Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tillbakavisar kritik mot kompetensen

I februari slog kammarrätten fast att fyra kommuner i Dalarna gjorde fel när de diskvalificerade två anbudsgivare. Nu lyfter Konkurrenskommissionen fram upphandlingen som ett avskräckande exempel och menar att upphandlingskompetensen brister. ”Det är påståenden som det inte finns fog för”, svarar Upphandlingscenters chef Anders Karlin.

| 2020-12-04
Anders Karlin

2019 gjorde fyra kommuner i Dalarna en gemensam upphandling av arbetsterapeuter och fysioterapeuter. Krav ställdes att anbudsgivarna skulle styrka att de bedrev bemanningstjänster inom sjukvård genom ett registreringsbevis från Bolagsverket.

Två anbudsgivare uteslöts eftersom det på deras registreringsbevis bara stod att de sysslade med bemanningstjänster, men inte specifikt inom sjukvård. Ett krav som kommunerna ansåg var relevant.

Anbudsgivarna överklagade, men förvaltningsrätten gick på kommunernas linje.

I februari meddelande Kammarrätten i Sundsvall en annan uppfattning.

”Att kommunerna ska vara tillförsäkrade att anbudsgivaren bedriver personaluthyrning inom sjukvårdsområdet, borde ha kunnat uppnås genom andra mindre konkurrensbegränsande alternativ. Kammarrätten anser därför att kravet i vart fall går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå syftet och att det således strider mot proportionalitetsprincipen”, enligt domen.

Eftersom bolaget lidit skada och felet är hänförligt till det konkurrensuppsökande skedet ska upphandlingen göras om, slog kammarrätten fast. Något som också skedde.

Den 24 november lyfte Konkurrenskommissionen, tankesmedjan Den nya välfärdens expertgrupp, fram upphandlingen som ett avskräckande exempel.

– Både registreringskravet och kommunernas tillämpning synes närmast grunda sig på ren okunnighet om verksamhetsföremålets funktion i det bolags­rättsliga systemet. Kommunerna behöver uppenbar­ligen se över sin upp­handlings­kompetens, säger Inger Ridderstrand-Linde­roth, ledamot av Kon­kur­rens­kommissionen, enligt ett pressmeddelande.

Uttalandet möts med förvåning av Anders Karlin, chef för Upphandlingscenter, som är ett samarbete mellan sju dalakommuner i Falun-Borlänge-regionen.

– När det gäller sakfrågan är det inte mer att tillägga. Vi gjorde fel och rättade oss sedan förstås efter kammarrättens dom. Däremot är det märkligt att Konkurrenskommissionen i så svepande ordalag riktar kritik mot vår kompetens, menar Anders Karlin.

Att Konkurrenskommissionen, utifrån ett enda avgörande från kammarrätten, dömer ut kompetensnivån hos personalen på Upphandlingscenter, är allvarligt, enligt Anders Karlin.  

– Deras insyn i vår organisation och verksamhet får ses som kraftigt begränsad. Att en upphandling överprövas och att man fått vidta rättelse är relativt vanligt för fler upphandlande myndigheter.

Han tycker också att det är märkligt att tankesmedjan skriver att man ”utrett och bedömt” ärendet och kommit fram till en ”slutgiltig bedömning”.

– Felaktigheter avseende en upphandling hanteras inom den i Sverige fastställda rättsordningen av de faktiska myndigheter som är satta att hantera just sådana ärenden, säger Anders Karlin.

Läs mer: Upphandling KonkurrenskommissionenUpphandlingscenter

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Tillbakavisar kritik mot kompetensen"

  1. Anna skriver:
    2020-12-04 kl. 14:19

    Det är allmänt känt att det är stor omsättning på personal hos Upphandlingscenter Dalarna och att det är lite stökigt internt. Att det då även kan blir en del kvalitetsbrister i upphandlingarna är nog förståeligt. Men Konkurrenskommissionens allmänt svepande kritik av bristande upphandlingskompetens är för långtgående.

    Svara
    1. Kid Berglund skriver:
      2021-01-05 kl. 12:12

      Jag har arbetat på Upphandlingscenter sedan 2013 och känner inte igen det du beskriver. Att folk rör sig på arbetsmarknaden är helt naturligt men att det skulle vara stökigt internt känns helt främmande för mig. Jag tycker att din allmänt svepande kritik är för långtgående.

  2. Gunnar Lyckhage skriver:
    2020-12-06 kl. 17:26

    Man får nog vara glad att Konkurrenskommissionens mandat att bedöma och sätta sig till doms över upphandlande organisationer är minst sagt måttligt. Men man kan även vara glad över att det finns upphandlande organisationer med så höga ambitioner som de Upphandlingscenter visat på många sätt!
    Gunnar Lyckhage

    Svara
  3. Jakob Waldersten skriver:
    2020-12-07 kl. 09:26

    Lite lustigt att kommissionen går så hårt på upphandlande myndigheter, men helt underlåter att rikta kritik mot den förvaltningsrätt som godkände kravställningen.

    (Med det sagt delar jag Kammarrättens uppfattning att syftet med kravet kunnat uppnås genom andra mindre konkurrensbegränsande alternativ)

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Växjöparkering prövas igen
  • Eslöv blickar framåt

Kommentarer från läsarna

- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse