Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tio ”typer” bakom mutbrott

Kunskapsbrist, missförstånd och sedvänja är några av de vanligaste förklaringsmodellerna vid mutbrott. Det visar en genomgång av nästan 100 domar sedan 2013. Institutet mot mutor, IMM, hoppas att kartläggningen ska bli en del av arbetet med att stävja korruption i arbetslivet.

| 2020-05-15

Tio olika förklaringsmodeller har identifierats efter arbetet med att gå igenom domarna innehållande utsagor från 138 personer som dömts för mutbrott, varav 84 procent män.

-Rapporten visar att det finns många varierande sätt för den som dömts till mutbrott att motivera sitt agerande. Min förhoppning är att organisationer använder den kunskapen  i riskanalyser och förebyggande korruptionsarbete, säger IMM:s generalsekreterare Natali Engstam Phalén.

-Ledningarna i företag och offentliga organisationer har ett ansvar att informera och utbilda sin personal kring riskfyllda situationer gällande mutor och hur dessa bör hanteras.

Missförstånd är en vanlig förklaringsmodell bland mutbrottsåtalade och används i 31 procent av fallen vid givande av muta och av 21 procent av personer som varit mottagare av muta.

Även kunskapsbrist är genomgående en vanlig förklaring till brott och förekommer i exempelvis 17 procent av fallen gällande tagande av muta.

-Det är särskilt bekymmersamt att kunskapsbrist är en ganska vanlig förklaringsmodell. Det visar på ett behov av mer kunskap och är extra tydligt i affärsrelationen offentligt-privat än inom affärer som sker helt inom privat sektor, tycker Natali Engstam Phalén..

Hon menar att det indikerar otillräckliga kunskaper om de skillnader i restriktivitet som gäller som offentliganställd jämfört med privatanställd.

-Det är viktigt att hela tiden ha en vaksamhet om att mutförsök kan ske. Vi kan exempelvis se att givare av muta ofta hänvisar till missförstånd eller att det skulle ha handlat om ett skämt.

-Det är exempel på situationer som kräver vaksamhet och tydlighet och det tycks vara vanligare som offentligt anställda att man utsätts för mutförsök som kanske inte är så tydliga utan lite av trevande karaktär – att man testar möjligheten att muta en person, säge Natali Engstam Phalén.

Följande tio ”brottstyper” i mutsammanhang har grupperats i rapporten:

  • Skuld läggs på annan. Olika omständigheter som gör att personen själv inte vill ta ansvar för en gärning.
  • Hänvisar till att regler eller lagstiftning varit obekant.
  • Glömska. Att händelsen eller vissa omständigheter fallit i glömska.
  • Missförstånd. Exempelvis att en betalning gäller annat än en muta.
  • Förnekelse. Hävdar att anklagelserna inte stämmer.
  • Sedvänja. Förklarar agerande med att det rört sig om tillåten gästfrihet.
  • Förväntningar. Agerar efter vad som förväntats av andra.
  • Ohälsa. Gärningen förklaras med fysisk eller psykisk ohälsa.
  • Vill få ekonomisk vinning.
  • Förbättrad affärsrelation. Ses som en del av god affärsmässighet.

I en rättsfallsstudie som publicerades i slutet av förra året belystes problematik kring korruption och offentlig upphandling av Konkurrensverket.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst