Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Utvärdera kvalitet vid avrop av konsult

ExpertkommentarVid avrop från ett ramavtal som gäller konsulttjänster och som inte är rangordnat krävs en utvärdering av kvaliteten. Tänk över vad konsulten har för erfarenhet och kompetens och ställ sedan de relevanta frågorna, skriver Petter Ulander.

| 2020-11-02
Petter Ulander, it-upphandlingskonsult, är en av Inköpsrådets experter.

När avrop ska genomföras från ett ramavtal avseende konsulttjänster som inte är rangordnat, behövs någon form av utvärdering.

Om man inte väljer att enbart utvärdera på lägst pris, så behöver någon form av kvalitetsutvärdering genomföras.

Givet att man i ramavtalsupphandlingen specificerat vilka kvalitetskriterier man kan komma att använda vid en förnyad konkurrensutsättning, behöver dessa kvalitetskriterier på något sätt specificeras och bedömas. Vanligt förekommande kvalitetskriterier vid konsultupphandlingar är erfarenhet, kompetens och leveranstid.

Eftersom allt ska vara likabehandlande och transparent så har det utvecklats en del olika metoder för att utvärdera kvalitet vid konsultavrop, vissa bättre vissa sämre.

Jag ger nedan några exempel:

Kvalitetsbedömningen kan vara kvalitativ eller kvantitativ. Med en kvantitativ bedömning menar jag att kvalitet  mäts med fördefinierade mått, exempelvis kan leverantören få poäng beroende på hur många uppdrag av liknande karaktär offererad konsult har genomfört. Många upphandlare kallar detta för ”kvalitetsbedömning”, men jag menar att det är en ”kvantitetsbedömning”

Exempel:
0 uppdrag = 0 poäng
1 uppdrag = 1 poäng
2 uppdrag = 2 poäng
3 uppdrag = 3 poäng
4 uppdrag eller fler = 4 poäng

Men att en konsult har genomfört tio uppdrag av liknande karaktär säger ingenting om hur framgångsrika resultaten av uppdragen har varit, och vad är det som säger att en konsult som genomfört två liknande uppdrag skulle göra ett mindre framgångsrikt uppdrag än en konsult som genomfört fyra liknande uppdrag?

Att utvärdera konsulttjänster med enbart en kvalitetsbedömning av kvantitativ karaktär ger den upphandlande myndigheten/enheten långt ifrån de fakta om konsulten som behövs för att avgöra om det är rätt konsult för att genomföra de efterfrågade tjänsteleveranserna.

För en upphandlande myndighet/enhet finns det flera andra fakta om konsulten som är av betydligt mer relevant karaktär för att göra en kvalitetsbedömning, exempelvis konsultens planerade metodik för att genomföra uppdraget, konsultens erfarenhet av att genomföras specifika moment i uppdraget, konsultens erfarenhet av lagrum, riktlinjer, standarder och så vidare.

Ett tillvägagångssätt som visat sig vara framgångsrikt är att inom ramen för de obligatoriska kraven använda de kvantitativa kraven som en checklista för leverantören, exempelvis att ”erbjuden konsult ska ha genomfört minst tre uppdrag av liknande karaktär som de efterfrågade tjänsteleveranserna”, leverantören får sedan i löptext beskriva erbjuden konsults samlade erfarenhet och kompetens i förhållande till de tjänsteleveranser som den upphandlade myndigheten/enheter efterfrågar.

I alla lägen där kvalitet på något sätt ska bedömas så är det en balansgång mellan att vara tillräckligt tydlig och transparent samtidigt som modellen inte får öppna för att göra godtyckliga bedömningar.

I vissa avrop kan den upphandlande myndigheten/enheten ha ett behov av att träffa de erbjudna konsulterna på en intervju. Syftet är att kvalitetssäkra den information som leverantören lämnat i avropssvaret och för att få en fördjupad inblick över hur konsulterna kommer genomföra de efterfråga tjänsteleveranserna.

Här kan en avgränsning göras till att exempelvis de fem leverantörer, om så många lämnat avropssvar, som har högst sammanvägd poäng efter utvärdering av erfarenhet/kompetens och pris kallas till intervju.

För att utvärdera ovanstående exempel krävs att leverantören får möjlighet att uttrycka sig i löptext. Svårigheten med att låta leverantörerna lämna skriftliga avropssvar i form av löptexter är att på ett tydligt sätt definiera hur de lämnade uppgifterna kommer att utvärderas.

Vanligt förekommande är att använda sig av en mervärdesmodell eller en kvalitativ poängskala, exempelvis:

4 poäng    Beskrivningen visar på mycket hög förmåga att utföra efterfrågade tjänsteleveranser.

3 poäng    Beskrivningen visar på hög förmåga att utföra efterfrågade tjänsteleveranser.

2 poäng    Beskrivningen visar på förmåga att utföra efterfrågade tjänsteleveranser.

1 poäng    Beskrivningen visar på viss förmåga att utföra efterfrågade tjänsteleveranser.

0 poäng    Beskrivningen visar på avsaknad av förmåga att utföra efterfrågade tjänsteleveranser.

Vad är det som är viktigt för er? Att konsulten har genomfört tio liknande uppdrag oavsett positivt eller negativt utfall, eller konsultens förmåga att utföra de av er efterfrågade tjänsteleveranserna?

Som jag tidigare nämnde blir det en balansgång mellan fullständigt förutbestämda poäng baserat på något som kan mätas i någon form av antal eller dylikt, eller att våga sig på ”riktiga” kvalitetsmått som i så fall på något sätt måste bedömas.

Inför ert nästa avrop – fundera över vad det är viktigt att konsulten har erfarenhet av och kompetens inom, och ställ för uppdraget relevanta frågor kring detta.

Petter Ulander
Vd på AdviceU i Sundsvall

Har du frågor om it-upphandling till Petter Ulander? Mejla  info@inkopsradet.se

 

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: ExpertkommentarRamavtal

Petter Ulander

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Utvärdera kvalitet vid avrop av konsult”

  1. Savvy skriver:
    2022-04-27 kl. 15:44

    Bra artikel, tackar för det 🙂

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Petter Ulander

Petter Ulander är civil­ekonom men har jobbat som it-upphand­lings­konsult de senaste 20 åren och då enbart som råd­givare på den köpande sidan. Uppdrags­givarna har varit allt från stora och små kommuner, myndig­heter, kommunala bolag och även en del uppdrag på den privata sidan. Han är även huvud­lärare vid Inköps­rådets utbild­ning Kvalifi­cerad it-upphandlare.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026