Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Underbetyg för upphandlingarna

Svenskt näringslivs mätning av kommunernas näringslivsklimat visar på överlag sjunkande betyg för upphandling. Stockholms upphandlingar får det lägsta betyget på tio år och stadens sammanlagda placering på listan försämras också.

| 2017-09-27

Solna har, som vanligt, landets bästa näringslivsklimat. Kommunen toppar Svenskt näringslivs ranking för tionde året i rad. Härryda är en uppstickare på fjärde plats efter Solna, Sollentuna och Nacka, men före femteplacerade Danderyd.

Kommunerna betygsätts av företagare på en lång rad områden såsom attityder, handläggningstider, tillämpning av lagar och regler, service till företagare, kontaktvägar, kommunal konkurrens med mera. Skalan löper från ett (dåligt) och sex (utmärkt).

– Idag firar vi och i morgon fortsätter vi jobba för att bli ännu bättre, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna.

I Stockholm är glädjen inte fullt lika stor. Huvudstadskommunen har sedan förra mätningen rasat 27 platser, från att ha varit nummer 96 till 123 på listan. Efter 2014, då Stockholm låg på plats 22 i landet, har staden tappat 101 placeringar.

Oppositionsborgarrådet Lotta Edholm anser att det saknas en företagarpolitik och att socialdemokraterna i flera år har bortförklarat raset i rankning:

– Staden måste ta fram ett program som konkretiserar stadens ambitioner för starkare intellektuellt kapital, förenklingar för företagande och för stadens egen roll som kund.

Klart är att upphandlingsområdet är en utmaning för de flesta kommuner. Sett till landet som helhet har betyget för upphandling sjunkit genom åren. Årets snitt ligger på 2,66 (i fjol 2,68) och når alltså inte godkäntgränsen.

Landskrona rankas i år nummer 46 av landets 290 kommuner och det är kommunens hittills bästa placering. Att även upphandling betygsätts över rikssnittet beror enligt kommunstyrelsens ordförande Torkild Strandberg på att området har prioriterats. Under året har de tjänstemän som har kontakt med företag fått en utbildning som handlar om service och regelförenkling.

– Ett systematiskt arbete bedrivs för att Landskrona stad ska ligga i framkant och erbjuda ett företagsklimat utöver det vanliga.

Linköping placerar sig på plats 106, ner nio placeringar jämfört med i fjol. Kommunalrådet Christer Mård säger att man har höjt ambitionerna och redan initierat satsningar på service och bemötande:

– Vi har också tydliggjort att kommunen ska ha ett offensivt arbete med offentliga upphandlingar. De satsningar vi gör kommer att ge resultat framöver.

Syftet med Svenskt näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner är att visa var det är bäst att starta och driva företag. Rankingen bygger på enkätresultat samt statistik från SCB och UC.

Det saknas inte kritik mot Svenskt näringsliv och de metoder som listan bygger på. Tre skånska näringslivsprofiler ger i en debattartikel på Sydsvenskan 8till5 exempel på faktorer som de anser är mer eller mindre relevanta och därtill godtyckligt viktade.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud