Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vägrar ge Konkurrensverket mer makt

I höstas presenterade Konkurrensverket en rad önskemål om utökade befogenheter inom upphandlingstillsynen. Advokatsamfundet säger blankt nej medan andra remissinstanser tillstyrker en del av förslagen.

| 2020-02-17

Konkurrensverket har i en promemoria bett regeringen om större rättigheter i sitt tillsynsarbete av offentlig upphandling. Till förslagen hör en förlängning av tidsfristen för att ansöka om upphandlingsskadeavgift och ett dubblat maximalt bötesbelopp till 20 miljoner kronor. Man ville också ge sig rätt att meddela förelägganden och förbud.

Advokatsamfundet avstyrker i sitt remissyttrande utökade befogenheter på alla punkter. Enligt samfundet pekar mycket på att Konkurrensverkets önskemål är oförenliga med unionsrättens krav på rättssäkerhet.

Åsikten är att behov av utökade tillsynsbefogenheter saknas. Det konstateras att det i unionsrätten inte finns några krav på att Konkurrensverket, eller någon annan tillsynsmyndighet, ska ha vissa befogenheter på upphandlingsområdet.

Advokatsamfundet menar att nyckeln till att säkerställa att upphandlande myndigheter iakttar upphandlingsrätten ligger hos leverantörskollektivet genom exempelvis överprövningsmöjligheten. Ska befogenheterna ökas måste detta först utredas.

Kungsbacka kommun är inte fullt så avvisande även om utökad tidsfrist till två år avstyrks. Detta anses innebära en för lång ovisshet för upphandlande myndighet.

Vite kan accepteras som sista åtgärd. Det behöver dock föras ett djupare resonemang kring upphandlingsskadeavgiftens storlek i förhållande till eventuella vitens storlek.

Göteborgs stad säger nej till en höjning av upphandlingsskadeavgiften. Däremot gås verket till mötes när det gäller ansökningsfristen. En förlängning anses hjälpa myndigheten att använda sina resurser på bästa sätt och prioritera de större och mer komplicerade ärendena.

Läs mer: InsynJuridikUpphandlingsskadeavgift

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Vägrar ge Konkurrensverket mer makt"

  1. Sara skriver:
    2020-02-17 kl. 12:29

    Varför tar advokatsamfundet sida mot Konkurrensverket? Konkurrensverket representerar skattebetalarna och advokatsamfundet representerar advokaterna.

    Advokatsamfundet borde hålla sig neutrala och inte tvärtom, försöka undergräva en oerhört samhällsviktig myndighets möjligheter att stoppa och minska konkurrensbrott och korruption. Konkurrensverket riskerar överhuvudtaget inte rättssäkerheten på något sätt för enskilda människor, utan utgör tvärtom en övervakningsmyndighet som skyddar samhället mot att korruption uppstår inom myndigheter, kartellbildningar etc. och har även mandat att ”straffa” dem när de begår brott.

    Dessutom handlar det i slutändan om att skattemedel ska användas så effektivt som möjligt, vilket också är ett av Konkurrensverkets främsta syften.

    Advokatsamfundet borde hålla sig till att endast ta tillvara på och skydda sina advokaters intressen. Det här känns som att de rejält går över sina befogenheter och äventyrar hela rättssamhället och demokratin i Sverige.

    Svara
  2. Anonym skriver:
    2020-02-17 kl. 14:00

    Tar man sida bara för man uttrycker sig om någon idéer?

    Tänk om det vore så i våra dagliga arbeten…
    Herregud, vad skulle vi göra om varje idé som man inte håller med om är bra skulle vara att ”ta parti emot individen”. Speciellt när det handlar om skattepengar. Som Sara säger är det KKVs främsta syften men likväl gäller det oss övriga kommuner, landsting och myndigheter också.

    Spaningen känns tomhänt.

    Svara
    1. Sara skriver:
      2020-02-17 kl. 14:52

      Nu är ju inte advokatsamfundet vem som helst och det är heller inte bara en idé, utan ett remissyttrande, där de avstyrker utökade befogenheter på alla punkter och advokatsamfundet representerar dessutom alla advokater, över 6 000 stycken, oavsett vilken sida de arbetar för och skall ”följa rättsutvecklingen och verka för att samfundets erfarenhet kommer denna till godo.”

      Kommuner och landsting skall tillhandahålla olika former av tjänster och hushålla med skattemedlen när de finansierar dessa. Konkurrensverket är en tillsynsmyndighet för att kontrollera att detta verkligen sker.

      Förstår du skillnaderna?

  3. Småföretagaren skriver:
    2020-02-20 kl. 10:09

    Idag är det svårt att få stöttning av konkurrensverket i korruptionsfrågor där beloppen inte är så stora. För ett litet företag kan det vara överlevnad. Att tro att överprövning är lösningen fungerar inte. Advokatkostnaderna överstiger vida vad vinsten kan vara på upphandlingen. Kort sagt det fortgår i inköp under beloppsgränsen. Risken att det överprövas är obefintlig och konkurrensverket anser det är för ”små summor” eller kan inte agera i dagsläget. Men det är fortfarande skattepengar som inte används till bästa resultatet.

    Svara
    1. Peder skriver:
      2020-02-20 kl. 12:43

      Javisst är det så och det är heller inte många som arbetar där. När jag sist pratade med min svåger som jobbar där, berättade han att skulle kunna fälla över 10 gånger så många myndigheter om de bara hade tillräckligt med personal.

      De enda som idag tjänar på överprövningar, verkar vara advokater, så det kanske är därför som advokatsamfundet protesterar.

      En gammal kursare berättade att hon hittills kunnat fakturera sin största (och enda kund), en kommun, så mycket, att det täckt alla lönekostnader både för henne själv, sin partner, assistenter och lokalen under ett helt år. Så visst är det nog stora pengar det handlar om.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025