Sörmländska Gnesta har runt 11 000 invånare och är ett rätt typiskt exempel på mindre kommuners svårigheter att bemanna egna upphandlingsenheter och upprätthålla den kompetens som behövs. Vakanta tjänster har fått kommunen att vända sig till Telge Inköp, som ägs av Södertälje kommun, för hjälp med upphandlingar.
Christina Hedberg, kommunchef i Gnesta, berättar att man tecknat ett årslångt avtal med start i år. På frågan om man övervägt andra alternativ, till exempel Inköpscentralen STIC eller Upphandlingscenter, svarar hon:
– Vi har sneglat på Telge Inköp en längre tid eftersom flera grannkommuner samarbetar med dem och har varit nöjda.
Telge Inköp har under åren stärkt sin position och har idag 24 medarbetare. Varje år upphandlas varor och tjänster för runt 3,5 miljarder kronor.
Utöver att hantera Södertälje kommuns och av kommunen ägda bolags upphandlingar har Telge Inköp uppdrag från en rad närliggande kommuner. Till kunderna hör, utöver Gnesta, även Flen, Katrineholm, Nykvarn, Vingåker och Salem.
– Vår ansvarige kanslichef drev frågan först i Katrineholm och sedan i Gnesta, så lösningen kändes mest smidig, fortsätter Christina Hedberg.
Finns det någon ekonomisk analys kring kostnader för att upphandla i egen regi mot att köpa tjänsten?
– Vi har självklart räknat på de olika alternativen, även om det är ganska svårt att uppskatta den rörliga delen beträffande inköpsstöd från Telge Inköp. Vår bedömning är att det på totalen kommer bli billigare.
Men har Gnesta kommun upphandlat upphandlingstjänsten från Telge Inköp?