Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tar samlat grepp om bolagens inköp

En central inköpsfunktion men med lokal närvaro ”ute på bolagen”. Utbildning med fokus på affärsmässighet som nästan per automatik går att förena med lagstiftningen. Kategoristyrning som kan följas av att samordna även operativa inköp.

| 2021-12-15
Patric Jonsson, inköpschef vid Pikab inköp,

Så jobbar de kommunala bolagen i Piteå (42 100 invånare, Norrbottens län) genom Pikab inköp med sex tjänster, en avdelning som formades för tre år sedan.

-Vi är mycket nöjda med utfallet och en viktig del har varit utbildningsinsatser så att de kommunala bolagen verkligen förstår inköp, säger Patric Jonsson, de kommunala bolagens inköpschef som avdelningschef för Pikab inköp.

Pikab står för ”moderbolaget” Piteå kommunföretag, som samlar de sex kommunägda dotterbolagen Pite energi (elnät-fjärrvärme-bredband), Pireva (VA-återvinning), Pitebo (allmännytta), PNF (näringsfastigheter), Piteå hamn och Piteå science park.

-Totalt ligger den årliga spenden på omkring en miljard kronor, säger Patric Jonsson, som tidigare var inköpschef för Pite energi, som är störst av bolagen.

Modellen med att flera av bolagen nyttjade kommunförvaltningens inköpsresurser nådde vägs ände för några år sedan och banade väg för Pikab inköp som koncerngemensam inköpsavdelning.

-Det fanns ett behov att täcka och vi såg att det inte skulle bli mindre framöver. Kommunens inköpsavdelning hade inte riktigt tid att även ta de kommunala bolagens upphandlingar och hel del av de mindre upphandlingarna fick ändå göras ute på bolagen med risk för att det kunde brista i kompetens.

Den nya inköpsavdelningen huserar sedan slutet av 2018 i Pite energis lokaler, men Patric Jonsson understryker att man ska ha en fysisk närvaro även vid övriga bolag.

-Covid har förstås ställt till det men vi tummar aldrig på att vi verkligen ska vara hela koncernens inköpsavdelning. När det varit möjligt, med hänsyn till pandemin, har vi medarbetare som sitter ute på de olika arbetsplatserna enligt ett fast veckoschema.

Patric Jonsson lyfter fram de utbildninginsatser som riktats mot de sex bolagen som centrala och tonar ner motsättningen mellan lagkrav och goda affärer.

-En viss formalia behöver vi nå ut med kring regelverk och tröskelvärden, men det är inte så att vi åker runt och slår folk i huvudet med lagboken. Min erfarenhet är att man når väldigt långt genom att få alla att förstå det affärsmässiga och agera utifrån det – i regel blir då effekten nästan per automatik att man även följer lagen, säger Patric Jonsson.

De kommunägda företagen i Piteå upplever en positiv trend med fler anbud och färre överprövningar. Patric Jonsson menar att marknadsdialog i olika former ger resultat.

-En bra marknadsdialog fångar in synpunkter som kan leda till bättre upphandlingar och i slutändan spara pengar.

Hur går tankarna kring den egna upphandlingsskola som ni erbjuder?

-Även där vill vi ha mindre formalia och mer av diskussion och frågor för att fånga upp marknaden. Vi kan också se att vår utbildning är efterfrågad med mellan 30-50 deltagare. I vissa upphandlingar har vi för svag konkurrens och tror att en upphandlingsskola kan öppna för leverantörer som kanske inte så aktivt söker nya affärsmöjligheter.

Patric Jonsson tillägger:

-Med det sagt så gör vi en hel del saker tillsammans med kommunens inköpsavdelning också. Vi har bland annat en gemensam leverantörsträff i slutet av mars varje år med presentation av våra upphandlingsplaner.

Under åren med Pikab inköp har avtalstroheten ökat till en riktigt hög nivå för Pite energi – 96 procent.

-Även övriga bolag har en positiv utveckling och det är helt klart en kulturförändring där man anstränger sig för att handla på avtal. Men det är också ett resultat av att vi är bättre på att täppa till områden där det saknats avtal och att det blivit enklare att göra rätt genom digitala avtalsdatabaser som är lättåtkomliga.

Inköpsfunktionens finansieringsmodell bygger i huvudsak på debitering av respektive bolag för den tid som upphandlare lägger på en specifik upphandling.

-VI kan se att vi ligger nära den fördelning i tidsåtgång mellan bolagen som vi förutspådde inför starten. Arbetstid som inte går att hänföra till ett specifikt bolag – exempelvis utbildning –  ”nycklas ut” baserat på bolagens omsättning

Vad kunde ni gjort annorlunda kring omorganisationen med facit i hand?

-Vi borde ha lagt mer tid på planeringsfasen – nu gick det väl snabbt från beslut till att köra, men det berodde också på att det fanns ett stort, uppdämt behov av att upphandla som vi behövde hantera. Under resans gång har vi fått jobba med mallar, strukturer och it-lösningar mellan bolagen och det har emellanåt varit rätt påfrestande att vi inte hade de delarna klara innan start.

Nästa steg blir nu kategoristyrning i fyra delar – entreprenader, produkter, tjänster, it/fordon/finansiella tjänster.

-Jag och en taktisk upphandlare kommer att jobba över alla kategorier och stötta de fyra medarbetare som är ansvariga för respektive kategori, säger Patric Jonsson.

Vad ser du för utveckling därefter?

-Att vi även tar ett samlat grepp som operativ inköpsfunktion när vi nu börjar få den strategiska delen på plats. Vi har redan det ansvaret för Pite energi och vet om att det finns pengar att hämta om vi kan hitta en koncerngemensam lösning. Dock finns svårigheter med att respektive bolag har egna lager.

Förutom Piteåperspektivet har Patric Jonsson även nationella och regionala engagemang genom styrelseplatser i Sinfra respektive Norrbottens upphandlingsråd (en del av Norrbottens handelskammare).

-När möjligheter finns använder vi gärna nationella avtal – Sinfra, HBV och Adda – och där vi är aktiva med konkurrensutsättning av avtalen.

-Norrbottens upphandlingsråd ser jag som ett riktigt givande forum genom att vi även har med leverantörsperspektivet. Det blir bra diskussioner som nyligen om prisjusteringar i coronatider där åsikterna bryts – ett gäng inköpare som tycker att man aldrig får ändra priser och leverantörer som tycker att man definitivt får göra det.

Läs mer: Upphandling Piteå kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Tar samlat grepp om bolagens inköp”

  1. Johan Almesjo skriver:
    2021-12-16 kl. 15:21

    Bra modell och lycka till med fortsatt arbete!

    Svara

Lämna ett svar till Johan Almesjo Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år

Nytt från Upphandling24

  • Räkna med ökat polisintresse
  • Disputerar om krav och pris
  • “Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka
  • Vad hållbar upphandling av tjänster innebär
  • Munkfors i topp
  • Vill se mer svenska varor hos FN

Kommentarer från läsarna

Björn : Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Så spännande. Man får känsla att det är mycket som inte kom upp till ytan. Jag tror kommunen vet mer…
Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…

Senaste inläggen

  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?