Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Vägföreningar, skötselbidrag och LOU

Många kommuner ger bidrag till vägföreningar för att de ska sköta vägar och snöröjning. Föreningen betalar i sin tur till någon som utför arbetet. Kringgår man LOU när detta inte upphandlas? Inköpsrådets expert advokat Anna Ulfsdotter Forssell svarar.

| 2020-05-07

Fråga: Det finns många kommuner, särskilt små, i Sverige som ger bidrag till vägföreningar och samfällighetsföreningar för att sköta skötsel av vägar, snöröjning, badplatser och annat. Dessa föreningar tar i sin tur in någon som utför arbetet som således tar betalt som leverantör. Kringgår man LOU när detta inte upphandlas? För många kommuner kan det handlar om avsevärda summor. Kanske inte för den enskilda föreningen, men pengarna avser indirekt samma slag och går från kommunen till leverantörer även om det är ett mellanled.

Svar: Tack för den intressanta frågan som jag ska försöka bringa klarhet i. Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, gäller för upphandling av varor, tjänster eller byggentreprenader som genomförs av en upphandlande myndighet. Det är således endast om samfällighetsföreningen omfattas av begreppet upphandlande myndighet och tänker anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt som LOU ska tillämpas.

Enligt 1 kap. 22 § LOU avses med upphandlande myndighet en statlig eller kommunal myndighet. Beslutande församling i en kommun eller en region, offentligt styrt organ och sammanslutning av en eller flera myndigheter eller församlingar eller ett eller flera organ ska jämställas med myndighet.

Ett offentligt styrt organ är enligt 1 kap. 18 § LOU en juridisk person som tillgodoser ett behov i det allmännas intresse som inte är av industriell eller kommersiell karaktär. Dessutom måste något av följande kriterier uppfyllas:

  1. som till största del är finansierad av staten, en kommun, en region eller en upphandlande myndighet,
  2. vars verksamhet står under kontroll av staten, en kommun, en region eller en upphandlande myndighet, eller
  3. i vars styrelse eller motsvarande ledningsorgan mer än halva antalet ledamöter är utsedda av staten, en kommun, en region eller en upphandlande myndighet.

För att avgöra om samfällighetsföreningen utgör ett offentligt styrt organ måste man ta ställning till om samfällighetsföreningen kan anses tillgodose ett behov i det allmännas intresse som inte är av industriell eller kommersiell karaktär. Vid bedömningen är det viktigt att ta hänsyn till samtliga relevanta faktiska och rättsliga omständigheter.

Enligt EU-domstolens praxis är det möjligt att ta hänsyn till omständigheterna vid bildandet av organet, de villkor på vilka organet utövar verksamheten, om verksamheten är utsatt för konkurrens, om det finns ett vinstsyfte, om organet bär de förluster som uppstår i samband med utövandet av verksamheten samt om verksamheten finansieras med offentliga medel (se EU-domstolens dom av den 22 maj 2003, C-18/01, Korhonen, EU:C:2003:300, p. 48-51 och EU-domstolens dom av den 16 oktober 2003, C-283/00, SIEPSA, EU:C:2003:544, p. 81).

Vid bedömningen av om samfällighetsföreningen tillgodoser ett behov i det allmännas intresse som inte är av industriell eller kommersiell karaktär måste en sammanvägning av samtliga relevanta omständigheter göras.

Förekomsten av till exempel en utvecklad konkurrens innebär därmed inte i sig att det är möjligt att fastslå att det inte föreligger allmänna intressen (se EU-domstolens dom av den 27 februari 2003, C-373/00, Adolf Truley, EU:C:2003:110, p. 60-61).

Flera faktorer tillsammans, till exempel att ett organ verkar på marknadsmässiga villkor, har ett vinstsyfte och bär de förluster som uppstår, kan dock anses innebära att de behov som det syftar till att tillgodose är av industriell eller kommersiell karaktär (se C-18/01, Korhonen, p. 51).

Avsaknad av ett huvudsakligt vinstsyfte kan utgöra en faktor som talar för att det är fråga om ett offentligt styrt organ som tillgodoser ett behov i det allmännas intresse som inte är av industriell eller kommersiell karaktär.

EU-domstolen har emellertid sagt att en verksamhet som bedrivs utan vinstsyfte men med produktivitets-, effektivitets- och lönsamhetskriterier som grund och på ett konkurrensutsatt område inte utgör ett offentligrättsligt organ som tillgodoser ett behov i det allmännas intresse (se EU-domstolens dom av den 10 maj 2001, C-223/99 och C-260/99, Agorà och Excelsior, EU:C:2001:259, p. 43).

Om endast en mindre del av samfällighetens verksamhet kan anses tillgodose ett behov i det allmännas intresse som inte är av industriell eller kommersiell karaktär kan det medföra att det ”smittar” av sig på övriga delar av samfällighetens verksamhet. 

Det kan innebära en upphandlingsskyldighet även för de delar av verksamheten som tillgodoser ett behov som är industriellt eller kommersiellt (se EU-domstolens dom av den 15 januari 1998, C-44/96, Mannesmann, EU:C:1998:4, p. 26 och 31).

Utöver att samfällighetsföreningen måste tillgodose ett behov i det allmännas intresse som inte är av industriell eller kommersiell karaktär ska den också uppfylla något av kriterierna ovan i 1 kap. 18 § LOU.

Vad gäller kravet på att den till största delen måste vara finansierad av staten, en kommun, en region eller en upphandlande myndighet så har det tolkats rent kvantitativt av EU-domstolen.

Det innebär att kravet är uppfyllt om samfällighetsföreningen till mer än hälften är finansierad av staten, en kommun, en region eller en upphandlande myndighet (se EU-domstolens dom av den 3 oktober 2000, C-380/98, University of Cambridge, EU:C:2000:529, p. 28-33).

Kravet på att verksamheten ska stå under kontroll av staten, en kommun, en region eller en upphandlande myndighet innebär att det ska finnas en direkt eller indirekt kontroll över beslut i upphandlingsärenden (EU-domstolens dom av den 1 februari 2001, C-237/99, Kommissionen mot Frankrike, EU:C:2001:70, p. 51-59).

Det är viktigt att observera att det är tillräckligt att endast ett av kriterierna uppfylls för att samfällighetsföreningen ska anses vara ett offentligt styrt organ och därmed ha en skyldighet att upphandla enligt LOU.

Högsta domstolen konstaterade i NJA 2003 s. 683 (Högmarsö samfällighetsförening) att en samfällighetsförening för väghållning som fick bidrag från Vägverket och tillgodosåg allmänna intressen var skyldig att upphandla enligt LOU.

Det statsbidrag som samfällighetsföreningen erhöll ansågs vara av sådant slag att det skulle täcka behov som normalt tillgodoses av det allmänna antingen genom att staten svarar för anläggning och väghållning av allmänna vägar eller genom att statsbidrag lämnas till enskild.

Att föreningens intressen sammanföll med det allmännas och att föreningen primärt inrättats för att tillgodose medlemmarnas egna intressen tillmättes i målet ingen betydelse.

Sammanfattningsvis kan en samfällighetsförening anses utgöra ett offentligt styrt organ som har en skyldighet att upphandla enligt LOU vid anskaffning av varor, tjänster eller byggentreprenader, men en bedömning måste ske i varje enskilt fall. Det är därmed inte möjligt att konstatera att alla samfällighetsföreningar utgör ett sådant offentligt styrt organ.

Även om det inte är möjligt att ge ett klart och entydigt svar på din fråga så hoppas jag att svaret ändå kommer till användning.

Anna Ulfsdotter Forssell
Ulfsdotter Law

Har du frågor till Anna Ulfsdotter Forssell? Mejla info@inkopsradet.se

Läs mer: ExpertkommentarJuridik

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Anna Ulfsdotter Forssell

Anna Ulfsdotter Forssell har arbetat med upphandlingsrätt i mer än 20 år.  Hon har företrätt klienter i upphandlingsmål i EU-domstolen, Högsta förvaltningsdomstolen och i Högsta domstolen. Hon är högt rankad i Chambers, Legal500 och har av Who’s who legal (Public Procurement och Government Contracts) utsetts sex gånger till en av världens bästa advokater inom offentlig upphandling.

Lediga jobb

Skellefteå kommun

Inköpschef, Skellefteå kommun

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Effektivare tillsyn föreslåsEffektivare tillsyn föreslås
Förlegat krav om undertecknandeFörlegat krav om undertecknande
Svagt intresse oroar VinnovaSvagt intresse oroar Vinnova
Använd begrepp som inte missförståsAnvänd begrepp som inte missförstås
Göteborg samlas för mer återbrukGöteborg samlas för mer återbruk
Tolkning av ramavtalTolkning av ramavtal
Är vi redo att växla upp?Är vi redo att växla upp?
Regioner straffas för förlängt avtalRegioner straffas för förlängt avtal
ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Nytt från Upphandling24

  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk

Åsikter på sajten

  • Tolkning av ramavtalDet kan nog inte alltid tas för sant att det inte skulle vara relevant att utröna den gemensamma partsavsikten i...
  • Tolkning av ramavtalHej Alfred, Som framgår av ditt citat från HD:s avgörande i mål nr 4071-20 (NJA 2021 s 643) är det...
  • Regioner straffas för förlängt avtalVad oseriöst av domstolen att basera sannolikheten för att Svensk dos skulle vinna en korrekt genomförd upphandling på antalet leverantörer...
  • Tolkning av ramavtalNi skriver att "Hovrätten prövade först om projektet omfattats av ramavtalet. Då någon gemensam partsavsikt inte gick att utläsa fick...
  • Regioner straffas för förlängt avtaljag undrar i sitt stilla sinne vad positivt konkurrensutsättning av dosförpackade läkemedel fört med sig?
  • Utvärdera kvalitet vid avrop av konsultBra artikel, tackar för det :)
  • Enhetlig tolkning gällerMånga av dessa "smörgårdsbordsförespråkare" vill nog väcka lite uppmärksamhet och jagar gillningar och delningar på LinkedIn. Man kommer med diverse...
  • Enhetlig tolkning gällerHelt stängt är kanske inte smörgåsbordet ändå? Jag uppfattar att båda målen som du tar upp avsåg situationer där direktiven...
  • Val av utvärderingsmodell icke-fråga?Har inte använt relativa modeller i mina upphandlingar sedan denna kom: "Metoder vid utvärdering av pris och kvalitet i offentlig...
  • Enad front för mer forskningInom det identifierade forskningsområdet "Korruption och kartellbildning" finns det lågt hängande frukt som inte kräver någon forskning för att identifiera....

Senaste inläggen

  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk
  • Tolkning av ramavtal
  • Är vi redo att växla upp?
  • Regioner straffas för förlängt avtal
  • Förändrad omvärld kräver anpassning
  • Stort fokus på service
  • Fast timpris och referenser tillåtet
  • Att upphandla ABK-konsulter
  • ”Mediestorm kan ge ökade resurser”
  • Allt går att sälja med mördande reklam
  • En process för hela staden

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 26 april
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 4 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 5 maj
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober