Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vem, var, när? – och 7 smarta tips

ExpertkommentarAllt som oftast finns tokigheter i förfrågningsunderlagen, skriver Jakob Waldersten, Inköpsrådets expert på entreprenadupphandlingar. Han ger sina sju bästa tips på hur vanliga misstag undviks.

| 2021-01-20
Jakob Waldersten är Inköpsrådets expert på entreprenadupphandlingar.

Inom entreprenadjuridiken skiljer man på samordning av byggarbetsmiljö och samordning av arbeten. I min förra expertkommentar redogjorde jag för den förra och jag tänkt denna gång berätta mer om den senare följt av några konkreta tips.

När man pratar om ”samordningsansvar” eller ”samordning av arbeten” är det normalt det tidsmässiga samordningsansvaret som avses. Med detta menas att rätt entreprenör ska vara på rätt plats vid rätt tidpunkt så att entreprenaden kan genomföras utan att arbetena krockar med varandra eller att entreprenaden står stilla.

Bestämmelserna om ansvaret för arbetssamordning utgår från 3 kap. § 9* i AB 04 och ABT 06:

”Om inte annat föreskrivits i kontraktshandlingarna, svarar beställaren för att hans egna arbeten samordnas med entreprenörens och med sidoentreprenörernas liksom för att deras arbeten samordnas med varandra, så att arbetena kan utföras och färdigställas enligt tidplanen. Arbetena skall i möjlig utsträckning utföras så att de inte hindrar någon annans arbete.”

Som utgångspunkt ansvarar alltså beställaren för samordningen inom arbetsområdet, men bara mellan sina egna arbeten själv, entreprenörens arbeten och eventuella sidoentreprenörers arbeten.

Beställaren kan överlåta ansvaret för samordningen genom att ange detta i kontraktshandlingarna. I AMA AF 12 finns särskilda koder och rubriker för detta under AFC/D.37. Att beställaren överlåter ansvaret på viss entreprenör fråntar inte beställarens ansvar för samordningen gentemot övriga entreprenörer.

Vanliga misstag i entreprenadhandlingar – mina 7 bästa tips
Trots att råden i RA och Motiv till AMA AF 12 är tämligen okomplicerade återfinns allt som oftast tokigheter i förfrågningsunderlagen. Därför tänkte jag i det följande lämna några konkreta tips:

  1. Behövs normalt ingen ansvarsöverlåtelse vid generalentreprenad

Bestämmelsen i AB/ABT tar främst sikte på delade entreprenader.

Vid generalentreprenader förekommer normalt inga sidoentreprenörer och det är samtidigt ganska ovanligt (särskilt i offentliga upphandlingar) att beställaren tillhandahåller egna arbeten. Något samordningsansvar behöver då inte överlåtas – generalentreprenören ansvar likväl för samordningen av sina (och underentreprenörernas) arbeten.

I Motiv till AFB.1 anges emellertid att även om sidoentreprenörer i mindre omfattning förekommer ska beställaren ange den upphandlingsform som i huvudsak gäller. Oaktat vilken upphandlingsform som anges (under AFB.11) behöver överlåtelse av samordningen föreskrivas om entreprenören ska ansvara för samordningen för sidoentreprenörerna.

  1. Hela eller delar av samordningen

Som beställare kan du överlåta hela samordningsansvaret eller delar av den. Ibland kan det vara ändamålsenligt att själva sköta samordningen mellan bygg- och anläggningsarbeten och samtidigt låta byggentreprenören samordna installationsarbetena (el, ventilation, målning etcetera.).

  1. Använd rätt kod

Vanligtvis överlåts hela samordningsansvaret och då ska AFC/D.371 användas (ibland används felaktigt AFC/D.37 men det torde i praktiken inte medföra några oklarheter).

Till skillnad från installationssamordning finns ingen särskild kod för upplysning om samordningsansvarig. Använd lämpligtvis AFC/D.371 även i AF-delen för sidoentreprenörerna för att ange vem som är samordningsansvarig.

Om entreprenören endast ska ansvara för installationssamordningen används AFC/D.372 i AF-delen för dennes entreprenad. För övriga entreprenörer används AFC/D.373 för upplysning om ansvarig.

OBS! Samordning av ursparning och håltagning samt igensättning och används föreskrivs i AFG.612 och AFG.622. Dessa koder bör endast användas vid delad entreprenad. Vid generalentreprenad är det lämpligare att låta generalentreprenören upprätta gränsdragningslista för håltagning med mera.

  1. Ingen fast bestämmelse

3 kap. § 9 i AB/ABT är ingen fast bestämmelse utan hela villkoret är en täckbestämmelse. Föreskrifter såsom ”Med ändring av 3 kap. 9 § i AB 04 ska entreprenören ansvara för samordning…” är därför bara överflödiga.

  1. Glöm inte att redovisa sidoentreprenaderna (AFC/D.131)

Som framgår av RA för AFC/D.371 har koden en direkt koppling till AFC/D.131 där sidoentreprenörer och andra arbeten ska redovisas. Det är endast dessa entreprenörers arbeten som omfattas av samordningsansvaret i kontraktshandlingarna varför det är viktigt att fylla i AFC/D.131 noga.

Föreskrifter om att ”Sidoentreprenörer kan förekomma” eller ”Beställaren förbehåller sig rätten att låta sidoentreprenörer utföra arbeten…” riskerar behöver därför hanteras som ÄTA-arbete.

Vidare är det klokt att redovisa sidoentreprenadernas innehåll så att entreprenören kan bilda sig en uppfattning om samordningsansvarets omfattning. Detta görs lättast genom att bifoga ritningar och beskrivningar för sidoentreprenörernas åtaganden.

  1. Huvudtidplan eller löpande samordning?

Enligt Motiv till AFC/D.371 ska beställaren redovisa om samordningsuppdraget endast avser upprättande av huvudtidplan eller om även löpande uppföljning och revidering ingår. Även om det lär följa av branschpraxis att överlåtelse av samordningsansvar avser hela åtagandet kan det vara klokt att klargöra detta.

  1. Överlåt endast ansvaret till en entreprenör

Med tanke på den ”copy/paste-sjuka” som råder i entreprenadupphandlingar vill jag som generellt tips poängtera vikten av att kontrollera AF-delen så att föreskrifterna passar projektet.

Detta är extra viktigt vid delad entreprenad där det är vanligt att samtliga entreprenörer får samma AF-del innebärande att samordningsansvaret överlåts till samtliga entreprenörer.

Jakob Waldersten

Läs mer av Jakob Waldersten:
https://inkopsradet.se/?s=Jakob+Waldersten

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten är jurist och ger rådgivning, håller utbildningar och föreläser genom egna bolaget Walderstens juridiska. Han har tidigare varit bolagsjurist på byggbolag, upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl