Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Svagt intresse oroar Vinnova

Intresset för att växla upp arbetet med innovationsupphandlingar med stöd från Vinnova har svalnat. Nu förlängs söktiden till 11 oktober. ”Ta chansen att söka våra innovationscheckar, det är enkelt”, uppmanar Nina Widmark, utlysningsansvarig.

| 2022-05-13
Nina Widmark, Vinnova.

Hösten 2021 införde statens innovationsmyndighet Vinnova en ny form av checkar för att stödja innovationsupphandling.

Tanken med bidraget är att finansiera extern kompetens och rådgivning eller kostnader för att verifiera och validera produkter under en process med innovationsupphandling, exempelvis externa labb eller test- och demoanläggningar.

Upphandlade myndigheter kan söka maximalt 400 000 kronor i bidrag för en pågående innovationsupphandling och högst 200 000 kronor för arbete med beslutsunderlag inför en innovationsupphandling.

Intresset var relativt stort. Vinnova betalde ut drygt 3,4 miljoner kronor till sammanlagt 14 upphandlingar inom nio upphandlande myndigheter.

Inför våren 2022 gjordes en ny utlysning på sammanlagt 5 miljoner kronor. Denna gång är inriktningen smalare, upphandlingarna ska inte bara vara innovativa utan även inriktade på en ”grön omställning”. 

Det betyder att det ska ha koppling till resurseffektiv och cirkulär ekonomi eller klimatneutrala varor och tjänster.

Men när slutdatumet för utlysningen, 25 maj, nu närmar sig har endast två ansökningar inkommit och beviljats. En från Husbyggnadsvaror HBV Förening avseende klimat- och resurseffektiva LSS-boenden och en från Sotenäs kommun gällande tvätt för marin plast.

Nina Widmark, utlysningsansvarig, är besviken över det svalare intresset.

– Vi hade inte räknat med att så få skulle söka. Vi har nu beslutat att flytta fram sista ansökningsdagen till 11 oktober. 

Det smalare syftet är sannolikt en förklaring, enligt Nina Widmark, även om hon påpekar att ”grön omställning”, är ett brett begrepp.

Hon får också signaler om att upphandlande myndigheter låter bli att söka eftersom de tror att det är komplicerat. 

– Det är synd eftersom vi har en enkel ansökningsprocess och snabba beslut. Jag hoppas verkligen att fler tar chansen.

Hur långt ska man ha kommit i arbetet med en innovationsupphandling för att kunna få stödet?

– Man kan vara i ett läge där man ser ett behov i verksamheten, men där det saknas lösningar. Då kan man få stöd för att ta fram ett bra beslutsunderlag. Det kan handla om att ta in en IPR-jurist eller en upphandlare som är expert på innovationspartnerskap.

– Men allt behöver inte handla om att utveckla en lösning från noll, vi är också intresserade av situationer när det redan finns en lösning på marknaden, men som behöver testas eller ha en första kund för att bli ”upphandlingsbar”, säger Nina Widmark.

Läs mer: Upphandling InnovationsupphandlingVinnova

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt