Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tar leken på allvar

Vallentuna kommun gav anbudsgivarna i en upphandling för lekplatsupprustning friare tyglar. Lägre projektkostnader och kortare tidsplan med bibehållen kvalitet var övergripande mål. Resultatet blev över förväntan.

| 2020-04-29

-Vi är oerhört nöjda med att ha fått en kreativ helhetslösning. Anbudsgivarna tog sig verkligen an uppgiften med mycket energi och sättet att upphandla släppte loss deras kreativitet och yrkeskompetens, säger Nicholas de la Place, upphandlare på Vallentuna kommun i norra delen av Storstockholm.

Normalt använder sig kommunen av utförandeentreprenader för sina byggprojekt men för lekplatsen i Rickeby – ett område i Vallentuna – valde man att pröva nya grepp.

Upphandlingen genomfördes med ett förenklat förfarande där tre miljoner kronor sattes som ett kostnadstak och där fem kriterier lyftes fram i förfrågningsunderlaget.

-I vanliga fall lägger vi ner stora resurser på att speca allt i minsta detalj och bolla handlingar fram och tillbaka med en projektör innan vi går ut på upphandling för att få in anbud där man bygger efter givna ritningar och materialval. En ansenlig del av projektkostnaden går till projekteringen och ändå är det svårt att få allt rätt med fel som entreprenören upptäcker och ÄTA-kostnader.

-Skillnaden blev påtaglig när vi nu kunde lägga fokus på utvärderingsmodellen och att utvärdera anbudens kvalitet på ett vettigt sätt för likabehandling och transparens. Anbudslämnarna fick göra förarbetet och slutresultatet bedömer vi som en kvalitetshöjning jämfört med hur vi normalt skulle ha upphandlat lekplatsen, säger Nicholas de la Place.

Hela modellen har byggt på det som Nicholas de la Place beskriver som att ”marknaden känner sig själv bättre än vad vi känner marknaden”.

-Vi kände oss säkra på att den som ges ansvar i ett tidigare skede – och som i slutändan kan få förtroendet att bygga lekplatsen – tänker i lite andra banor för att undvika fallgropar och fördyrande delar. Sedan fanns en del punkter som vi var lite oroliga för också men som inte blev något problem.

Vad handlade det om?

-Konkurrensen. Att vi skulle få in tillräckligt med anbud och bra sådana men det blev fem lösningsförslag som genomgående var riktigt bra. Det fanns även en ökad oro för överprövning genom att det var en kvalitetsutvärdering med fokus på mjuka värden istället för pris. Men så blev det inte och jag hade till och med en bra diskussion med det företag som fick sitt anbud förkastat efter att ha bommat med ett referensprojekt.

-Leverantörerna svarade upp väldigt positivt mot det här sättet att bli utmanade för att presentera en kreativ helhetslösning och jag tror det bottnade mycket i att man fick använda sin yrkes- och spetskompetens fullt ut.

Vallentuna kommun har nu skrivit avtal med Enköpingsföretaget Lappset för en lekplats med vikingatema som ska erbjuda rörelse och lek för olika åldrar och öppna till hösten.

De fem kriterier som poängsattes i upphandlingen – delvis efter en modell som Västerås stad använt för att utvärdera lekplatsanbud – var lekvärde, tillgänglighet, belysning/trygghet, underhåll och gestaltningens helhet.

En omfattande lekplatsplan är vägledande för hur kommunens moderniserar sina lekplatser och inriktningen är att de ska fungera som allmänna mötesplatser och inte enbart närlekplatser för boende i ett område.

-En del av upphandlingen var att få in synpunkter genom medborgardialog och då både från barn och andra besökare. Det lades in som vägledning i förfrågningsunderlaget, men inte som några krav man var tvungna att uppfylla, säger Nicholas de la Place

Totalt har kommunen, med omkring 33 000 invånare, fem tjänster på sin upphandlingsenhet som i sin tur är en del av kommunledningskontoret: upphandlingschef, tre upphandlare och en controller.

-Jag har arbetat som golvläggare så det har blivit naturligt att jag till stor del handlägger teknik- och fastighetsförvaltningens upphandlingar med olika byggprojekt. Ett bra och tätt samarbete med beställaren, parkingenjören Nicole Sundin på vår gatu- och parkavdelning,  vill jag också framhålla som viktigt med att vi fick till en riktigt bra lösning för lekplatsen i Rickeby, säger Nicholas de la Place.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling LekplatsVallentuna kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Fredrik Mårtensson

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026