Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tio konkreta förslag till regeringen

Välfärden kan tillföras upp till hundra miljarder kronor om man vässar den offentliga upphandlingen. Det anser Ellen Hausel Heldahl som tycker att alltför mycket pengar klantas bort på usla inköp, svag uppföljning och bristande konkurrens.

| 2019-06-14

Få andra har träffat lika många småföretagare, politiker och upphandlare som Ellen Hausel Heldahl. Hon har rest flitigt under sina fyra år som jurist och expert på offentlig upphandling vid Svenskt Näringsliv som är företagens företrädare i Sverige.

I den purfärska rapporten Effektivare offentlig upphandling – mer nytta för pengarna sammanfattar hon sina intryck av de gångna årens samtal.

– Hoppas att den ska leda till lite diskussioner, säger hon till Inköpsrådet.

Besparingspotentialen med effektivare offentliga upphandlingar ligger enligt Ellen Hausel Heldahl på mellan 70 miljarder kronor och 100 miljarder kronor. Hon observerar att finansminister Magdalena Andersson helt nyligen konstaterat att det saknas 90 miljarder kronor i välfärden.

– Bättre organiserad offentlig upphandling är en av de lägst hängande frukterna. Skattehöjningar har för många negativa effekter på samhällsekonomin.

Vad är det som förvånat dig mest under resorna runt om i Sverige?

– Det är bristen på intresse för en god ekonomisk styrning av inköp från politiker och ledande tjänstemän. Och då menar jag inte upphandlare, utan förvaltningschefer och kommundirektörer.

Hon noterar att politiker helst vill prata miljökrav och sociala krav:

– Att skapa en förvaltning som kan maximera nyttan av varje spenderad skattekrona verkar de inte vara fullt lika intresserade av.

Avsaknaden av mål för inköpen är en annan brist:

– De flesta jag pratat med har som mål att inte göra allt för många otillåtna direktupphandlingar, alltså att följa upphandlingslagarna. Bra så, men andra tänkbara mål att mäta såsom lägre kostnader, högre grad av värde eller lägre risk finns inte med.

Det framgår att vanliga mellanstora kommuner faktiskt inte kan berätta vad spenden uppgår till. Kollen saknas på hur mycket köper man för, från vilka leverantörer, vilka köp som görs innanför respektive utanför avtal.

– Du anar inte hur vanligt det är att medarbetare går på stan och handlar. Varje pappersfaktura kostar runt 750 kr att administrera med en uppskattad total kostnad för samhället på sex miljarder kronor.

Ellen Hausel Heldahl har i debattartiklar lyft problemet med att antalet anbud sjunker stadigt. I 43 procent av alla upphandlingar inkommer bara ett eller två anbud. Hur många av dessa som diskvalificeras vet vi inte. Inte heller antalet upphandlingar med noll anbud. Statistiken är bristfällig.

– Det är inte acceptabelt! Jag anser att varje gång en myndighet får noll eller ett anbud borde en intern krisgrupp tillsättas som analyserar vad som gick snett.

I rapporten presenteras en reformagenda med sju punkter och tio konkreta förslag.

– Jag hoppas att regeringen läser dem!

Läs mer: InsynPolitikSamhälleUppföljning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt