Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Svårt påtala fel i sekretessbelagt anbud

RättsfallsanalysHur ska en anbudsgivare kunna visa att vinnande leverantör inte uppfyller alla krav om anbudet har sekretessbelagts? Kammarrätten återförvisade målet till förvaltningsrätten som avgjort ett mål utan tillgång till sekretessbelagda uppgifter. Fredrik Linder och Viktor Hård af Segerstad, Advokatfirman Schjødt, kommenterar.

| 2020-10-21
Fredrik Linder och Viktor Hård af Segerstad, Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
Flera leverantörer begärde överprövning av Göteborgs Stads upphandling av kommunal vuxenutbildning. Sökande leverantörer framhöll att flera antagna leverantörer inte uppfyllde kraven som gällde referensuppdrag.

Referensuppdragen hade sekretessbelagts av staden och kammarrätten skulle pröva om förvaltningsrätten kunnat göra en effektiv prövning av upphandlingen utan de sekretessbelagda uppgifterna.

Kammarrätten fann att förvaltningsrätten inte haft tillräckligt underlag. Målen återförvisades till förvaltningsrätten.     

Bakgrund
Göteborgs Stad genomförde flera ramavtalsupphandlingar av kommunal vuxenutbildning. Hermods var en av dem som ansökte om överprövning och menade att flera leverantörer som antagits inte uppfyllde krav på att komma in med två likvärdiga referensuppdrag, utförda under de senaste tre åren.

Hermods hade efterforskat, genom webbtjänsten Visma Opic, vilka likvärdiga uppdrag de antagna leverantörerna hade tilldelats under den senaste treårsperioden. Den utredningen gav enligt Hermods stöd för att de antagna leverantörerna inte hade tillräcklig erfarenhet.

Hermods kunde i förvaltningsrätten inte uttala sig med säkerhet angående de antagna anbuden eftersom uppgifterna om referensuppdragen hade sekretessbelagts av staden.  

Hermods hade (utan framgång) begärt dels att staden skulle lämna ut de antagna anbudens referensuppdrag, dels att förvaltningsrätten, inom ramen för överprövningsprocessen, skulle förelägga staden att komma in med uppgifterna.

Domstolarnas bedömning
Förvaltningsrätten konstaterade att en upphandlande myndighet i regel inte har någon skyldighet att kontrollera att uppgifter i anbud är riktiga om det inte (till exempel vid en överprövningsprocess) kommer fram omständigheter som ger anledning att ifrågasätta uppgifterna (jämför Kammarrätten i Göteborgs domar i mål nummer 4904-09 och 3688-14 samt Kammarrätten i Stockholms dom i mål nummer 5964-16).

Förvaltningsrätten ansåg att staden skulle ha ett visst tolkningsföreträde beträffande de egna upphandlingsdokumenten. Enligt förvaltningsrätten hade det inte framkommit något som föranlett en utvidgad utredningsskyldighet för staden som gällde de ifrågasatta referensuppdragen och ansökningarna om överprövning avslogs.    

Hermods med flera överklagade till kammarrätten och menade bland annat att målen skulle återförvisas till förvaltningsrätten på grund av rättegångsfel. Hermods hade även överklagat stadens sekretessbeslut separat till kammarrätten.  

Kammarrätten konstaterade att förvaltningsrätten inte haft tillgång till anbudsgivarnas beskrivning av referensuppdragen. Hermods hade enligt kammarrätten gjort vad de kunnat för att få ta del av anbudsuppgifterna. Förvaltningsrätten hade ändå avgjort målet på befintligt material.

Då förvaltningsrätten inte haft tillgång till referensuppgifterna hade förvaltningsrätten inte haft tillräckligt underlag för att göra en effektiv överprövning av upphandlingen (jfr HFD 2015 ref. 55).

Förvaltningsrättens handläggning var därför förenad med sådana brister att förvaltningsrättens dom skulle upphävas och målet visas åter till förvaltningsrätten för förnyad handläggning.    

Analys
En leverantör har ofta god kännedom om vilka väsentliga referensuppdrag som har utförts av konkurrenter på den marknad där leverantören är verksam. Leverantörernas kunskaper i dessa avseenden sträcker sig regelmässigt betydligt längre än vad det är möjligt för en upphandlande myndighet att känna till.

Det är därför inte ovanligt att det uppstår en situation där leverantör 1 förlorar ett offentligt kontrakt till förmån för leverantör 2 och leverantör 1 misstänker (eller vet) att leverantör 2 inte uppfyller alla obligatoriska krav.

Om den upphandlande myndigheten samtidigt sekretessbelägger relevanta delar av leverantör 2:s anbudshandlingar uppstår ett moment 22 för förlorande leverantör 1 eftersom de sekretessbelagda handlingarna kan utgöra bevis för att en upphandlingsfel föreligger.

Hösten 2015 meddelade Högsta förvaltningsdomstolen den så kallade Avonnova-domen (HFD 2015 ref. 55). Om en part utan framgång hos den upphandlande myndigheten begärt att få ta del av uppgifter som parten vill åberopa till stöd för sin talan ankommer det på domstolen att pröva om uppgifterna krävs för att kunna utsätta förfarandet för en effektiv granskning.

Om uppgifterna krävs är domstolen sedan skyldig att inom ramen för sitt utredningsansvar fordra in uppgifterna från den upphandlande myndigheten.

I Avonnova-domen, liksom i den nu kommenterade domen konstaterades att sökanden gjort vad som rimligen kan anses ankomma på en sökande för att få ta del av de sekretessbelagda uppgifterna.

I båda fallen hade sökandena utan framgång både begärt att få ta del av anbudsuppgifterna hos den upphandlande myndigheten och sedan överklagat den upphandlande myndighetens sekretessbeslut till kammarrätten.

En intressant fråga är vilka åtgärder som egentligen krävs för att en sökande ska anses ha gjort ”vad som rimligen” kan anses ankomma på en sökande för att få ta del av de sekretessbelagda uppgifterna hos den upphandlande myndigheten.

Vi tycker att det borde vara tillräckligt att sökanden har begärt att få uppgifterna utlämnade hos myndigheten för att domstolen ska vara skyldig att pröva om uppgifterna behövs i överprövningsmålet. Dels framgår redan av Avonnova-domens ordalydelse att om en part utan framgång ”hos den upphandlande myndigheten” begärt att få ta del av uppgifterna så inträder nämnda skyldighet, dels framstår det ur ett samhällsekonomiskt perspektiv som omotiverat att anbudsgivaren skulle vara skyldig att också överklaga sekretessbeslutet till kammarrätten.

Om en domstol begär in de aktuella sekretessbelagda uppgifterna i överprövningsmålet innebär det inte heller per automatik att sökanden får del av uppgifterna (som ju kan utgöra affärshemligheter i vissa fall).

Det ankommer nämligen på domstolen att, efter att de sekretessbelagda uppgifterna kommit in till domstolen, göra en prövning av om uppgifterna ska kommuniceras till sökanden eller inte inom ramen för reglerna om partsinsyn  (jämför 10 kap. 3 § första stycket offentlighets- och sekretesslagen).

Mest effektivt är dock om upphandlande myndigheter i större utsträckning än i dag mer utförligt kontrollerar om vinnande anbud uppfyller aktuella krav efter att en förlorande anbudsgivare ifrågasatt detta och, där så är påkallat, omprövar tilldelningsbeslut som i efterhand visar sig vara baserade på felaktiga uppgifter.

Målnummer och domstol

Kammarrätten i Göteborgs tre domar av den 7 oktober 2020 i mål nummer 3534-3535-20, mål nummer 3536-20 och mål nummer 3537-20.  

Juristpanelen

Läs mer: KravuppfyllelseLikabehandlingsprincipenRättsfallsanalysÖverprövning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Svårt påtala fel i sekretessbelagt anbud"

  1. Kjell skriver:
    2020-10-22 kl. 09:19

    Bra analys.

    När referensuppdrag sekretessbeläggs brukar det betyda att de inte uppfyller kraven. Bara för att myndigheter inte har skyldighet att kontrollera referensuppdragen, betyder det inte att de ändå inte har gjort det eller känner till bristerna. Att referensprojekt i sig sekretessbeläggs av myndigheten, är en kraftfull varningsklocka. Jag kan inte finna en enda anledning till att detta skulle vara berättigat i något fall. Självklart borde myndigheter ha skyldighet att kontrollera referensuppdragen, vilket oftast dessutom kan göras på ett par minuter. Den tiden har alla myndigheter. De har även den moraliska skyldigheten att göra det gentemot skattebetalarna

    Vi deltog som till exempel i en upphandling hos en Stockholmskommun och kom två. I efterhand fick vi veta att beställaren också var referent för bägge referensprojekten och att inget av dem uppfyllde skall-kraven. Beställaren kunde därför omöjligen inte ha känt till detta, utan ville bara ha en upphandling på papperet, för att kunna ge projektet till sin personliga favorit. Vi driver därför nu en stämningsprocess mot kommunen.

    Svara
  2. Fredrik skriver:
    2020-11-05 kl. 11:40

    Instämmer med föregående kommentar. Huvudregeln enligt offentlighetsprincipen är att allting är offentligt, endast i särskilda fall ska uppgift förläggas med sekretess. Det ska inte vara möjligt att sekretessbelägga i sådan stor omfattning som görs nu med hänsyn till allmänhetens rätt till insyn och av respekt gentemot skattebetalarna.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud