Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vet du vem du gör affärer med?

KrönikaI en tid när korruption och arbetslivskriminalitet breder ut sig blir det allt viktigare att du vet vem du gör affärer med. Oavsett om du är leverantör eller köpare behöver du ha bra koll på dina leverantörer och dina leveranskedjor, skriver Ann Eva Askensten, Upphandlingsmyndigheten.

| 2023-04-17
Ann Eva Askensten, avdelningschef för Hållbara offentliga affärer på Upphandlingsmyndigheten.

Det är särskilt viktigt för offentliga organisationer att säkerställa att våra gemensamma resurser går till rätt saker och till rätt företag. Att gemensamma medel hamnar i fickorna på kriminella eller oseriösa aktörer är naturligtvis något som behöver förhindras.

Det bästa vore givetvis om det inte alls gjordes affärer med sådana aktörer. Många är de myndighetsgemensamma satsningar som numera sker för att motverka arbetslivskriminalitet i Sverige, men de enskilda upphandlande organisationerna har också en viktig roll att fylla här.

Jag har sett att flera kommuner och regioner antar program för att bidra till att minska korruption och arbetslivskriminalitet. Utmärkt – det behövs!

Upphandlande organisationer ska vara en förebild som avtalspart. Här behöver organisationerna vara aktiva i upphandlingsskedet och både ställa och följa upp krav på anbudsgivarna.

Att ställa frågor och träffa leverantörerna är ett bra sätt att få veta mer än vad som framgår av anbuds- och avtalshandlingarna. Att i avtalet tydliggöra att man ska godkänna, eller i vart fall informeras om, ägarbyten eller underleverantörer är ytterligare ett verktyg för att få möjlighet att agera vid exempelvis en omstrukturering hos leverantören.

När avtal väl har ingåtts är uppföljning A och O. Att fortsätta ställa frågor om sådant som är viktigt som köpare tydliggör också för leverantören var fokus i affären ligger. Vår senaste undersökning om näringslivet och offentlig upphandling som presenteras i Nationella upphandlingsrapporten visar tydligt att företagen själva vill se mer uppföljning.

De exempel på fusk som uppdagats inom exempelvis byggbranschen, med assistansersättning och inom transportnäringen behöver vi få bukt med. Jag hoppas att ett nytt perspektiv inom social hållbarhet kommer att sprida sig och att vi inte längre accepterar att pengar används felaktigt på bekostnad av människors arbetsvillkor, liv och hälsa.

Nya regler ställer också krav på att följa både ägarled och underleverantörer. Vi behöver ha koll på vilka som investerar i bland annat vår infrastruktur, såväl den fysiska som digitala. Den stora mängden seriösa företag kommer att behöva vara transparenta och aktiva för att säkerställa att köparen känner sig trygg i affären.

Även för företagen själva blir det viktigt att veta vem de gör affärer med. Dels för att trygga säkerheten i den egna verksamheten, dels för att köparna kommer att ställa krav på fler bevis på att verksamheten bedrivs på ett korrekt sätt. Seriösa företag kommer därför själva att behöva undersöka sina leveranskedjor och underleverantörer.

Men hur ska vi hitta det som inte syns? Det som inte går att se, varken i svenska eller utländska register? Det som ingen leverantör visar upp? Här krävs nog ett mått av misstänksamhet mot alltför innovativa företagskonstruktioner, märkliga affärsupplägg och onormalt låga priser.

Om något låter för bra för att vara sant, så är det ofta det. Förutom misstänksamheten krävs också goda relationer och att köpare och säljare möts och lär känna varandra.

Hur kan upphandlande organisationer och leverantörer då göra för att bevara en mer långsiktig och seriös affärsrelation? Att ingå partnerskap är en möjlig lösning för många företag som är svårare för de offentliga köparna. Därför är det särskilt viktigt, också för offentlig sektor, att leverantörsmarknaden tar stort ansvar för att säkerställa seriositet i alla led.

Flera goda exempel finns på detta, men det tar tid och kostar också pengar. Branschorganisationerna har här en särskild roll att spela och kan arbeta med frågorna även på systemnivå. Vi på Upphandlingsmyndigheten gör gärna gemensam sak med de organisationer som vill driva dessa frågor!

Ann Eva Askensten
avdelningschef för Hållbara offentliga affärer
Upphandlingsmyndigheten

Läs mer: Krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Vet du vem du gör affärer med?"

  1. Kapitel13 skriver:
    2023-04-17 kl. 15:45

    Brott eller allvarliga fel som ska leda till uteslutning enligt LOU gick inte att se fram till 2021. Sanningsförsäkran är ett uddlöst verktyg.

    http://www.kapitel13.se ger nya glasögon och gör det möjligt att se sådant som inte gick att se tidigare.

    Det är en revolution för att hindra de oseriösa att vinna eller behålla kontrakt.

    Svara
  2. Catherine Borgkvist skriver:
    2023-04-21 kl. 10:15

    En ny svensk standard är på gång SS 618 000.
    Den kommer att se till att leverantörerna både innan och under hela avtalsperioden ska kunna visa på olika sätt (som ställs som krav i standarden) att de är en säker motpart.
    Leverantören blir verifierad av en tredje part som en ”säker leverantör” om den uppfyller allt som ska uppfyllas och man kan självklart bli av med sitt verifikat.
    Läs mer här: https://www.sis.se/standardutveckling/tksidor/tk600699/sistk-618-sakra-affarer/

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud