Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

VGR svänger om karenskrav

Karenskravet i vårdupphandlingar kan vara på väg bort sedan Västra Götalandsregionen (VGR) svängt i frågan. En juridisk prövning har annars varit aktuell för att utmana kravet.

| 2021-02-12
Karin Liljeblad, Vårdföretagarna, och Jonas Andersson, Liberalerna i VGR. Foto: Vårdföretagarna respektive Peter Wahlström.

-Nu kan vi fokusera på att locka medarbetare genom att bli en modern arbetsgivare – i stället för att tvinga medarbetarna att stanna kvar hos oss, kommenterar Jonas Andersson, liberal ordförande i VGR:s hälso- och sjukvårdsstyrelse efter ett inriktningsbeslut tidigare i veckan om att slopa gällande karenskrav.

VGR har använt sig av ett krav på sex månaders karens som hinder för legitimerad vårdpersonal inom den egna organisationen att gå över till en upphandlad vårdleverantör.

VGR-styret ”Grönblå samverkan” – allianspartierna plus MP – har tidigare försvarat kravet som viktigt för att motverka personalbrist i offentligt driven verksamhet.

Nu är tonen en helt annan med tal om att det fungerat som ett västsvenskt näringsförbud.

-Karenskravet har solkat ner regionens varumärke och försvårat rekryteringen av kompetenta medarbetare. Kravet har varit ett intrång i arbetstagarnas möjligheter att med sin kompetens fritt söka arbetsgivare. Jag är glad över att vi nu kan slopa karenskravet, säger Jonas Andersson.

VGR:s hälso- och sjukvårdsstyrelse hade egentligen att pröva ett förslag från Vänsterpartiet att förlänga karenskravet till tio månader.

Att den politiska ledningen nu valt motsatt väg har lett till hård oppositionskritik.

Socialdemokraterna vill fortsätta med karenskrav i vårdupphandlingar.

-Det är ett rimligt krav att ha. Det handlar inte om att vara elak mot personalen – det handlar om att säkra vården för patienterna. En privat aktör, ofta med riskkapitalister i ryggen, kan på kort tid dränera till exempel ett sjukhus på spetskompetens genom att erbjuda väsentligt högre lön och särskilda övergångsförmåner, säger Håkan Linnarsson, oppositionsregionråd för Socialdemokraterna.

Vårdföretag och fackliga organisationer har länge varit eniga i kritiken mot karenbestämmelserna.

För Vårdföretagarna som branschorganisation är den nya VGR-linjen en framgång:

-Det är ett klokt beslut av VGR. Vårdens medarbetare bör, precis som alla andra, fritt kunna byta arbetsgivare. På så sätt får vi en bättre kompetensförsörjning i hela sjukvården, säger Karin Liljeblad, näringspolitisk expert på Vårdföretagarna.

-Västra Götalandsregionen är, oss veterligen, den enda region som har tillämpat karenskrav i vårdupphandlingar. Nu blir det förhoppningsvis helt slut med det.

Vårdföretagarna hänvisar också till en rättsanlys som genomförts av advokatbyrån Moll Wendén om att ett karenskrav kan vara kontraproduktivt och riskerar att stå i strid med proportionalitets- och konkurrensprinciperna i upphandlingsrätten.

Region Stockholm har i sina ramavtal för bemanningstjänster ett krav om sex månaders karens, som dock inte tillämpas sedan förra våren:

”I syfte att leverantörer som regionen har avtal med ska få bättre förutsättningar och handlingsutrymme att förse regionen med bemanningstjänster som behövs i vården under rådande omständigheter med Covid-19 har Region Stockholm beslutat att göra avsteg gällande karensen. Finns det personal redan anställda hos leverantörerna som inväntar att karensen ska löpa ut, kan även dessa personer erbjudas avropande enheter. Dessa rekommendationer gäller tills vidare.”, skriver Region Stockholms upphandingschef Ragna Forslund i ett mejl.

Region Skåne har inga karenskrav och planerar inte heller något införande, meddelar Maria Antonsson-Anderberg, som är chef för den regionenhet som ansvarar för upphandlade vårdtjänster.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling KarenskravVGRVårdföretagarna

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud