Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Svårt att intervjua till lägsta pris

Lägsta pris på telefonintervjuerna var ingen formel för framgång för SCB. Myndighetens rapport till regeringen visar att inte heller tilläggsavtal och prisuppräkning kunde säkra datakvaliteten.

| 2020-02-18

Upphandlat callcenter har levererat undermåligt underlag till SCB. Detta tvingade myndigheten att i höstas omarbeta arbetslöshetsstatistiken. Av SCB:s rapport till regeringen kring händelserna framgår tydligt de problem som varit med Evry.

Evry kammade hösten 2017 hem intervjuarbetet med arbetskraftsundersökningarna genom att presentera det lägsta priset av tre anbudsgivare. Redan sommaren 2018 darrade kvaliteten i leveransen, främst på grund av en oerfaren intervjuarkår.

Det visade sig snart också att företaget behövde mer betalt för att få verksamheten att fungera. Förklaringen var att många urvalspersoner hade blivit svårare att komma i kontakt med sedan avtalet skrevs. Detta hade SCB dock svårt att hålla med om.

I det knakande samarbetet undersökte SCB om man kunde säga upp avtalet. Fast i och med att den egna intervjupersonalen fått gå var det omöjligt att återta intervjuandet i egen regi.

Valet blev att lätta på plånboken. En prisjustering och ett tilläggsavtal om extra insatser, för att Evry inte skulle sluta att ringa på kvällar och helger, var det bedömdes fungera bäst visavi LOU. Detta hjälpte föga. En process för att avveckla avtalet, något som skedde i november i fjol, inleddes.

Evry medger att man inte fullt ut levt upp till kraven i avtalet. Johan Nygaard är ansvarig:

– I det här fallet har callcenterverksamheten inte kunnat leva upp till våra högt ställda krav och standarder. Vi ser allvarligt på avvikelserna och säkerställer att förbättringsåtgärder vidtas.

Avvikelserna handlar främst om den kontaktstrategi som reglerar hur många kontaktförsök som ska göras med en urvalsgrupp och inom vilka intervall. I den externa granskning som företaget låtit genomföra påpekas att SCB haft god insyn i Evrys utförande av uppdraget.

Samtidigt avslöjar SVT Nyheter att Evry inte är ensam bland SCB:s underleverantörer att ha kvalitetsproblem. Även Mind Research, ägt av Origo, har slirat med leveranser och felaktigheter i intervjuer.

SCB:s statistik ligger till grund för samhällsinsatser och politiska beslut. Därför är det så viktigt att det inte finns tvivel om uppgifternas korrekthet.

Läs mer: AnbudInsynSamhälleUppföljning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Svårt att intervjua till lägsta pris”

  1. Jakob Waldersten skriver:
    2020-02-19 kl. 19:45

    Jag kan inte se vad lägsta pris som utvärderingsgrund har med kvalitetsproblemen i uppdraget att göra (såsom rubriken ger uttryck för). De båda omständigheterna har ju inte riktigt med varandra att göra eftersom det är fråga om kvalitetsbrister i sådan grad att de aldrig skulle accepterats oavsett utvärderingskriterier.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026