Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Varför samarbetar inte fler företag?

ExpertkommentarEn fråga som jag ofta brottas med är varför inte fler företag lämnar gemensamma anbud i offentlig upphandling? Att samarbeta för att tillsammans uppfylla de krav som ställs i offentliga upphandlingar är en stor fördel för framför allt små och medelstora företag, skriver Magnus Johansson.

| 2023-11-23
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Men när jag är ute och träffar upphandlande organisationer och leverantörer så säger alla samma sak – det är väldigt sällsynt.

Låt oss backa bandet. En grupp av leverantörer kan lämna ett gemensamt anbud i en upphandling vid både direktivstyrd och icke-direktivstyrd upphandling. Om det krävs för kontraktet kan den upphandlande organisationen kräva att en sådan grupp ska ha en viss juridisk form om de blir tilldelade kontraktet, samma sak gäller vissa krav på hur samarbetet ska fullgöra kontraktet.

Den bortre gränsen för hur och vilken typ av samarbete det gäller sätter konkurrensrätten. Enligt denna gäller som huvudregel att företag inte får samarbete om det begränsar konkurrensen. I värsta fall så riskerar ett samarbete att skapa en kartell, och det är förstås inget som gynnar den offentliga affären.

En utgångspunkt enligt konkurrenslagen är att företagen i samarbetet inte har egen kapacitet att uppfylla de krav som ställs i upphandlingen. Men detta steg borde vara tämligen enkelt att kunna bedöma, och varför skulle företagen samarbeta om de ändå hade egen kapacitet var och en?

Min utgångspunkt är att det största hindret är komplexiteten och osäkerheten att inleda ett samarbete inför anbudsgivande. Frågor som ansvar, ekonomi och bevakande av egna intressen spelar en stor roll här. En riskbedömning helt enkelt. Vad händer om allt inte går som tänkt?

Det kan även vara känsliga uppgifter om företaget som riskerar att hamna i andra företags händer, men dessa gränser sätts förstås inom samarbetet. Det är trots allt företagen som bestämmer vilka uppgifter som de vill och måste utbyta.

Trots utmaningarna kring samarbete tycker jag att fördelarna vida överväger nackdelarna. Det kan vara allt från att kunna bidra till att lösa både enkla och komplexa lösningar och samarbetet kan leda till bättre resultat och kostnadseffektivitet.

Framför allt skulle det bidra till att små och medelstora företag enklare skulle kunna delta i offentlig upphandling. Drömscenariot hade varit att det fanns en standardmall om hur samarbete skulle kunna genomföras, men detta är svårt då behoven och omständigheterna skiljer sig åt upphandlingarna emellan.

Den första frågan som leverantörerna bör ställa sig är att identifiera själva syftet med samarbetet och vad som vill uppnås. Tänk även på att dokumentera överenskommelser och avtal för att undvika tvetydigheter och framtida tvister.

Sen är det ”bara” att ge sig in och börja lämna anbud. Ett gott samarbete kan sedan leda till fler offentliga affärer som företagen annars aldrig hade kunnat få tillgång till. Jag tänker att möjligheterna är oändliga och det gäller att se samarbete som en affärsmöjlighet.

Ta tillvara på de möjligheter som upphandlingslagarna ger!

Magnus Johansson
Företagarna

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: AnbudExpertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Varför samarbetar inte fler företag?"

  1. Mattias skriver:
    2023-11-24 kl. 17:32

    Det stora problemet med konsortieanbud är ansvarsfrågan. Väldigt få leverantörer vill ta ansvar för andra leverantörers arbete så som sitt eget, vilket rimligen är ett krav från UM. Vidare tillkommer den mängd pappersarbete som krävs för att skapa gemensamma bolag eller i alla fall garantier för fullgörande enligt en princip för gemensamt ansvar. Som upphandlare förstår jag att bolagen tycker detta är krångligt då det blir oklart hur man ska svara vid en kvalificering. Vidare så ryser jag som upphandlare varje gång ett konsortieanbud/ansökan inkommer. Det blir alltid diskussion om ansvarsfrågan, särskilt vid entreprenader (där min beställarorganisation är oerhört skeptiska pga tidigare erfarenheter och vårt juridiska stöd ger rådet att kräva bolagsform AB eller enskild anbudslämnare).

    Detta sagt, vore ibland bra för konkurrensen att faktiskt få in denna typ av anbud. Kanske någon handelskammare kan utforma ett standardåtagande för involverade parter framöver?

    Svara
  2. Magnus skriver:
    2023-12-04 kl. 08:59

    Dubbla marginalpåslag (marginal stacking) är ett naturligt hinder. Om möjligheten för parterna att fakturerar kunden direkt kan det undvikas men jag har aldrig sett ett sådant exempel – finns ens den möjlighetn?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen