Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Tar leken på allvar

Vallentuna kommun gav anbudsgivarna i en upphandling för lekplatsupprustning friare tyglar. Lägre projektkostnader och kortare tidsplan med bibehållen kvalitet var övergripande mål. Resultatet blev över förväntan.

| 2020-04-29

-Vi är oerhört nöjda med att ha fått en kreativ helhetslösning. Anbudsgivarna tog sig verkligen an uppgiften med mycket energi och sättet att upphandla släppte loss deras kreativitet och yrkeskompetens, säger Nicholas de la Place, upphandlare på Vallentuna kommun i norra delen av Storstockholm.

Normalt använder sig kommunen av utförandeentreprenader för sina byggprojekt men för lekplatsen i Rickeby – ett område i Vallentuna – valde man att pröva nya grepp.

Upphandlingen genomfördes med ett förenklat förfarande där tre miljoner kronor sattes som ett kostnadstak och där fem kriterier lyftes fram i förfrågningsunderlaget.

-I vanliga fall lägger vi ner stora resurser på att speca allt i minsta detalj och bolla handlingar fram och tillbaka med en projektör innan vi går ut på upphandling för att få in anbud där man bygger efter givna ritningar och materialval. En ansenlig del av projektkostnaden går till projekteringen och ändå är det svårt att få allt rätt med fel som entreprenören upptäcker och ÄTA-kostnader.

-Skillnaden blev påtaglig när vi nu kunde lägga fokus på utvärderingsmodellen och att utvärdera anbudens kvalitet på ett vettigt sätt för likabehandling och transparens. Anbudslämnarna fick göra förarbetet och slutresultatet bedömer vi som en kvalitetshöjning jämfört med hur vi normalt skulle ha upphandlat lekplatsen, säger Nicholas de la Place.

Hela modellen har byggt på det som Nicholas de la Place beskriver som att ”marknaden känner sig själv bättre än vad vi känner marknaden”.

-Vi kände oss säkra på att den som ges ansvar i ett tidigare skede – och som i slutändan kan få förtroendet att bygga lekplatsen – tänker i lite andra banor för att undvika fallgropar och fördyrande delar. Sedan fanns en del punkter som vi var lite oroliga för också men som inte blev något problem.

Vad handlade det om?

-Konkurrensen. Att vi skulle få in tillräckligt med anbud och bra sådana men det blev fem lösningsförslag som genomgående var riktigt bra. Det fanns även en ökad oro för överprövning genom att det var en kvalitetsutvärdering med fokus på mjuka värden istället för pris. Men så blev det inte och jag hade till och med en bra diskussion med det företag som fick sitt anbud förkastat efter att ha bommat med ett referensprojekt.

-Leverantörerna svarade upp väldigt positivt mot det här sättet att bli utmanade för att presentera en kreativ helhetslösning och jag tror det bottnade mycket i att man fick använda sin yrkes- och spetskompetens fullt ut.

Vallentuna kommun har nu skrivit avtal med Enköpingsföretaget Lappset för en lekplats med vikingatema som ska erbjuda rörelse och lek för olika åldrar och öppna till hösten.

De fem kriterier som poängsattes i upphandlingen – delvis efter en modell som Västerås stad använt för att utvärdera lekplatsanbud – var lekvärde, tillgänglighet, belysning/trygghet, underhåll och gestaltningens helhet.

En omfattande lekplatsplan är vägledande för hur kommunens moderniserar sina lekplatser och inriktningen är att de ska fungera som allmänna mötesplatser och inte enbart närlekplatser för boende i ett område.

-En del av upphandlingen var att få in synpunkter genom medborgardialog och då både från barn och andra besökare. Det lades in som vägledning i förfrågningsunderlaget, men inte som några krav man var tvungna att uppfylla, säger Nicholas de la Place

Totalt har kommunen, med omkring 33 000 invånare, fem tjänster på sin upphandlingsenhet som i sin tur är en del av kommunledningskontoret: upphandlingschef, tre upphandlare och en controller.

-Jag har arbetat som golvläggare så det har blivit naturligt att jag till stor del handlägger teknik- och fastighetsförvaltningens upphandlingar med olika byggprojekt. Ett bra och tätt samarbete med beställaren, parkingenjören Nicole Sundin på vår gatu- och parkavdelning,  vill jag också framhålla som viktigt med att vi fick till en riktigt bra lösning för lekplatsen i Rickeby, säger Nicholas de la Place.

Läs mer: Upphandling LekplatsVallentuna kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Fredrik Mårtensson

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU

Nytt från Upphandling24

  • ”Från pärm till skärm”
  • Bolt i egen prisklass
  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025