Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tillräckliga muskler för linbanebygge

Förvaltningsrätten ingriper inte mot linbanan i Göteborg. Upphandlingens vinnare NCC Sverige har bevisat att man har ekonomiska muskler nog för projektet.

| 2018-08-10

Den både spektakulära och omdebatterade linbanan mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen i Göteborg tar ett steg närmare att realiseras. Förvaltningsrätten avfärdar Peab Anläggnings klagomål på NCC Sveriges vinnande anbud.

I sin ansökan om överprövning ansåg Peab Anläggning att NCC Sverige skulle ha uteslutits. Åsikten är att bolaget inte lyckats visa att man uppfyller vissa av de obligatoriska krav som ställts i upphandlingen.

Det handlar specifikt om att bevisa en finansiell och ekonomisk ställning som är tillräcklig för att kunna förbereda projektet. Detta är viktigt eftersom avtalet också innehåller en option för kommunen att fortsätta anlita NCC, med linbanespecialisten Leitner som underleverantör, för själva bygget.

Enligt domen finns det inte skäl att ingripa mot upphandlingen.

– Förvaltningsrättens dom innebär att Trafiknämnden i Göteborgs stad nu kan fortsätta sin upphandling, säger Karin Hartmann, rådman vid förvaltningsrätten i Göteborg.

Anbudsgivare har att i första hand haft att visa att man har nödvändiga muskler genom att ge in uppgifter om årsomsättning, soliditet och kreditbetyg. Om det finns särskilda skäl kan anbudsgivaren på annat sätt visa att man har nödvändig finansiell och ekonomisk ställning.

Förvaltningsrätten anser att NCC Sverige haft skäl för att på annat sätt visa sin finansiella och ekonomiska ställning. Karin Hartmann beskriver den omorganisation inom NCC-koncernen som påverkat möjligheterna att lämna in de uppgifter som i första hand skulle ges in:

– Situationen kan liknas vid den som uppkommer för ett nystartat företag, som inte genom tidigare årsomsättning kan visa på sin finansiella och ekonomiska ställning.

Huruvida stadslinbanan ska byggas eller inte blir en fråga för kommunfullmäktige först nästa år. Om investeringsbeslut fattas är målet att ha den färdig till Göteborgs 400-årsjubileum år 2021. Prislappen beräknas till drygt en miljard kronor.

Läs mer: AnbudSamhällsbyggnadÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Tillräckliga muskler för linbanebygge"

  1. Kalle skriver:
    2018-08-10 kl. 07:27

    Jag är redan nyfiken på hur Göteborg motiverar sitt beslut avseende BEHOVET av en linbana till en kostnad av en miljard kronor, dvs. 1 000 000 000 svenska kronor av skattebetalarnas pengar. Det är många nollor i Göteborg , jag menar i beloppet

    Svara
    1. Per Bergström Jonsson skriver:
      2018-08-10 kl. 10:30

      Det finns såklart en omfattande dokumentation av planeringen. Här länkar jag till ett av de viktigare beslutsunderlagen, åtgärdsvalsstudien från 2016.
      https://www2.trafikkontoret.goteborg.se/resourcelibrary/1AVS_Linbana-over-alven-ar-2021.pdf

  2. Henrik Karlsson skriver:
    2018-08-10 kl. 09:34

    Utmaningen är Göta älv som skapar flaskhalsar för kommunikationen över bro eller i tunnel. Om kostnaden står i proportion till nyttan hänger på kapaciteten och möjligheten att koppla samman linbanan med buss och spårväg. Kostnaden ska förstås också jämföras med vad en ny bro eller tunnel kostar. Det finns mycket information för dig om du är nyfiken, t.ex. https://stadsutveckling.goteborg.se/stadslinbana

    Svara

Lämna ett svar till Kalle Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist