Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tid för jämställdhetskrav

En positiv respons från leverantörsmarknaden fick Göteborgs Stad att påskynda arbetet med jämställdhetskrav i sina upphandlingar. Parallellt hoppas staden att leverantörerna gör en form av ”intern jämställdhetsresa” med stöd av en särskild färdplan.

| 2023-04-05
William Stensönes

– Många av leverantörerna är mindre företag som kan ha svårt att avsätta resurser för kontinuerligt jämställdhetsarbete, men det finns omfattande vägledning att få genom färdplanen för en jämställd byggprocess, säger William Stensönes, projektledare på Göteborgs Stads stadsfastighetsförvaltning.

Planen har han varit med och tagit fram i samverkan mellan Göteborgs Stad, Chalmers och entreprenören Byggdialog.

Göteborg Stad har tidigare prisats för sitt interna jämställdhetsarbete, bland annat utsågs den tidigare lokalförvaltningen förra våren till en av Sveriges mest jämställda arbetsgivare.

Ett naturligt nästa steg har varit att se över kraven i upphandlingarna.

– Vi bjöd in till en digital leverantörsträff hösten 2021 och fick väldigt bra respons när vi gjorde en utvärdering där företagen angav sig vara redo för jämställdhetskrav. Utifrån det kände vi oss redo för att börja med flera pilotprojekt, berättar William Stensönes.

En särskild arbetsgrupp inom arbetade med hur kraven skulle formuleras. Jurister, upphandlare, projektledare och utvecklingsledare för mänskliga rättigheter bidrog med kompetens inom gruppen.

Göteborgs Stad tog också del av erfarenheter från allmännyttiga Uppsalahem kring de krav bolaget ställer på sina leverantörer för att utveckla jämställdhetsarbetet.

”Pilot” för stadens del blev en omfattande förskolerenovering där entreprenören lämnade in underlag för arbetet med jämställdhetskraven som grund för en dialog med Göteborgs Stad.

– Vår tanke var inte att det skulle ge viten om man har inte har tillräckliga underlag utan vi vill vägleda våra leverantörer till att förstå vad det är vi eftersöker, säger William Stensönes.

Göteborgs Stads ambition är att gå över till standardiserade jämställdhetskrav för entreprenadupphandlingar under 2023

Kravställningen har sin grund i diskrimineringslagen där Göteborgs Stad vill att leverantörer arbetar med aktiva åtgärder för att främja jämställdhet mellan könen men även jämlikhet i ett bredare perspektiv för att säkerställa att alla har samma rättigheter och skyldigheter.

Göteborgs Stads jämställdhetskrav täcker fyra huvudområden:

  • Redovisning av uppsatta jämställdhetsmål.
  • Beskrivning av det systematiska jämställdhetsarbetet.
  • Redovisning av riktlinjer och rutiner för att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier och repressalier.
  • Redovisning av riktlinjer och rutiner mot diskriminering och kränkning.

Beskrivningen enligt andra punkten ska i sin tur innehålla arbete med åtgärder enligt fyra delområden: jämnare könsfördelning i företaget, arbete mot diskriminering i rekrytering och befordran, arbete mot diskriminering kring utbildning och kompetensutveckling samt att verka för ett jämställt uttag av föräldraförsäkringen.

Läs mer: Upphandling Göteborgs StadJämställdhetUppsala kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt