Flera gånger under mina år inom upphandlingsbranschen har jag hört flera personer säga att upphandling är ett hantverk. Och jag har aldrig hört någon förklara vad de menar med det. Så jag tänkte ge mig på ett försök att förklara varför jag håller med dessa personer om att upphandling är ett hantverk och hur jag ser på kopplingen till hållbara affärer.
Så håll tillgodo…
Innan jag tog klivet in i upphandlingsvärlden hade jag utbildat mig till klänningsskräddare… ja ni kan googla vad det innebär. Det är i vilket fall som helst ett hantverksyrke. Under alla år på skolbänken för att lära sig yrket fick man traggla tekniker och repetera, repetera och repetera. Man lyssnade på lärare som förklarade varför man måste göra A före man kan göra B och så vidare. Det tråkigast var att sprätta för att lärare sa att man hade gjort fel och man förstod inte riktigt varför.
Men efter många gånger av sprättande och göra om samma moment så lyckades man. Och efter ytterligare flera gånger av repetition så började polletten trilla ner. Gör man inte rätt från början blir slutresultatet aldrig helt bra.
Så hur får man till en bra upphandling? Jag skulle vilja säga att det är när hela affären bidrar till att nå det man vill ha ut av affären och att affären bidrar till att nå samhällets mål. Upphandling är ju bara ett verktyg för att nå dit, en process… en lagstiftning. Dit vi behöver sträva efter är att använda hela verktygslådan, göra hantverket, för det är bara då vi når är en bra och hållbar affär.
Vad är då en bra och hållbar affär? Ja det kommer alltid bero på vad man vill ha ut av affären. Ska affären bidra till lägre kostnader, lösa politikernas önskemål, bidra till samhällets hållbarhetsmål eller skapa nöjda invånare/användare? Svaret är kanske allt och i så fall behöver vi göra ett riktigt bra hantverk för att lyckas med vad som kan ses som många olika målkonflikter.
Men är det verkligen målkonflikter? För vad är hållbarhet? Är inte det något som håller länge och är bra ur flera synvinklar och perspektiv?
Det var ett tag sen nu som en professor från Harvard i USA visade att hållbara företag presterar bättre och ger mer avkastning, att hållbarhet förstärker varumärket och ökar kundlojaliteten. Detta borde enligt min mening betyda att de har nöjdare medarbetare som levererar bättre kvalitet. Är det inte precis dessa företag vi vill ha samarbete med i offentlig sektor?
Likaså hör jag oftare och oftare att framtidens företag måste arbeta med hållbarhet för annars kommer de inte att överleva i längden. I slutet av 80-talet kom FN-rapporten ”Vår gemensamma framtid”, även kallad Brundtlandrapporten, som befäste att hållbar utveckling är ”en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”.
Hållbarhet är därför inget vi kan jobba med i en separat egen process vid sidan om upphandling och den goda affären. Vi behöver få in hållbarhetsperspektiven genom allt vi gör genom hela upphandlings-, inköps- och uppföljningsprocessen. Och för att lyckas med det krävs ett grundligt förarbete och respekt för att allt har sin tid innan vi får resultatet av en bra och hållbar affär.
Så varför är upphandling ett hantverk: Jo det är för att om vi inte genomför en nulägesanalys, behovsanalys, marknadsanalys och en riskanalys som inkluderar hållbarhetsaspekter… hur ska vi då veta vad vi ska ställa för krav som kommer att leda till att vi når hållbarhetsmålen, politikens önskan, sänker kostnaden och säkerställer att vi använder skattebetalarnas pengar på ett effektivt sätt? Det vill säga vi måste göra förarbetet noggrant och vi måste göra det om och om igen i varje affär.
Det är min idé om hur vi når hållbara affärer och varför jag anser att upphandling är ett hantverk. Nu är det säkert många som tänker att jisses detta hinner jag inte med i min vardag och det är klart att vi måste hitta sätt att jobba effektivt.
Så framöver hoppas jag kunna ge er lite av mina tankar på hur vi tillsammans ska kunna bidra till ett hållbarare samhälle genom att använda upphandling som ett strategiskt verktyg för att nå hållbara affärer. För de som känner mig vet att om det är något jag brinner för, så är det just att lösa problem och jag vet att det många som ser hållbarhet i upphandlingar som en riktig utmaning.
Lena Mårdh
Hållbarhetsstrateg i Huddinge kommun
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer