Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Växjö lyssnade på företagen

Ge processen tid och se nyttan med politiskt engagemang. Det är råd från Växjö kommun som tagit fram en upphandlingspolicy efter ett arbete där näringslivets organisationer varit delaktiga i processen.

| 2022-03-16
Tina Storbjörk, upphandlingschef, Växjö kommun. Foto: Alexander Hall.

Ett avsnitt om att underlätta för företag att lämna anbud lyfts nu fram ordentligt i den nya policy som kommunfullmäktige i Växjö (96 000 invånare, Kronobergs län) beslutade om nyligen och som ersätter en tidigare policy från 2012.

Både Svenskt näringsliv och Företagarna bjöds in av kommunen att delta i arbetet med nya policyn.

På vilket sätt har det gett avtryck?

-Vi har fått en ökad förståelse för varandras förutsättningar och mycket av det som har lyfts i dialogen finns tydligt med i policydokumentet, säger Växjö kommuns upphandlingschef Tina Storbjörk.

Hon tillägger:

-Andra synpunkter som har kommit fram har mer handlat om arbetssätt, eller har varit kopplade till en viss bransch. Även dessa synpunkter har tagits tillvara och ligger till grund för utveckling av nya arbetssätt och rutiner.

Växjöpolicyns del gällande att underlätta för anbudsgivare slår fast att det ”ska vara lätt att göra rätt”.

Annonser ska bygga på ett tillgängligt språk och med underlag som i möjligaste mån förenklar för anbudslämnaren.

Upphandlingsdokumenten ska vara tydliga med transparens kring kriterier som är avgörande och hur utvärdering ska ske.

Växjö kommuns upphandlingar ska genomföras på ett likvärdigt sätt inom hela ”koncernen” för att skapa igenkänning för leverantörer.

Ambitioner om att delta upp kontrakt och ramavtal i mindre delar, satsningar på DIS för att underlätta för mindre leverantörer och mer av tidig dialog och RFI lyfts också fram i policyn.

Förutom avsnittet om att underlätta för leverantörsmarknaden betonar Tina Storbjörk ett par andra delar:

-Vi har en del som behandlar säkerhet och beredskap, som vi ser har blivit alltmer tydligt att vi behöver arbeta aktivt med. I Växjö arbetar vi också koncerngemensamt och det har därför varit viktigt i arbetet med att ta fram policyn att det blir ett dokument för hela kommunkoncernen, det vill säga samtliga förvaltningar, bolag och förbund.

Upphandlingspolicyn slår fast huvudprinciper för kommunens upphandling där Växjö kommun ska arbeta kategoristyrt och för ett mer proaktivt och strategiskt inköpsarbete. Effektivitet, kompetens och samverkan betonas som nyckelord i arbetet.

Har det varit några politiska skillnader i processen?

-Ja, det har varit en aktiv diskussion och det är tydligt att detta är en viktig fråga för alla partier i Växjö kommun. Det som diskuterats har dock varit enstaka formuleringar, i övrigt finns det en stor samstämmighet kring innehållet i policyn och vikten av att arbeta strategiskt med upphandling och inköp, säger Tina Storbjörk.

Hon ger avslutningsvis några ”tips” om metodik som är viktig i processen med en upphandlingspolicy:

-Vi har haft stor nytta av att arbeta tillsammans med Svenskt näringsliv och Företagarna – både för att planera upplägg och nå ut till företag att ha dialog med. Så ett tips är att arbeta tillsammans med dem, eller andra lokala näringslivsorganisationer.

-Ett tips är också att låta arbetet ta tid – det tar längre tid att involvera många intressenter men det är väl investerad tid. Och det absolut viktigaste skulle jag säga är att involvera politiken. I Växjö har vi engagerade politiker som ser upphandling som en strategisk fråga och som är intresserade och aktiva när det gäller upphandling och inköp. Men om det inte är fallet så är det nog där man bör lägga fokus först.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Växjö kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud