Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ta vara på vårens erfarenheter!

Juridisk krönikaI den här krönikan reflekterar Björn Bergström och Johan Stern på Ramberg Advokater kring inköp och upphandling.

| 2020-08-03
Johan Stern och Björn Bergström på Ramberg Advokater.

Våren har minst sagt varit annorlunda. Samhället har prövats på många sätt, där inte minst inköpsfrågor kommit att aktualiseras. Inte så mycket utifrån LOU-frågor, utan i stället genom att fokusera på att få rätt skyddsmateriel på plats i rätt tid och med rätt kvalitet, samt förhoppningsvis till rimliga priser.

Det är klassiska inköpsfrågor utifrån hur många privata bolag hanterar sina inköp, även om det där inte handlar om skyddsutrustning, utan om varor till produktionen. Lite så som offentlig upphandling, på gott och ont, fungerade i sin linda.

Vi har även sett intressanta samarbeten där till exempel Scania samarbetat med Region Stockholm för att erbjuda sin expertis. Den här typen av samarbeten mellan det privata och det offentliga är inte helt vanliga. Förhoppningsvis har alla insett vilken potential dessa samarbeten har och vi hoppas att dessa kan fortlöpa, utvecklas och även utökas framöver.

Ett stort antal inköpare/upphandlare från den offentliga sidan, kanske främst från regionerna, har på det här sättet fått arbeta med inköp på ett annat sätt än det invanda. Utan några egentliga inköpsregler att förhålla sig till, utan endast för att uppfylla det aktuella behovet.

Nu återgår även inköpen successivt till det normala, där LOU åter tillämpas fullt ut. Rimligtvis kan det offentliga lära sig en del av vårens arbete genom att använda lärdomarna om vad som är effektiva inköp in i de normala LOU-köpen.

Går de att kombinera? Absolut. Visst – de offentliga inköpen måste annonseras och en skälig tid för att lämna anbud måste ges, men i övrigt kan samma metoder användas inom LOU-hägnet. Inget nytt under solen egentligen, men ett bra tillfälle att reflektera och sammanställa erfarenheter, positiva som negativa.

Varje utmaning ger en möjlighet till utveckling. Visst vore det en bra uppgift för Upphandlingsmyndigheten att ta täten i erfarenhetssammanställningen och möjliggöra denna utveckling?

Om inte Upphandlingsmyndigheten vill, går det för den delen lika bra att SKR gör det. Eller varför inte SKR:s inköpscentral, Kommentus, som trots allt har inköpsfrågor som sin kärnverksamhet, och som dessutom har en naturlig kontakt med kommuner och regioner. 

Vi är övertygade om att det finns ett stort antal goda erfarenheter som kan tydliggöras på ett sådant sätt, till nytta för hela ”Upphandlarsverige”. Det handlar om allt från hanteringen av själva upphandlingsprocessen till ledning och styrning av verksamheten.

Vem tar stafettpinnen?

Juristpanelen

Läs mer: Juridisk krönika

Helle

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt