Redan under första avtalsåret ska de entreprenörer som kör skolskjuts, färdtjänst och resor till daglig verksamhet i Uppsala kommun ha minst 40 procent fossilfritt i tanken. Därefter skruvas drivmedelskraven upp, år för år, till 90 procent förnybart under upphandlingens fjärde och sista år.
– De kraven på alternativa drivmedel har vi inte haft i tidigare avtal, säger Susanne Afzelius, upphandlingschef i Uppsala kommun.
För den upphandlingen av samhällsbetalda transporter prisas Uppsala kommun med årets biogasutmärkelse. Den delas ut av den ideella föreningen Biogas Öst till en aktör som gjort viktiga insatser för biogasens utveckling.
Enligt prisjuryn har tydliga politiska beslut samt engagerade upphandlare och tjänstepersoner i framgångsrik samverkan med bland annat Region Uppsala ställt krav på biogas- och elfordon. Det noteras särskilt att kraven omedelbart lett till planer på förbättrad infrastruktur för förnybara drivmedel i kommunen och länet som helhet.
Susanne Afzelius berättar att den prisade upphandlingen rör två miljoner resor till ett värde av cirka 450 miljoner kronor under en fyraårsperiod:
– Vi har tidigare haft avtal inom tre olika områden – skolskjuts, färdtjänst och daglig verksamhet – men har nu slagit samman detta till ett gemensamt avtal.
Rickard Malmström är miljöpartistiskt kommunalråd med ansvar för klimat. Han tycker det är jättekul att Uppsala kommuns arbete med upphandling av hållbara, fossilfria, persontransporter uppmärksammas:
– Det är ett resultat av vårt strategiska och genomgripande klimatarbete.
Johan Wadman, styrelseordförande i Biogas Öst, förklarar bakgrunden till priset:
– Vi vill bidra till den svenska biogasutvecklingen genom att uppmuntra och inspirera dem som genomfört föredömliga initiativ lokalt, regionalt eller nationellt.
Övriga nominerade till årets biogasutmärkelse var Toyota Material Handling och Westfield Mall of Scandinavia.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer