Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Välfärdsbrott – skuggan i upphandling

ExpertkommentarHar ni hört skämtet om det oseriösa företaget som fick ett miljardkontrakt och lämnade oss med halvklara byggen? Nej? Det är för att det inte är ett skämt. Det är verklighet, skriver Arian Dushku.

| 2024-11-29
Arian Dushku, avtalscontroller, Helsingborg stad.

Välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet har tagit sig in i den offentliga affären som objudna gäster på ett bröllop. De äter av buffén, går på våra skattepengar och lämnar oss med notan. Hur då? Jo, Sveriges offentliga upphandlingar omsätter smått svindlande 900 miljarder kronor årligen. Av det beloppet tros 45–90 miljarder kronor hamna hos oseriösa företag.

Det är summor som får narkotikahandeln i Sverige att se ut som en fikapeng i jämförelse. Den fikapengen på 10–20 miljarder som sprider våld i vårt samhälle. Vad händer då inte i offentlig upphandling?

De här företagen är proffs på att ge sken av seriositet. De vet hur man skriver snygga anbud, bockar för rätt krav och får allt att se fläckfritt ut på ytan.. Risken att bli upptäckt är låg, och pengarna? Ja, de rullar in snabbare än vi hinner säga arbetsrättsliga villkor.

”Det är lugnt, vi har ett avtal” – eller?
Många tror att problemet är löst när kontraktet är påskrivet. ”Vi har krav på arbetsrättsliga villkor, allt är i sin ordning!” Men nej. Att tro att ett krav automatiskt löser allt är som att tro att gymkortet gör dig vältränad bara för att det ligger i plånboken. Det krävs faktiskt en insats.

Och insatsen heter avtalsuppföljning. Det är ett av vårt viktigaste verktyg för att se till att pengarna inte går till illegal arbetskraft, farliga arbetsmiljöer eller andra oegentligheter. Men hur gör vi det på bästa sätt? Börja enkelt:

  1. Känn till riskbranscherna – Bygg, transport, städ och vård är några av de områden där problemen frodas.
  2. Känn dina leverantörer – Vem handlar ni mest av? Vilka är aktiva i känsliga verksamheter som skolor och förskolor?
  3. Analysera sårbarheter – Vilka avtal är mest kritiska att granska? Prioritera dem.
  4. Gör både skrivbordskontroller och arbetsplatskontroller – Det räcker inte att bara granska papper. Fusket finns ofta ute på fältet.

För skrivbordskontroller: Sök efter styrelseförändringar, kontakta dem. Gör en kapacitetsberäkning och matcha mot inbetalda arbetsgivaravgifter, kollektivavtalsliknande villkor, matcha mot ID06, kontrollera näringsförbud, domar, kontrollera huvudman. Bara för att nämna några små, men viktiga insatser.

Vad sen? Oanmälda arbetsplatskontroller!

När Helsingborg tog saken i egna händer
I Helsingborg bestämde vi oss för att göra arbetsplatskontroller. Två intensiva dagar. Vad hittade vi?

  • Personer utan ID06.
  • Oanmäld personal.
  • Avsaknad av tillstyrkande av arbetstillstånd.
  • Farliga arbetsmiljöer – ja, till och med på skolor.

Och det här är bara toppen av isberget. När vi gräver djupare inser vi att det ofta är underentreprenörerna, de där i tredje och fjärde ledet, som är bristens kärna.

Många finner att arbetsplatskontroller är obekvämt. Men med facit i hand kan vi konstatera att avtalsuppföljning på fält, är nästintill ett måste. Att uppföljning av välfärdsbrott är i den systematiska uppföljningen är ett måste, inte ett ”kanske”.

Arian Dushku
Avtalscontroller
Helsingborgs stad

 

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Välfärdsbrott – skuggan i upphandling"

  1. Nikolaos Dimitriadis skriver:
    2024-12-05 kl. 10:12

    Hej Arian,
    Bra artikel 🙂
    Hur gjorde ni arbetsplatskontrollerna rent konkret?
    Vilka deltog?

    Tack 🙂
    //Nikolaos

    Svara
  2. Magnus Josephson skriver:
    2024-12-22 kl. 18:56

    Börja gärna använda https://sunt.tech/
    så blir man lättare av med denna typ av oseriösa bolag redan i kvalificeringen. De skickar inte ens in anbud för kontrollen som görs går mycket djupare än någon annan tjänst i Sverige idag.
    Den kollar även styrelsemedlemmar mm.

    De kör webinarier regelbundet, sist var det över 100 deltagare, Magnus Nilsson på Peak Procurement var en av talarna.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Arian Dushku

Arian Dushku är en ledande expert inom avtalsuppföljning i offentlig upphandling, med flera års erfarenhet av att följa upp och optimera en bred palett av avtal. Genom sitt engagerade arbete visar han inte bara på nyttan med avtalsuppföljning, utan framhäver också dess nödvändighet för att säkerställa framgångsrika samarbeten och hållbara resultat. Med en systematisk och strategisk metod skapar Arian värde för både beställare och leverantörer. Som föreläsare inspirerar han organisationer runt om i landet, och han arbetar i dag på Helsingborgs Stad.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt