Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Leder Gävles inköp i förändringstid

Med en ny organisation som en del av näringslivsavdelningen, ett nytt upphandlingsråd och en ny inköpspolicy sker stora förändringar inom Gävle kommuns inköp och upphandling.

| 2020-05-20

-Spännande och spänstigt, summerar tillförordnade inköpschefen Eva-Lotta Sandberg de förändringar som genomförs och där en tydligare koppling till näringslivsutveckling är en central del.

Efter skilsmässan från Inköp Gävleborg har mycket kraft lagts ner på att ”bemanna upp” den nya enheten för inköp och upphandling, som i sin tur är en av tre enheter som bildar näringslivsavdelningen sedan 1 december ifjol.

-Intresset för våra nya tjänster har varit stort och det tror jag har samband med att många ser det som intressant att vara med och bygga upp en ny organisation. Inriktningen är att skapa en grundorganisation med 12-13 medarbetare i ett förstaläge och att det sedan kan bli ytterligare några tjänster, säger Eva-Lotta Sandberg.

Med sin långa och breda branscherfarenhet – bland annat som vd för Affärsconcept – har hon anlitats av Gävle kommun för att leda övergången till en självständig inköpsorganisation.

Lång erfarenhet av offentlig upphandling ger också perspektiv på hur en kommun kan samverka med näringslivet och hur anbudstorka kan motverkas.

-Jag kan känna att vi fastnat lite i databasernas smidighet – att lägga ut en annons och att man tänker att jobbet är gjort. Kanske fanns det delar i det gamla sättet att jobba mer uppsökande som vi kan ha nytta av. Inte så att man ska gå tillbaka till att söka leverantörer via gula sidorna, men ändå att jobba aktivt mot branschorganisationer.

-Vi glömmer bort ibland hur viktigt det är att vara en attraktiv kund och med en negativ utveckling med allt färre anbud – runt fyra i snitt även om man kunde se ett trendbrott ifjol – så är det frågor som måste  prioriteras.

Att vara en del av den nya näringslivsavdelningen ser Eva-Lotta Sandberg som en smidig lösning för att samla kommunens kompetens och kontaktytor mot företagen.

-Vi vill vara en attraktiv kund och en attraktiv näringslivskommun. Det finns egentligen inget motsatsförhållande där, men kräver tydlighet på vissa områden.

Hur tänker du då?

-Att vi klargör vårt behov av att säkerställa goda affärer och att vi har lagstiftning att förhålla oss till. Visst kan det vara så att lokala företag har andra förväntningar och tror att man kan få fördelar. Men där vill jag vända på resonemanget – som en del av näringslivsavdelningen kan vi mer naturligt se till att de frågorna kommer upp och reds ut mot att istället ligga kvar dolt som en frustration bland företagare.

Från Gävle kommuns nya, politiska och blocköverskridande ledning – S, C, L, MP – är inriktningen tydlig.

Kommunens upphandlingar ska ha ett större leverantörsperspektiv och bygga på bättre planerade upphandlingar som främjar fler anbud. Satsningar på branschvisa dialogmöten ska vara en del av strategin

Samtidigt har ”politiken” ställt ett tydligt ekonomiskt krav på kommunens inköp och upphandlingar. Fullmäktige har i budget för 2020 utgått från att Gävle kommun kan spara 13 miljoner kronor genom effektivare inköp.

Striktare delegationsordning för inköp och avrop samt uppföljning av inköpsmönster lyfts fram som åtgärder för att klara det ekonomiska målet.

-En närmare dialog mellan vår enhet och verksamheterna är jätteviktig. Att plocka bort onödiga, kostnadsdrivande krav har prioriterats för att nå målet om effektivare inköp, säger Eva-Lotta Sandberg.

Förutom ett intensivt rekryteringsarbete till den nya enheten under våren har Gävle kommun även arbetat med en ny inköps- och upphandlingspolicy samt formerna för det nya upphandlingsrådet som ett forum för att lyfta generella frågor mellan kommun och näringsliv.

-Jag tror bland annat att rådet kan göra en insats för att vi ska hitta bra sätt att nå ut med kunskap till företagen om att jobba med anbudsgivning. Det kanske inte alltid handlar om utbildningsinsatser utan att använda de goda kanaler som finns genom bland annat Upphandlingsmyndigheten för att fler ska komma över de trösklar som finns och verkligen satsa på att  konkurrera om offentliga kontrakt.

Med länssamarbetet som historia ser Eva-Lotta Sandberg möjligheter att locka fler lokala små och medelstora företag att delta i offentlig upphandling.

-Det handlar inte bara om att man får en enklare kontaktväg till kommunen genom vår nya organisation. Vi kommer ju även att söka mer av avtalslösningar som är geografiskt mer avgränsade och som därmed blir mer attraktiva för lokala företag att konkurrera om, säger Eva-Lotta Sandberg och tillägger:

-Att kommunen lämnat Inköp Gävleborg gör inte att vi sluter oss. Vi hoppas verkligen på bra, nya samarbete i olika konstellationer utifrån vad som passar med kompetens i respektive organisation och vad som ska upphandlas. Det kan vara med en grannkommun som Sandviken, som inte varit med i länssamarbetet, de kommuner som varit en del av Inköp Gävleborg eller regionen.

Läs mer: Upphandling Gävle kommunInköp GävleborgUpphandlingsråd

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025