Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tio konkreta förslag till regeringen

Välfärden kan tillföras upp till hundra miljarder kronor om man vässar den offentliga upphandlingen. Det anser Ellen Hausel Heldahl som tycker att alltför mycket pengar klantas bort på usla inköp, svag uppföljning och bristande konkurrens.

| 2019-06-14

Få andra har träffat lika många småföretagare, politiker och upphandlare som Ellen Hausel Heldahl. Hon har rest flitigt under sina fyra år som jurist och expert på offentlig upphandling vid Svenskt Näringsliv som är företagens företrädare i Sverige.

I den purfärska rapporten Effektivare offentlig upphandling – mer nytta för pengarna sammanfattar hon sina intryck av de gångna årens samtal.

– Hoppas att den ska leda till lite diskussioner, säger hon till Inköpsrådet.

Besparingspotentialen med effektivare offentliga upphandlingar ligger enligt Ellen Hausel Heldahl på mellan 70 miljarder kronor och 100 miljarder kronor. Hon observerar att finansminister Magdalena Andersson helt nyligen konstaterat att det saknas 90 miljarder kronor i välfärden.

– Bättre organiserad offentlig upphandling är en av de lägst hängande frukterna. Skattehöjningar har för många negativa effekter på samhällsekonomin.

Vad är det som förvånat dig mest under resorna runt om i Sverige?

– Det är bristen på intresse för en god ekonomisk styrning av inköp från politiker och ledande tjänstemän. Och då menar jag inte upphandlare, utan förvaltningschefer och kommundirektörer.

Hon noterar att politiker helst vill prata miljökrav och sociala krav:

– Att skapa en förvaltning som kan maximera nyttan av varje spenderad skattekrona verkar de inte vara fullt lika intresserade av.

Avsaknaden av mål för inköpen är en annan brist:

– De flesta jag pratat med har som mål att inte göra allt för många otillåtna direktupphandlingar, alltså att följa upphandlingslagarna. Bra så, men andra tänkbara mål att mäta såsom lägre kostnader, högre grad av värde eller lägre risk finns inte med.

Det framgår att vanliga mellanstora kommuner faktiskt inte kan berätta vad spenden uppgår till. Kollen saknas på hur mycket köper man för, från vilka leverantörer, vilka köp som görs innanför respektive utanför avtal.

– Du anar inte hur vanligt det är att medarbetare går på stan och handlar. Varje pappersfaktura kostar runt 750 kr att administrera med en uppskattad total kostnad för samhället på sex miljarder kronor.

Ellen Hausel Heldahl har i debattartiklar lyft problemet med att antalet anbud sjunker stadigt. I 43 procent av alla upphandlingar inkommer bara ett eller två anbud. Hur många av dessa som diskvalificeras vet vi inte. Inte heller antalet upphandlingar med noll anbud. Statistiken är bristfällig.

– Det är inte acceptabelt! Jag anser att varje gång en myndighet får noll eller ett anbud borde en intern krisgrupp tillsättas som analyserar vad som gick snett.

I rapporten presenteras en reformagenda med sju punkter och tio konkreta förslag.

– Jag hoppas att regeringen läser dem!

Läs mer: InsynPolitikSamhälleUppföljning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026