mejeri skulle vi kunna spara flera tusen mil per år.
Jag diskuterade tanken om samleverans med våra kostchefer för skolorna och för vården och de var genast med på idén. Även om det säkert skulle innebära en del problem för köken som plötsligt skulle behöva ta emot betydligt större leveranser, så ansåg kostcheferna att det fanns mycket att vinna på att få varorna från två olika avtal samlevererade.
Det är en fantastisk känsla att arbeta i en organisation som är så öppen för förändring.
Efter flera samtal mellan oss och de två leverantörerna så bestämde vi oss för att köra. Inom loppet av några veckor så hade leverantörerna tillsammans med oss satt ihop en ny leveransplan och i mitten av oktober så drog det nya samarbetet igång på rekordkort tid.
Leverantörernas engagemang var helt fantastiskt!
Den största utmaningen har legat i logistiken. Det är inte lätt att få alla verksamheter nöjda med att få nya leveransdagar och färre leveranser i veckan. Där har vi fått ge och ta.
Nu har det nya samleveransavtalet varit igång i lite över en månad och det har fungerat över förväntan. Jag får erkänna att jag knappt vågade ha på telefonen eller kolla mejlen under de första dagarna men till min förvåning så har det varit helt tyst ifrån verksamheterna, vilket jag tar som ett gott tecken.
Det nya samleveransavtalet ger en besparing i antalet transporter på 30-40 procent. Vi minskar även antalet tunga transporter in i känsliga miljöer där det befinner sig många barn.
Ibland måste man helt enkelt utmana sin hjärna och våga sig ut på nya vägar.
Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer