Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vet du vem du gör affärer med?

KrönikaI en tid när korruption och arbetslivskriminalitet breder ut sig blir det allt viktigare att du vet vem du gör affärer med. Oavsett om du är leverantör eller köpare behöver du ha bra koll på dina leverantörer och dina leveranskedjor, skriver Ann Eva Askensten, Upphandlingsmyndigheten.

| 2023-04-17
Ann Eva Askensten, avdelningschef för Hållbara offentliga affärer på Upphandlingsmyndigheten.

Det är särskilt viktigt för offentliga organisationer att säkerställa att våra gemensamma resurser går till rätt saker och till rätt företag. Att gemensamma medel hamnar i fickorna på kriminella eller oseriösa aktörer är naturligtvis något som behöver förhindras.

Det bästa vore givetvis om det inte alls gjordes affärer med sådana aktörer. Många är de myndighetsgemensamma satsningar som numera sker för att motverka arbetslivskriminalitet i Sverige, men de enskilda upphandlande organisationerna har också en viktig roll att fylla här.

Jag har sett att flera kommuner och regioner antar program för att bidra till att minska korruption och arbetslivskriminalitet. Utmärkt – det behövs!

Upphandlande organisationer ska vara en förebild som avtalspart. Här behöver organisationerna vara aktiva i upphandlingsskedet och både ställa och följa upp krav på anbudsgivarna.

Att ställa frågor och träffa leverantörerna är ett bra sätt att få veta mer än vad som framgår av anbuds- och avtalshandlingarna. Att i avtalet tydliggöra att man ska godkänna, eller i vart fall informeras om, ägarbyten eller underleverantörer är ytterligare ett verktyg för att få möjlighet att agera vid exempelvis en omstrukturering hos leverantören.

När avtal väl har ingåtts är uppföljning A och O. Att fortsätta ställa frågor om sådant som är viktigt som köpare tydliggör också för leverantören var fokus i affären ligger. Vår senaste undersökning om näringslivet och offentlig upphandling som presenteras i Nationella upphandlingsrapporten visar tydligt att företagen själva vill se mer uppföljning.

De exempel på fusk som uppdagats inom exempelvis byggbranschen, med assistansersättning och inom transportnäringen behöver vi få bukt med. Jag hoppas att ett nytt perspektiv inom social hållbarhet kommer att sprida sig och att vi inte längre accepterar att pengar används felaktigt på bekostnad av människors arbetsvillkor, liv och hälsa.

Nya regler ställer också krav på att följa både ägarled och underleverantörer. Vi behöver ha koll på vilka som investerar i bland annat vår infrastruktur, såväl den fysiska som digitala. Den stora mängden seriösa företag kommer att behöva vara transparenta och aktiva för att säkerställa att köparen känner sig trygg i affären.

Även för företagen själva blir det viktigt att veta vem de gör affärer med. Dels för att trygga säkerheten i den egna verksamheten, dels för att köparna kommer att ställa krav på fler bevis på att verksamheten bedrivs på ett korrekt sätt. Seriösa företag kommer därför själva att behöva undersöka sina leveranskedjor och underleverantörer.

Men hur ska vi hitta det som inte syns? Det som inte går att se, varken i svenska eller utländska register? Det som ingen leverantör visar upp? Här krävs nog ett mått av misstänksamhet mot alltför innovativa företagskonstruktioner, märkliga affärsupplägg och onormalt låga priser.

Om något låter för bra för att vara sant, så är det ofta det. Förutom misstänksamheten krävs också goda relationer och att köpare och säljare möts och lär känna varandra.

Hur kan upphandlande organisationer och leverantörer då göra för att bevara en mer långsiktig och seriös affärsrelation? Att ingå partnerskap är en möjlig lösning för många företag som är svårare för de offentliga köparna. Därför är det särskilt viktigt, också för offentlig sektor, att leverantörsmarknaden tar stort ansvar för att säkerställa seriositet i alla led.

Flera goda exempel finns på detta, men det tar tid och kostar också pengar. Branschorganisationerna har här en särskild roll att spela och kan arbeta med frågorna även på systemnivå. Vi på Upphandlingsmyndigheten gör gärna gemensam sak med de organisationer som vill driva dessa frågor!

Ann Eva Askensten
avdelningschef för Hållbara offentliga affärer
Upphandlingsmyndigheten

Läs mer: Krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Vet du vem du gör affärer med?"

  1. Kapitel13 skriver:
    2023-04-17 kl. 15:45

    Brott eller allvarliga fel som ska leda till uteslutning enligt LOU gick inte att se fram till 2021. Sanningsförsäkran är ett uddlöst verktyg.

    http://www.kapitel13.se ger nya glasögon och gör det möjligt att se sådant som inte gick att se tidigare.

    Det är en revolution för att hindra de oseriösa att vinna eller behålla kontrakt.

    Svara
  2. Catherine Borgkvist skriver:
    2023-04-21 kl. 10:15

    En ny svensk standard är på gång SS 618 000.
    Den kommer att se till att leverantörerna både innan och under hela avtalsperioden ska kunna visa på olika sätt (som ställs som krav i standarden) att de är en säker motpart.
    Leverantören blir verifierad av en tredje part som en ”säker leverantör” om den uppfyller allt som ska uppfyllas och man kan självklart bli av med sitt verifikat.
    Läs mer här: https://www.sis.se/standardutveckling/tksidor/tk600699/sistk-618-sakra-affarer/

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl