Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Upphandlaren kan sitt jobb”

Upphandlingsmyndigheten ska inte peka ut en eller ett fåtal utvärderingsmodeller som användbara. Det vore att underkänna upphandlarnas förmåga, skriver Upphandlingsmyndighetens generaldirektör Inger Ek i ett svar på RIkards Bloms debattinlägg.

| 2018-04-27

Det är viktiga frågor som Rikard Blom lyfter i sitt debattinlägg om upphandlarens vardag. Men hans beskrivning av Upphandlingsmyndighetens uppdrag stämmer inte. Vi har ett brett uppdrag och ska ge stöd inom alla de delar som den Nationella Upphandlingsstrategin omfattar. Upphandlare i Sverige kan sitt hantverk och det ser vi bevis på varje dag. Myndighetens uppgift är inte att lära dem utföra sitt jobb. Vårt uppdrag är att ge upphandlaren ett stöd som utvecklar deras arbete och ge stöd i att stärka upphandlingens strategiska betydelse.

När det gäller just frågan om utvärderingsmodeller bör vi inte peka ut endast en eller ett fåtal modeller som användbara. Det vore att underkänna upphandlarnas egen förmåga att bedöma vad som är rätt eller fel i den enskilda upphandlingen, eller att för den delen utveckla andra modeller.

När vi tar fram stöd utgår vi ifrån en analys av behov genom direktkontakt med målgrupperna. Förra året analyserades upphandlarens behov och i år genomförs motsvarande analys för leverantören. Utifrån behovsanalysen vet vi att upphandlare önskar ett bättre stöd inom olika områden. Därför pågår ett arbete för att förstärka den praktiska vägledningen inom utvärdering och kvalificering, efterannonsering och utformning av förfrågningsunderlag.

Offentliga inköp har en väldigt stor bredd och varje upphandling är unik. Att ta fram stödmaterial för varje enskild situation är en omöjlighet. Men upphandlaren är alltid välkommen att kontakta vår frågeservice för stöd och råd!

Inger Ek
Generaldirektör Upphandlingsmyndigheten

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”Upphandlaren kan sitt jobb””

  1. Rikard Blom skriver:
    2018-04-29 kl. 23:03

    Med all respekt för den stora omfattning som Upphandlingsmyndighetens uppdrag innebär så haltar generaldirektörens resonemang betänkligt.

    Inger Ek skriver själv att det ”pågår ett arbete för att förstärka den praktiska vägledningen inom utvärdering”. När jag skriver att det är just detta som behövs är svaret att ”Det vore att underkänna upphandlarnas egen förmåga att bedöma vad som är rätt eller fel i den enskilda upphandlingen”. Det kan inte vara både och.

    Av artikeln framgår att myndighetens uppdrag är ”att ge upphandlaren ett stöd som utvecklar deras arbete och ge stöd i att stärka upphandlingens strategiska betydelse” Hur menar generaldirektören? Är inte det jag efterlyser – stöd och anvisningar till en valid och verifierad affärsmodell – allt detta?

    Där emot har jag aldrig påstått att Upphandlingsmyndigheten ska ta fram stödmaterial för varje enskild situation. Jag håller med om att det är en omöjlighet. Det jag säger är att det är både ambitionslöst och att svika sitt uppdrag att inte stödja upphandlaren i den affärsmässiga delen av en upphandling. Att helt okritiskt ha med helt felaktiga utvärderingsmodeller utan analys samt att inte erbjuda stöd och anvisningar om lämpliga metoder.

    Upphandlingens kärna och väsen är trots allt affären, dess villkor, nytta och kostnad.

    Svara

Lämna ett svar till Rikard Blom Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist