Johan Palmgrens dokumentärfilm Taxiklubben bidrar till att sätta sökarljuset på arbetsvillkoren i taxibranschen. I Stockholm protesterar förare mot det färdtjänstavtal som landstinget tecknat.
Taxi 020 och Taxi kurir, som båda ägs av Cabonline Group (före detta Fågelviksgruppen), vann i januari landstingets färdtjänstupphandling. Affären omfattar tre miljoner taxiresor per år till ett värde av 700 miljoner kronor per år i upp till fyra år.
Vänsterpartiet kräver att avtalet rivs upp och upphandlingen görs om. Partiet menar att arbetsvillkoren för färdtjänstförarna i Stockholm länge har varit oacceptabla.
Åsikten är att alla bolag som har avtal med landstinget borde ge sina förare kollektivavtal. På nationell nivå har socialdemokraterna begärt en extra debatt i riksdagen om förslaget att införa krav på kollektivavtalsvillkor vid offentlig upphandling.
Upphandlingsmyndigheten arbetar som bäst med ett pilotprojekt kring upphandlingskrav i nivå med svenska kollektivavtal för persontransporter. Mot bakgrund av taxiprotesterna: hur ligger ni till i tidplanen?
– Förslaget går ut för externa synpunkter inom kort, säger Annie Stålberg, chef för enheten för policystyrning vid Upphandlingsmyndigheten.
Syftet med arbetet är att formulera villkor som ska kunna användas av upphandlare som vill säkra sunda arbetsvillkor och motverka social dumpning.
– En framgångsfaktor för arbetet blir att kraven tas fram tillsammans med parterna på arbetsmarknaden och andra berörda organisationer för att säkerställa en god förankring och praktisk tillämpning, säger Annie Stålberg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer