Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Uppföljning–kravefterlevnadens moder

ExpertkommentarHur många gånger har man inte hört att offentligt upphandlade avtal aldrig följs upp? Eller att det varken finns resurser eller kompetens för att följa upp leverantörer? Hur illa ställt är det egentligen med uppföljning av upphandlade avtal, skriver Peter Nohrstedt.

| 2021-09-29
Inköpsrådets expert Peter Nohrstedt, hållbarhetschef på Adda Inköpscentral.

Sant är att LOU i princip inte ställer några explicita krav på uppföljning under avtalstiden. Lagen handlar om det som händer från annonsering tills avtalet är undertecknat, vilket naturligtvis gör att fokus hamnar på upphandlingen. När resurserna tryter är det nog ganska enkelt att prioritera upphandling framför uppföljning. Annars finns det ju liksom ingen anledning att fundera på detta med uppföljning…

Under avtalsperioden är det upp till varje upphandlande myndighet eller enhet att genomföra uppföljningar av de krav och villkor man ställt i upphandling och avtal. Det kan nog upplevas som ett oöverstigligt hinder att både ha tillgång till kompetens och resurser för att upphandla och dessutom se till att de avtal som sätts i sjön också flyter under hela avtalsperioden.

Vem ska följa upp avtalet, den som upphandlar eller den som använder det?
Detta hör man eka runtom i landet. Ständigt denna fråga som inte helt sällan resulterar i att saken faller mellan de berömda stolarna.

Nu är det ju som tur är inte så att normalläget är vilda västern på leverantörsmarknaden där man lägger mer krut på att sko sig på beställarens kostnad än att leverera enligt avtalet. De flesta leverantörer sköter sig exemplariskt och gör så trots utebliven uppföljning från kunden. Dock finns det en och annan som inte håller måttet och med noll risk för upptäckt gör upphandlande myndigheter och enheter livet lite väl enkelt för dessa leverantörer. Dessutom riskerar vi att våra skattekronor hamnar i fel fickor och inte kommer samhället till nytta.

Samarbete för effektivisering och samhällsnytta
– Vad gör man då när man inte har resurser att tillsätta för att följa upp leverantörerna? Jo, då gör man som vi alltid har gjort sedan vi klättrade ned från träden – vi samarbetar och delar på resurser! Vips blev livet enklare och vips öppnade sig ett antal dörrar.

En fördel med den offentliga sektorn är att vi inte har några affärsidéer eller varumärken att skydda eller kartellregler som förhindrar oss att samverka med andra av samma sort. Vi kan kroka arm med andra offentliga aktörer och samarbeta, så länge vi skapar nytta och värde för samhället. Varför ska 290 kommuner och 21 regioner springa efter samma boll?

Nu är det i och för sig inte så att det bara finns en enda boll på planen utan det finns en hel hög med bollar att sparka på. Men styckar man elefanten i bitar så upptäcker man snart att det finns ett ganska hanterligt antal leverantörer inom ett flertal branscher som säljer till offentlig sektor. Det vill säga här finns utrymme för att effektivisera och skapa samhällsnytta.

Hållbarhetskollen och Kemkollen
Hållbarhetskollen och Kemkollen är två tjänster som Adda Inköpscentral tillhandahåller för sina kunder. Tjänsterna går ut på att vi samlar ihop kundernas önskemål om att få sina avtal uppföljda. I Hållbarhetskollen handlar det om att följa upp hållbara leveranskedjor och i Kemkollen följer vi upp ställda krav på kemiskt innehåll i varor.

Vi väljer ut vilka avtal och vilka leverantörer som ska följas upp med utgångspunkt i volym, risk och att det finns ett stort gemensamt intresse att följa upp dessa. På så sätt drar vi vårt strå till stacken och möjliggör en samordnad uppföljning av viktiga hållbarhetskrav, som annars inte hade blivit uppföljda.

Nu är vi inte nöjda och vill stanna med detta utan vi ser en rad andra områden som borde ha samma förutsättningar för samarbeten. Ta till exempel krav som varje livsmedelsupphandlare ställer på djurskydd eller obligatoriet att ställa krav på arbetsrättsliga villkor. Finns här månne ett intresse och önskan om samarbete inom dessa och andra vanligt kravställda områden?

Vi på Adda Inköpscentral är sjukt nyfikna på hur det ligger till med den frågan ute bland våra kunder. Därför kommer vi inom en snar framtid ta kontakt med kommuner, regioner och andra upphandlande myndigheter som kan tänkas ha ett sådant intresse.

Håll utkik i inboxen och ta dig tid att svara! Tillsammans grejar vi uppföljningen!

Peter Nohrstedt
hållbarhetschef, Adda Inköpscentral

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Uppföljning–kravefterlevnadens moder”

  1. Kjell skriver:
    2021-10-05 kl. 11:26

    Snygg marknadsföring av betaltjänster.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Peter Nohrstedt

Peter Nohrstedt har jobbat med hållbar upphandling i mer än 20 år. Från EKU-delegationen 2001 via elva år på Miljöstyrningsrådet som ansvarig för det nationella miljökravsverktyget och sedan 2015 på Adda Inköpscentral där han är hållbarhetschef.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025