Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandling hantverk för hållbar affär

ExpertkommentarAtt skapa hållbara affärer görs inte i en handvändning eller är en engångshändelse. Med ett bra och välgenomtänkt förarbete kan vi lyckas med att använda upphandling som ett hantverk för att nå många olika mål, skriver Lena Mårdh, Inköpsrådets expert på hållbarhet.

| 2022-12-08
Lena Mårdh, hållbarhetsstrateg, Huddinge kommun.

Flera gånger under mina år inom upphandlingsbranschen har jag hört flera personer säga att upphandling är ett hantverk. Och jag har aldrig hört någon förklara vad de menar med det. Så jag tänkte ge mig på ett försök att förklara varför jag håller med dessa personer om att upphandling är ett hantverk och hur jag ser på kopplingen till hållbara affärer.

Så håll tillgodo…

Innan jag tog klivet in i upphandlingsvärlden hade jag utbildat mig till klänningsskräddare… ja ni kan googla vad det innebär. Det är i vilket fall som helst ett hantverksyrke. Under alla år på skolbänken för att lära sig yrket fick man traggla tekniker och repetera, repetera och repetera. Man lyssnade på lärare som förklarade varför man måste göra A före man kan göra B och så vidare. Det tråkigast var att sprätta för att lärare sa att man hade gjort fel och man förstod inte riktigt varför.

Men efter många gånger av sprättande och göra om samma moment så lyckades man. Och efter ytterligare flera gånger av repetition så började polletten trilla ner. Gör man inte rätt från början blir slutresultatet aldrig helt bra.

Så hur får man till en bra upphandling? Jag skulle vilja säga att det är när hela affären bidrar till att nå det man vill ha ut av affären och att affären bidrar till att nå samhällets mål. Upphandling är ju bara ett verktyg för att nå dit, en process… en lagstiftning. Dit vi behöver sträva efter är att använda hela verktygslådan, göra hantverket, för det är bara då vi når är en bra och hållbar affär.

Vad är då en bra och hållbar affär? Ja det kommer alltid bero på vad man vill ha ut av affären. Ska affären bidra till lägre kostnader, lösa politikernas önskemål, bidra till samhällets hållbarhetsmål eller skapa nöjda invånare/användare? Svaret är kanske allt och i så fall behöver vi göra ett riktigt bra hantverk för att lyckas med vad som kan ses som många olika målkonflikter.

Men är det verkligen målkonflikter? För vad är hållbarhet? Är inte det något som håller länge och är bra ur flera synvinklar och perspektiv?

Det var ett tag sen nu som en professor från Harvard i USA visade att hållbara företag presterar bättre och ger mer avkastning, att hållbarhet förstärker varumärket och ökar kundlojaliteten. Detta borde enligt min mening betyda att de har nöjdare medarbetare som levererar bättre kvalitet. Är det inte precis dessa företag vi vill ha samarbete med i offentlig sektor?

Likaså hör jag oftare och oftare att framtidens företag måste arbeta med hållbarhet för annars kommer de inte att överleva i längden. I slutet av 80-talet kom FN-rapporten ”Vår gemensamma framtid”, även kallad Brundtlandrapporten, som befäste att hållbar utveckling är ”en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”.

Hållbarhet är därför inget vi kan jobba med i en separat egen process vid sidan om upphandling och den goda affären. Vi behöver få in hållbarhetsperspektiven genom allt vi gör genom hela upphandlings-, inköps- och uppföljningsprocessen. Och för att lyckas med det krävs ett grundligt förarbete och respekt för att allt har sin tid innan vi får resultatet av en bra och hållbar affär.

Så varför är upphandling ett hantverk: Jo det är för att om vi inte genomför en nulägesanalys, behovsanalys, marknadsanalys och en riskanalys som inkluderar hållbarhetsaspekter… hur ska vi då veta vad vi ska ställa för krav som kommer att leda till att vi når hållbarhetsmålen, politikens önskan, sänker kostnaden och säkerställer att vi använder skattebetalarnas pengar på ett effektivt sätt? Det vill säga vi måste göra förarbetet noggrant och vi måste göra det om och om igen i varje affär.

Det är min idé om hur vi når hållbara affärer och varför jag anser att upphandling är ett hantverk. Nu är det säkert många som tänker att jisses detta hinner jag inte med i min vardag och det är klart att vi måste hitta sätt att jobba effektivt.

Så framöver hoppas jag kunna ge er lite av mina tankar på hur vi tillsammans ska kunna bidra till ett hållbarare samhälle genom att använda upphandling som ett strategiskt verktyg för att nå hållbara affärer. För de som känner mig vet att om det är något jag brinner för, så är det just att lösa problem och jag vet att det många som ser hållbarhet i upphandlingar som en riktig utmaning.

Lena Mårdh
Hållbarhetsstrateg i Huddinge kommun

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud