Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tio konkreta förslag till regeringen

Välfärden kan tillföras upp till hundra miljarder kronor om man vässar den offentliga upphandlingen. Det anser Ellen Hausel Heldahl som tycker att alltför mycket pengar klantas bort på usla inköp, svag uppföljning och bristande konkurrens.

| 2019-06-14

Få andra har träffat lika många småföretagare, politiker och upphandlare som Ellen Hausel Heldahl. Hon har rest flitigt under sina fyra år som jurist och expert på offentlig upphandling vid Svenskt Näringsliv som är företagens företrädare i Sverige.

I den purfärska rapporten Effektivare offentlig upphandling – mer nytta för pengarna sammanfattar hon sina intryck av de gångna årens samtal.

– Hoppas att den ska leda till lite diskussioner, säger hon till Inköpsrådet.

Besparingspotentialen med effektivare offentliga upphandlingar ligger enligt Ellen Hausel Heldahl på mellan 70 miljarder kronor och 100 miljarder kronor. Hon observerar att finansminister Magdalena Andersson helt nyligen konstaterat att det saknas 90 miljarder kronor i välfärden.

– Bättre organiserad offentlig upphandling är en av de lägst hängande frukterna. Skattehöjningar har för många negativa effekter på samhällsekonomin.

Vad är det som förvånat dig mest under resorna runt om i Sverige?

– Det är bristen på intresse för en god ekonomisk styrning av inköp från politiker och ledande tjänstemän. Och då menar jag inte upphandlare, utan förvaltningschefer och kommundirektörer.

Hon noterar att politiker helst vill prata miljökrav och sociala krav:

– Att skapa en förvaltning som kan maximera nyttan av varje spenderad skattekrona verkar de inte vara fullt lika intresserade av.

Avsaknaden av mål för inköpen är en annan brist:

– De flesta jag pratat med har som mål att inte göra allt för många otillåtna direktupphandlingar, alltså att följa upphandlingslagarna. Bra så, men andra tänkbara mål att mäta såsom lägre kostnader, högre grad av värde eller lägre risk finns inte med.

Det framgår att vanliga mellanstora kommuner faktiskt inte kan berätta vad spenden uppgår till. Kollen saknas på hur mycket köper man för, från vilka leverantörer, vilka köp som görs innanför respektive utanför avtal.

– Du anar inte hur vanligt det är att medarbetare går på stan och handlar. Varje pappersfaktura kostar runt 750 kr att administrera med en uppskattad total kostnad för samhället på sex miljarder kronor.

Ellen Hausel Heldahl har i debattartiklar lyft problemet med att antalet anbud sjunker stadigt. I 43 procent av alla upphandlingar inkommer bara ett eller två anbud. Hur många av dessa som diskvalificeras vet vi inte. Inte heller antalet upphandlingar med noll anbud. Statistiken är bristfällig.

– Det är inte acceptabelt! Jag anser att varje gång en myndighet får noll eller ett anbud borde en intern krisgrupp tillsättas som analyserar vad som gick snett.

I rapporten presenteras en reformagenda med sju punkter och tio konkreta förslag.

– Jag hoppas att regeringen läser dem!

Läs mer: InsynPolitikSamhälleUppföljning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud