Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Strategiskt inköp klokt val i svåra tider

KrönikaKommuner och regioner står inför utmaningar av sällan skådat slag. Utmaningar som ska hanteras av nya förtroendevalda som ska sätta sin prägel på verksamheten. Krig i Europa, elpriserna rusar, inflationen sticker iväg och köpkraften är den sämsta på många år, skriver Ann Eva Askensten, chef för Hållbara offentliga affärer på Upphandlingsmyndigheten.

| 2022-12-09
Ann Eva Askensten, chef för Hållbara offentliga affärer på Upphandlingsmyndigheten.

En stor del av kommunernas och regionernas budgetar går till att köpa varor och tjänster från den privata marknaden. Det kan till exempel handla om byggentreprenader, hälso- och sjukvårdstjänster, livsmedel och drivmedel. De globala handelskedjorna är i dag tydligt störda. Politiker och andra beslutsfattare kommer att behöva göra prioriteringar och vägval. Vad är viktigt? Vilken verksamhet ska vi bedriva? Vad får den kosta?

Nu gäller det att hitta lösningar och jag är säker på att ett strategiskt inköpsarbete kan bidra till att förbättra situationen. Genom att jobba strategiskt med organisationens inköp går det att utveckla samhället i den riktning vi önskar.

Genom att samla organisationens köpkraft och göra strategiska vägval går det att få rätt varor och tjänster som budgeten tillåter. Hur ska det då gå till i praktiken?

Vi brukar säga att upphandlingarna ska vara träffsäkra och inköpsorganisationerna ändamålsenliga. En träffsäker upphandling möter inköpsbehoven på ett effektivt och uthålligt sätt samtidigt som den bidrar till en socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar utveckling.

En ändamålsenlig inköpsorganisation utmärks av att det finns ett systematiskt samspel mellan inköpsfunktionen, ledningen och verksamheten.

Beställar- och inköpschefer behöver finnas med i den högsta ledningen i både regioner och kommuner. När organisationerna nu formeras för åren 2023-2026 är det ett bra läge att stämma av att inköpskompetensen finns med.

Inköp är inte en teknisk eller juridisk färdighet utan en metod för att säkerställa att organisationen får rätt värde för skattepengarna. Inköpsorganisationerna besitter ofta lösningar på komplexa problem. De är vana vid att ta tillvara leverantörernas innovations- och utvecklingskraft och den kommer väl till pass i svåra tider.

Kommuner och regioner behöver också bli bättre på att göra analyser av de totala kostnaderna. Vad kommer det över tid att kosta organisationen att ingå ett avtal? Vilka komponenter består kostnaderna av och hur ska ersättningsmodellen se ut för att främja effektivitet? Vilka risker finns inbyggda i avtalen och vad är organisationen beredd att betala för att hantera riskerna?

Gedigna kunskaper om ersättningsmodeller är nödvändiga för att säkerställa en kvalitativ leverans till ett bra pris. Sådana kunskaper finns i inköpsorganisationen.

Så hur är det i din organisation? Finns inköpskompetensen med i den högsta ledningen? Har de nya politikerna i kommuner och regioner rustat sig i inköpsfrågorna? Troligen inte överallt och troligen inte än. Men tiden är knapp och det ekonomiska läget försvåras för varje dag.

Nu är en bra tid att använda kraften i det offentliga Sveriges inköp. Jag hoppas att våra nya förtroendevalda tar chansen att säkerställa bästa möjliga nytta för våra skattemedel.

Sedan oktober i år är jag chef för avdelningen Hållbara offentliga affärer på Upphandlingsmyndigheten. I grunden är jag nationalekonom och jag har lång erfarenhet av ledning och styrning inom såväl statsförvaltningen som Region Stockholm. Jag vill skapa bästa möjliga nytta för våra skattepengar och jag har ägnat snart 20 år att göra det genom avtal och upphandling inom offentlig sektor. När jag nu är tillbaka i statsförvaltningen är det med en övertygelse om att Upphandlingsmyndigheten kan stödja den offentliga verksamheten och göra skillnad för landets upphandlande organisationer.

Ann Eva Askensten
Chef för avdelningen Hållbara offentliga affärer på Upphandlingsmyndigheten

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: KrönikaUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026