Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Utvärderingsmodell leder inte rätt

RättsfallsanalysKammarrätten i Sundsvall har nyligen ändrat en dom från Förvaltningsrätten i Umeå. En upphandling ska göras om eftersom utvärderingsmodellen innebär att vikten läggs vid priser på arbeten som det inte finns något krav att leverera. Christian Härdgård och Claudia Rojas Bustamante, Delphi, analyserar domen.

| 2024-04-23
Advokaten Christian Härdgård och biträdande juristen Claudia Rojas Bustamante, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
En utvärderingsmodell, som innebär att en avsevärd betydelse fästs vid prissättning av arbeten som det inte finns något krav att leverera, har lett till att det ekonomiska mest fördelaktiga anbudet inte antagits. Eftersom en sådan upphandling genomförts i strid med de grundläggande bestämmelserna i LOU ska den göras om.  

Bakgrund
En upphandlande myndighet – ett kommunalt fastighetsbolag – upphandlade ramavtal för byggarbeten. Av anbudsunderlagen framgår att en prismodell använts där anbudsgivarna ska ange pris per timme för arbeten inom och utanför ordinarie arbetstid för rollerna byggarbetare och lärling enligt nedan.  

Arbetskostnad ordinarie arbetstid                                750 timmar

Arbetskostnad ordinarie arbetstid, lärling                  150 timmar

Övertid mån-tors (17-22)                                                    50 timmar

Övertid mån-tors (17-22), lärling                                     50 timmar

Samtliga kostnadsposter har sedan vid utvärderingen räknats samman på så sätt att ett timpris multiplicerats med antal timmar och tillsammans med poäng från referenstagningen har det anbud med lägst kostnad rankats högst vid tilldelningen.

Leverantör A som rangordnats som etta i upphandlingen prissatte samtliga fyra prisposter, varav de tre nedersta prisposterna sattes till 1 krona per timme. Enligt leverantör A har det låga priset berott på att lärlingar endast används till och från och vad gäller övertid förekommer det inte speciellt ofta.

Leverantören B som rangordnats som tvåa motsatte sig tilldelningsbeslutet och ansökte därför om överprövning. Leverantören B menade att leverantör A inte uppfyllde samtliga obligatoriska krav eftersom denne uttryckligen uppgett att lärlingar inte kommer att användas och att arbete utanför ordinarie tid i princip aldrig förekommer.

Dessutom har leverantörerna prissatt olika saker. En sådan ordning är oförenlig med både principen om öppenhet och likabehandling, eftersom leverantörerna inte på förhand kunnat förstå hur pris ska sättas.

Förvaltningsrätten ansåg att leverantör B inte förmått visa att fastighetsbolaget brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU. Ansökan om överprövning avslogs därför. Domen överklagades sedermera.

Kammarrättens bedömning
Kammarrätten ansåg att anbudsunderlagen, prismodellen och utvärderingsmodellen inte var helt tydliga. Enligt kammarrätten har kraven i upphandlingen inte kunnat förstås på annat sätt än att det har funnits ett krav på att prissätta samtliga kostnadsposter, men att det enda leveranskrav som uppställts avser arbetskostnad under ordinarie arbetstid. Anbudet från leverantör A har därför uppfyllt de obligatoriska krav som har uppställts.

Däremot anser domstolen att utvärderingsmodellen inte leder till att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antas, eftersom avsevärd betydelse har fästs vid prissättningen av arbeten som det inte har funnits något krav att leverera. Upphandlingen har således genomförts i strid med de grundläggande bestämmelserna i LOU.

Leverantör A har efter utvärderingen rangordnats högst, trots att leverantör B offererat ett lägre pris per timme för ordinarie personal. Leverantör B riskerar därför att lida skada genom att inte tilldelas korrekt rangordning utifrån ekonomiskt mest fördelaktiga pris. Eftersom bristerna kan hänföras till det konkurrensuppsökande skedet beslutade kammarrätten att upphandlingen skulle göras om.

Analys
Det är ingen nyhet att ett upphandlingsdokument ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör  kan avgöra vad den upphandlande myndigheten anser är betydelsefullt vid upphandlingen. En utvärderingsmodell ska vara så utformad att den leder till ett rättvist resultat – så att det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt antas.

Undertecknade anser i likhet med kammarrätten att det föremål som det frågas om i en upphandling också är det som ska ha väsentlig betydelse vid anbudsutvärderingen. Att som i det aktuella fallet tillmäta avsevärd betydelse vid prissättningen av arbeten som det inte har funnit något krav att leverera kan normalt sett aldrig vara förenlig med 16 kap. 1 § LOU.

Genom denna dom påminns upphandlande myndigheter återigen om vikten av att utarbeta klara och tydliga upphandlingsdokument samt upprätta utvärderingsmodeller som ska leda till ett rättvist resultat, detta så att de grundläggande principerna i LOU också kan efterlevas.

Domstol och målnummer
Kammarrätten i Sundsvalls dom den 25 mars 2024 i mål nr 2-24.

Juristpanelen

Läs mer: PraxisUtvärdering

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Utvärderingsmodell leder inte rätt"

  1. Björn skriver:
    2024-04-25 kl. 09:52

    Denna dom är mycket intressant! Den här typen av utvärderingsmodeller är mycket vanliga och det som leverantörer sysselsätter sig med sedan kallas för strategisk prissättning. Liknande fall har överprövats förut men stötte på patrull i FR som såg inget fel. Det är så värdefullt att äntligen någon KR tar upp målet och sätter ned foten. Domen borde rimligtvis skapa en del vågor och leda till utfasning av undermåliga modeller som möjliggör eller rent av tvingar fram strategisk prissättning.

    Svara
  2. Christoffer skriver:
    2024-04-26 kl. 11:01

    Resultatet av domen får nog tolkas fall till fall. Vi ska inkludera optioner i utvärderingen och det finns inget krav på att de ska levereras heller. Vidare är det väsentligt för myndigheten att ha dessa prisposter på plasts vid forcering eller dylikt.
    Hur än myndighet väljer att vikta en modell för att få en ok prissättning är väl heller inget domstolen borde lägga sig i.
    I det aktuella fallet kanske det är lämpligt med procentuella påslag men att vikta med timmar snarare än viktfaktorer är enkelt och har samma resultat.

    Svara
  3. RosenRosen skriver:
    2024-04-29 kl. 13:39

    Kammarrättens resonemang är vanskligt vid en strikt tolkning. Är det bara delarna av avtalet som omfattas av ett faktiskt leveranskrav som ska utvärderas? Eller är det mer fråga om att fel föreligger i viktningen mellan på förhand förutsebara leveranser och eventuellt behövda leveranser ? Det enda rimliga är att det är det senare sett till kravet på att utvärdera optioner och fastställa det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet för hela avtalets omfattning. Men inte ens utifrån denna tolkning är kammarrättens resonemang helt enkelt att tillämpa. Hur förhåller sig resonemanget till eventuella framtida förändringar i behov som avtalet måste ta höjd för sett till ex. takvolymer eller otillåtna ändringar? Om en upphandlande myndighet bedömer att det finns risk för att behov sett över tid kommer att se annorlunda ut än idag, ska myndigheten då inte få beakta detta vid en utvärdering utan att för den delen kräva en sådan leverans redan idag? Sannolikt måste även en sådan situation vara tillåten enligt upphandlingslagstiftningen och det aktuella utfallet snarare bero på undermålig argumentation från myndighetens sida. Eller har kammarrätten tagit på sig att rädda upphandlande myndigheter från att göra en dålig affär?

    Svara

Lämna ett svar till Christoffer Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Nytt från Upphandling24

  • Vill se mer svenska varor hos FN
  • Bravida i nytt blåsväder
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Kräver Bravida på 11 miljoner

Kommentarer från läsarna

Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…

Senaste inläggen

  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling