Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Varför samarbetar inte fler företag?

ExpertkommentarEn fråga som jag ofta brottas med är varför inte fler företag lämnar gemensamma anbud i offentlig upphandling? Att samarbeta för att tillsammans uppfylla de krav som ställs i offentliga upphandlingar är en stor fördel för framför allt små och medelstora företag, skriver Magnus Johansson.

| 2023-11-23
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Men när jag är ute och träffar upphandlande organisationer och leverantörer så säger alla samma sak – det är väldigt sällsynt.

Låt oss backa bandet. En grupp av leverantörer kan lämna ett gemensamt anbud i en upphandling vid både direktivstyrd och icke-direktivstyrd upphandling. Om det krävs för kontraktet kan den upphandlande organisationen kräva att en sådan grupp ska ha en viss juridisk form om de blir tilldelade kontraktet, samma sak gäller vissa krav på hur samarbetet ska fullgöra kontraktet.

Den bortre gränsen för hur och vilken typ av samarbete det gäller sätter konkurrensrätten. Enligt denna gäller som huvudregel att företag inte får samarbete om det begränsar konkurrensen. I värsta fall så riskerar ett samarbete att skapa en kartell, och det är förstås inget som gynnar den offentliga affären.

En utgångspunkt enligt konkurrenslagen är att företagen i samarbetet inte har egen kapacitet att uppfylla de krav som ställs i upphandlingen. Men detta steg borde vara tämligen enkelt att kunna bedöma, och varför skulle företagen samarbeta om de ändå hade egen kapacitet var och en?

Min utgångspunkt är att det största hindret är komplexiteten och osäkerheten att inleda ett samarbete inför anbudsgivande. Frågor som ansvar, ekonomi och bevakande av egna intressen spelar en stor roll här. En riskbedömning helt enkelt. Vad händer om allt inte går som tänkt?

Det kan även vara känsliga uppgifter om företaget som riskerar att hamna i andra företags händer, men dessa gränser sätts förstås inom samarbetet. Det är trots allt företagen som bestämmer vilka uppgifter som de vill och måste utbyta.

Trots utmaningarna kring samarbete tycker jag att fördelarna vida överväger nackdelarna. Det kan vara allt från att kunna bidra till att lösa både enkla och komplexa lösningar och samarbetet kan leda till bättre resultat och kostnadseffektivitet.

Framför allt skulle det bidra till att små och medelstora företag enklare skulle kunna delta i offentlig upphandling. Drömscenariot hade varit att det fanns en standardmall om hur samarbete skulle kunna genomföras, men detta är svårt då behoven och omständigheterna skiljer sig åt upphandlingarna emellan.

Den första frågan som leverantörerna bör ställa sig är att identifiera själva syftet med samarbetet och vad som vill uppnås. Tänk även på att dokumentera överenskommelser och avtal för att undvika tvetydigheter och framtida tvister.

Sen är det ”bara” att ge sig in och börja lämna anbud. Ett gott samarbete kan sedan leda till fler offentliga affärer som företagen annars aldrig hade kunnat få tillgång till. Jag tänker att möjligheterna är oändliga och det gäller att se samarbete som en affärsmöjlighet.

Ta tillvara på de möjligheter som upphandlingslagarna ger!

Magnus Johansson
Företagarna

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: AnbudExpertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Varför samarbetar inte fler företag?"

  1. Mattias skriver:
    2023-11-24 kl. 17:32

    Det stora problemet med konsortieanbud är ansvarsfrågan. Väldigt få leverantörer vill ta ansvar för andra leverantörers arbete så som sitt eget, vilket rimligen är ett krav från UM. Vidare tillkommer den mängd pappersarbete som krävs för att skapa gemensamma bolag eller i alla fall garantier för fullgörande enligt en princip för gemensamt ansvar. Som upphandlare förstår jag att bolagen tycker detta är krångligt då det blir oklart hur man ska svara vid en kvalificering. Vidare så ryser jag som upphandlare varje gång ett konsortieanbud/ansökan inkommer. Det blir alltid diskussion om ansvarsfrågan, särskilt vid entreprenader (där min beställarorganisation är oerhört skeptiska pga tidigare erfarenheter och vårt juridiska stöd ger rådet att kräva bolagsform AB eller enskild anbudslämnare).

    Detta sagt, vore ibland bra för konkurrensen att faktiskt få in denna typ av anbud. Kanske någon handelskammare kan utforma ett standardåtagande för involverade parter framöver?

    Svara
  2. Magnus skriver:
    2023-12-04 kl. 08:59

    Dubbla marginalpåslag (marginal stacking) är ett naturligt hinder. Om möjligheten för parterna att fakturerar kunden direkt kan det undvikas men jag har aldrig sett ett sådant exempel – finns ens den möjlighetn?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026