I somras upphandlade Västerås flygplats en reguljär flyglinje till Helsingfors. Nextjet vann och trafiken inleddes den 15 september. Det hann bara gå en månad innan avtalet, som skulle gälla i två år, hävs.
Rutten säljs och marknadsförs tillsammans med Finnair där Nextjet har ingått ett så kallat codeshare-samarbete. Bolaget flyger 18 turer i veckan och det har inledningsvis rapporterats om mycket dålig beläggning.
Kostnaden för linjen är sekretessbelagd, men enligt uppgifter i lokalmedia handlar det om cirka 70 miljoner kronor per år. Kommunstyrelseordföranden Anders Teljebäck säger till VLT.se styrelsen för en flygplats som redan går med stor förlust har tagit en kalkylerad risk genom att teckna avtalet utan att informera ägaren.
– Det här kommer inte att hålla och då avslutar vi nu. Jag uppmanar styrelsen att snarast fatta det beslutet, säger han men poängterar samtidigt att detta inte innebär ett slut på ansträngningarna att locka trafik till flygplatsen.
Nextjet rapporterar att man under den första månaden har haft runt tusen passagerare, vilket är mindre än förväntade 1 200. Bolagets vd Magnus Ivarsson säger ändå att han är nöjd med bokningsingången – och planerar inte att lägga ner trafiken trots att avtalet sägs upp:
– Vi vet att det tar tid innan passagerarna ändrar sina resvanor. Nu gäller det att regionens företag och invånare nyttjar linjen så att linjen säkras långsiktigt.
Västerås flygplats har inte haft daglig förbindelse till någon större flygplats under de senaste knappa tio åren. Från Helsingfors kan man bekvämt nå 80 internationella destinationer och dessutom spara fyra timmar jämfört med att resa via Arlanda.
– Goda kommunikationer är viktigt för att företagen ska kunna växa, säger Anna Holmström, platschef i Västerås för Handelskammaren Mälardalen som också varit delaktig i tillkomsten av den nya flygförbindelsen.
Att efter så kort tid bryta ett ingånget avtal är knappast något bra betyg åt den kommunägda flygplatsens styrelse. Ordföranden har just meddelat sin avgång.
Reguljär trafik till utlandet från mindre svenska flygplatser är svårt att få. Upphandlad trafik har visat sig vara en framkomlig, om än knagglig, väg att gå. Karlstads kommun likställer flyg med kollektivtrafik upphandlingsmässigt sett, vilket också Västerås gjort.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer