Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tillit skapar bättre offentliga affärer

ExpertkommentarMin senaste krönika målade upp en omvärldsbild där inte mycket stod rätt till, och den bilden lär vi få leva med ett tag till. För att inte tappa mark i den offentliga affären så finns det saker som kan göras för att öka attraktiviteten till offentliga kontrakt. När jag träffar upphandlare och leverantörer upplever jag en stark kämparvilja, skriver Magnus Johansson.

| 2022-12-13
Magnus Johansson, konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna.

Mycket kring offentlig upphandling handlar om tillit till den offentliga affären. En attraktiv beställare kommer att locka till sig fler anbudsgivare, och fler lämpliga anbudsgivare kommer att ge oss bättre förutsättningar att få ut mer av våra skattemedel.

Att öka tilliten till den offentliga affären kan göras på flera olika sätt, men jag skulle vilja påstå att dialog och transparens är två av hörnstenarna.

När jag besöker upphandlande organisationer, främst kommuner, upplever jag att det finns ett stort intresse av att föra mer dialog. Något som också leverantörerna efterfrågar, delvis till stor del för att det är så leverantörerna vanligtvis bedriver sin verksamhet på den privata marknaden.

Men vad är det då som hindrar oss från att föra mer dialog? Ja det enkla svaret på frågan är kanske resurser. Jag har full förståelse över att dialog inte kan föras i samtliga offentliga upphandlingar, det finns helt enkelt inte den tiden.

Ett sätt att bedriva dialog i mer organiserad form är externa remisser eller genom RFI (request for information). Men så får man höra uttryck som ”RFI-trötthet” hos leverantörerna och då börjar man genast undra om de fullkomligt översköljs av sådana.

Ja, det är nog en sanning med modifikation men visst ligger det något i uttrycket. Hur ska vi då kunna maxa dialogen utan att det för den sakens skull upplevs som överväldigande? Kanske är det just formen för dialog som vi måste diskutera.

Jag tror mycket på det fysiska mötet, att skapa en samlingsplats där beställare och leverantörer får dela med sig av sina erfarenheter inför exempelvis en kommande upphandling. För möjligheterna till dialog inför en upphandling är nästintill oändliga. Visst har vi en likabehandlingsprincip av att förhålla oss till, men den ger oss stora friheter i ett så pass tidigt stadium av processen.

Transparens då, hur kan det bidra till att skapa tillit? Ja, i allra högsta grad. Att inge förtroende hos leverantörerna att inköpsprocessen är öppen och tillgänglig är helt avgörande. När det gäller annonserade upphandlingar är det sällan ett problem, men jag syftar mer här på att synliggöra kommande upphandlingar och icke minst även direktupphandlingar.

Genom att publicera planerade kommande upphandlingar inom det närmsta året eller åren ger beställaren leverantörerna bättre förutsättningar att frigöra kapacitet i sin verksamhet och därmed öka sina möjligheter att kunna lämna anbud. Många kommuner publicerar dylika upphandlingsplaner och det är ett mycket bra exempel på vad man som beställare kan göra för att öka transparensen i sina inköp.

Genom de nya reglerna inom det icke-direktivstyrda området ges upphandlande organisationer större utrymme att ingå direktupphandlingar, inte minst för sociala och andra särskilda tjänster inom den klassiska sektorn.

Direktupphandlingar är som bekant upphandlande organisationers ”frikort” att ingå offentliga kontrakt utan annonseringsskyldighet. Men bara för att man inte behöver, ska man då avstå? Jag är övertygad om att en ökad transparens, även kring direktupphandlingar, skulle öka både tillit och förtroende för den offentliga affären. Åter igen, det är våra gemensamma skattemedel som det sätts sprätt på.

Magnus Johansson
Konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Tillit skapar bättre offentliga affärer"

  1. Lena Mårdh skriver:
    2022-12-13 kl. 11:24

    Ja, hur hittar vi det mest effektiva och lärorikaste sättet att föra dialog för att skapa mest effekt för båda parter. Det diskuterar jag gärna vidare. För det är extra viktigt att ha en dialog om vi ska hitta bra och proportionerliga krav som bidrar till samhällets hållbarhetsmål.

    Svara
  2. Magnus Johansson skriver:
    2022-12-13 kl. 11:28

    Hej Lena! Tack för din kommentar! Ja, hur ska vi hitta de ultimata dialogmöjligheterna? Låt oss höras om detta! Mvh Magnus

    Svara
  3. Anett Hansen skriver:
    2022-12-19 kl. 08:33

    Varför inte förlänga svarstiden på RFI? Ofta önskas svar inom 10-20 dagar. Vill upphandlade enhet få bra och genomarbetade svar bör tiden förlängas. Bäst förberedd vinner på båda sidor!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025