Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandling hantverk för hållbar affär

ExpertkommentarAtt skapa hållbara affärer görs inte i en handvändning eller är en engångshändelse. Med ett bra och välgenomtänkt förarbete kan vi lyckas med att använda upphandling som ett hantverk för att nå många olika mål, skriver Lena Mårdh, Inköpsrådets expert på hållbarhet.

| 2022-12-08
Lena Mårdh, hållbarhetsstrateg, Huddinge kommun.

Flera gånger under mina år inom upphandlingsbranschen har jag hört flera personer säga att upphandling är ett hantverk. Och jag har aldrig hört någon förklara vad de menar med det. Så jag tänkte ge mig på ett försök att förklara varför jag håller med dessa personer om att upphandling är ett hantverk och hur jag ser på kopplingen till hållbara affärer.

Så håll tillgodo…

Innan jag tog klivet in i upphandlingsvärlden hade jag utbildat mig till klänningsskräddare… ja ni kan googla vad det innebär. Det är i vilket fall som helst ett hantverksyrke. Under alla år på skolbänken för att lära sig yrket fick man traggla tekniker och repetera, repetera och repetera. Man lyssnade på lärare som förklarade varför man måste göra A före man kan göra B och så vidare. Det tråkigast var att sprätta för att lärare sa att man hade gjort fel och man förstod inte riktigt varför.

Men efter många gånger av sprättande och göra om samma moment så lyckades man. Och efter ytterligare flera gånger av repetition så började polletten trilla ner. Gör man inte rätt från början blir slutresultatet aldrig helt bra.

Så hur får man till en bra upphandling? Jag skulle vilja säga att det är när hela affären bidrar till att nå det man vill ha ut av affären och att affären bidrar till att nå samhällets mål. Upphandling är ju bara ett verktyg för att nå dit, en process… en lagstiftning. Dit vi behöver sträva efter är att använda hela verktygslådan, göra hantverket, för det är bara då vi når är en bra och hållbar affär.

Vad är då en bra och hållbar affär? Ja det kommer alltid bero på vad man vill ha ut av affären. Ska affären bidra till lägre kostnader, lösa politikernas önskemål, bidra till samhällets hållbarhetsmål eller skapa nöjda invånare/användare? Svaret är kanske allt och i så fall behöver vi göra ett riktigt bra hantverk för att lyckas med vad som kan ses som många olika målkonflikter.

Men är det verkligen målkonflikter? För vad är hållbarhet? Är inte det något som håller länge och är bra ur flera synvinklar och perspektiv?

Det var ett tag sen nu som en professor från Harvard i USA visade att hållbara företag presterar bättre och ger mer avkastning, att hållbarhet förstärker varumärket och ökar kundlojaliteten. Detta borde enligt min mening betyda att de har nöjdare medarbetare som levererar bättre kvalitet. Är det inte precis dessa företag vi vill ha samarbete med i offentlig sektor?

Likaså hör jag oftare och oftare att framtidens företag måste arbeta med hållbarhet för annars kommer de inte att överleva i längden. I slutet av 80-talet kom FN-rapporten ”Vår gemensamma framtid”, även kallad Brundtlandrapporten, som befäste att hållbar utveckling är ”en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”.

Hållbarhet är därför inget vi kan jobba med i en separat egen process vid sidan om upphandling och den goda affären. Vi behöver få in hållbarhetsperspektiven genom allt vi gör genom hela upphandlings-, inköps- och uppföljningsprocessen. Och för att lyckas med det krävs ett grundligt förarbete och respekt för att allt har sin tid innan vi får resultatet av en bra och hållbar affär.

Så varför är upphandling ett hantverk: Jo det är för att om vi inte genomför en nulägesanalys, behovsanalys, marknadsanalys och en riskanalys som inkluderar hållbarhetsaspekter… hur ska vi då veta vad vi ska ställa för krav som kommer att leda till att vi når hållbarhetsmålen, politikens önskan, sänker kostnaden och säkerställer att vi använder skattebetalarnas pengar på ett effektivt sätt? Det vill säga vi måste göra förarbetet noggrant och vi måste göra det om och om igen i varje affär.

Det är min idé om hur vi når hållbara affärer och varför jag anser att upphandling är ett hantverk. Nu är det säkert många som tänker att jisses detta hinner jag inte med i min vardag och det är klart att vi måste hitta sätt att jobba effektivt.

Så framöver hoppas jag kunna ge er lite av mina tankar på hur vi tillsammans ska kunna bidra till ett hållbarare samhälle genom att använda upphandling som ett strategiskt verktyg för att nå hållbara affärer. För de som känner mig vet att om det är något jag brinner för, så är det just att lösa problem och jag vet att det många som ser hållbarhet i upphandlingar som en riktig utmaning.

Lena Mårdh
Hållbarhetsstrateg i Huddinge kommun

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl