Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Utvärdering görs om efter brist i tester

RättsfallsanalysEn upphandlande myndighet förkastade ett anbud på elrullstolar med motiveringen att anbudet inte uppfyllde ett obligatoriskt krav. Kammarrätten ansåg att myndigheten hade bristande dokumentation på genomförda tester av det obligatoriska kravet, vilket medförde att utvärderingen behövdes göras om. Lukas Granlund och Ida Markusson, Cirio Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2025-01-17
Lukas Granlund och Ida Markusson, Cirio Advokatbyrå.

Bakgrund
En region som upphandlade elrullstolar förkastade en leverantörs anbud med motiveringen att anbudet inte uppfyllde det obligatoriska kravet på hastighet som ställdes i upphandlingen. Regionen hade genomfört tester av elrullstolen och förkastat produkten på grund av att den uppmätta hastigheten enligt mätning med GPS var 5,7 km/h i stället för den kravställda hastigheten på 6 km/h.

Förvaltningsrättens bedömning
Anbudsgivaren ansökte om överprövning av förkastandet och framhöll att de efter utvärderingen utfört tester som visar att produkten uppfyller hastighetskravet och lämnade in bevisning på detta till förvaltningsrätten. Förvaltningsrätten framhöll att det i samband med testerna som regionen genomfört av anbudsgivarnas offererade produkter framkommit att anbudsgivarens inlämnade rullstol inte uppfyller kravet på hastighet.

Enligt förvaltningsrätten ska det resultat som redovisats av regionens tester anses vara tillförlitligt och att det inte funnits skäl att ifrågasätta detta. Testerna har utförts på ett likvärdigt sätt, där alla elrullstolar testats på samma ställe under samma förhållanden och den aktuella elrullstolen har dessutom testats flera gånger.

Förvaltningsrätten framhöll även att eftersom produkten endast kunnat köras i maximalt 5,7km/h, har regionen haft skäl för bedömningen att anbudet inte uppfyllde hastighetskravet. Förvaltningsrätten anser att det material som anbudsgivaren senare lämnat in, som visar att rullstolen uppfyllt hastighetskravet vid ett annat tillfälle och på en annan plats, inte kan beaktas i den aktuella överprövningen.

Kammarrättens bedömning
Anbudsgivaren överklagade förvaltningsrättens dom och framhöll i kammarrätten att regionens tester av elrullstolen kunde ifrågasättas, eftersom det saknades dokumentation för hur testerna hade genomförts eller vilka mätverktyg som hade använts. Anbudsgivaren påpekade även att testerna hade genomförts av personer utan erfarenhet av hastighetstester och att mätresultaten inte var tillförlitliga.

Kammarrätten framhöll att det enligt lagen om offentlig upphandling, LOU, är  den sökande som måste bevisa att den upphandlande myndigheten har agerat i strid med lagen.

Myndigheten har stor frihet att utforma upphandlingen inom ramarna för de allmänna principerna i LOU, men utvärderingsmodellen måste vara rättvisande och följa lagens principer. Upphandlande myndigheter ska löpande dokumentera upphandlingen för att kunna motivera sina beslut. Domstolen ansåg att regionen hade beskrivit hur testerna genomfördes och att det inte fanns något som tydde på att testerna var felaktigt utförda. Regionens test visade att bolagets elrullstol endast kunde köras i 5,7 km/h, vilket inte uppfyllde det obligatoriska kravet.

Däremot ansåg domstolen att det fanns skäl att ifrågasätta utvärderingens tillförlitlighet, eftersom det inte fanns tillräcklig dokumentation kring regionens utförda tester eller information om testmiljö, vilket gör att det är svårt att kontrollera att utvärderingen genomförts korrekt och i enlighet med upphandlingsdokument och LOU. 

Utvärderingen av elrullstolarnas hastighet hade alltså inte dokumenterats tillräckligt öppet,vilket stred mot principen om öppenhet och dokumentationsplikten enligt LOU. Bristande dokumentation gjorde det omöjligt att fastställa om bolagets rullstol uppfyllde det obligatoriska kravet. Eftersom anbudet förkastades utan att regionen kunnat styrka detta har bolaget lidit skada. Domstolen förordnade att upphandlingen skulle rättas genom en ny utvärdering och dokumentation enligt LOU.

Analys
Målet aktualiserar en viktig del av genomförandet av upphandlingen som enligt vår erfarenhet oftare har kommit att ifrågasättas på senare tid, nämligen hur en upphandlande myndighet ska dokumentera olika delar av upphandlingen – särskilt när det kommer till det konkurrensutvärderande skedet av upphandlingen.

Dokumentationspliktens omfattning i sig är inte helt lätt att förstå, men eftersom det sällan är möjligt att visa en skada till följd av bristande dokumentation har dokumentationsplikten sällan inneburit några nämnvärda problem för en upphandlande myndighet.

I det här aktuella fallet får vi dock en tydlig praktisk betydelse för dokumentationsplikten, nämligen att domstolen väljer att lägga ansvaret för den i grunden bristande kunskapen om vad de korrekta omständigheterna var gällande hastighetstesterna på den upphandlande myndigheten. Vad kammarrättsfallet visar är således att det är särskilt viktigt för den upphandlande myndigheten att nogage nomföra – och dokumentera – utvärderingsbedömningar, vid äventyr om att en implicit bevisbörda i praktiken uppstår för den upphandlande myndigheten gällande om det var korrekt att förkasta ett anbud eller inte.

Detta har kanske störst betydelse när det kommer till tester och liknande där uppgifter (i detta fall hur snabbt elrullstolen kunde framföras) i praktiken inhämtas av den upphandlande myndigheten själv, i stället för att komma direkt från anbudsgivaren.

En ytterligare mer allmän reflektion vid sådana situationer där tester utförs är för övrigt att i upphandlingsdokumentationen bygga in en möjlighet för anbudsgivaren att yttra sig över testresultat innan utvärderingen görs slutlig. På detta sätt bör vissa onödiga överprövningsprocesser kunna undvikas.

Mål
Kammarrätten i Göteborg mål nr 3996-24 

Juristpanelen

Läs mer: Obligatoriskt kravRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?

Nytt från Upphandling24

  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden
  • Uppsalamålet: 4, 5 eller 7 villkor

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025