Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Strategiskt inköp klokt val i svåra tider

KrönikaKommuner och regioner står inför utmaningar av sällan skådat slag. Utmaningar som ska hanteras av nya förtroendevalda som ska sätta sin prägel på verksamheten. Krig i Europa, elpriserna rusar, inflationen sticker iväg och köpkraften är den sämsta på många år, skriver Ann Eva Askensten, chef för Hållbara offentliga affärer på Upphandlingsmyndigheten.

| 2022-12-09
Ann Eva Askensten, chef för Hållbara offentliga affärer på Upphandlingsmyndigheten.

En stor del av kommunernas och regionernas budgetar går till att köpa varor och tjänster från den privata marknaden. Det kan till exempel handla om byggentreprenader, hälso- och sjukvårdstjänster, livsmedel och drivmedel. De globala handelskedjorna är i dag tydligt störda. Politiker och andra beslutsfattare kommer att behöva göra prioriteringar och vägval. Vad är viktigt? Vilken verksamhet ska vi bedriva? Vad får den kosta?

Nu gäller det att hitta lösningar och jag är säker på att ett strategiskt inköpsarbete kan bidra till att förbättra situationen. Genom att jobba strategiskt med organisationens inköp går det att utveckla samhället i den riktning vi önskar.

Genom att samla organisationens köpkraft och göra strategiska vägval går det att få rätt varor och tjänster som budgeten tillåter. Hur ska det då gå till i praktiken?

Vi brukar säga att upphandlingarna ska vara träffsäkra och inköpsorganisationerna ändamålsenliga. En träffsäker upphandling möter inköpsbehoven på ett effektivt och uthålligt sätt samtidigt som den bidrar till en socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar utveckling.

En ändamålsenlig inköpsorganisation utmärks av att det finns ett systematiskt samspel mellan inköpsfunktionen, ledningen och verksamheten.

Beställar- och inköpschefer behöver finnas med i den högsta ledningen i både regioner och kommuner. När organisationerna nu formeras för åren 2023-2026 är det ett bra läge att stämma av att inköpskompetensen finns med.

Inköp är inte en teknisk eller juridisk färdighet utan en metod för att säkerställa att organisationen får rätt värde för skattepengarna. Inköpsorganisationerna besitter ofta lösningar på komplexa problem. De är vana vid att ta tillvara leverantörernas innovations- och utvecklingskraft och den kommer väl till pass i svåra tider.

Kommuner och regioner behöver också bli bättre på att göra analyser av de totala kostnaderna. Vad kommer det över tid att kosta organisationen att ingå ett avtal? Vilka komponenter består kostnaderna av och hur ska ersättningsmodellen se ut för att främja effektivitet? Vilka risker finns inbyggda i avtalen och vad är organisationen beredd att betala för att hantera riskerna?

Gedigna kunskaper om ersättningsmodeller är nödvändiga för att säkerställa en kvalitativ leverans till ett bra pris. Sådana kunskaper finns i inköpsorganisationen.

Så hur är det i din organisation? Finns inköpskompetensen med i den högsta ledningen? Har de nya politikerna i kommuner och regioner rustat sig i inköpsfrågorna? Troligen inte överallt och troligen inte än. Men tiden är knapp och det ekonomiska läget försvåras för varje dag.

Nu är en bra tid att använda kraften i det offentliga Sveriges inköp. Jag hoppas att våra nya förtroendevalda tar chansen att säkerställa bästa möjliga nytta för våra skattemedel.

Sedan oktober i år är jag chef för avdelningen Hållbara offentliga affärer på Upphandlingsmyndigheten. I grunden är jag nationalekonom och jag har lång erfarenhet av ledning och styrning inom såväl statsförvaltningen som Region Stockholm. Jag vill skapa bästa möjliga nytta för våra skattepengar och jag har ägnat snart 20 år att göra det genom avtal och upphandling inom offentlig sektor. När jag nu är tillbaka i statsförvaltningen är det med en övertygelse om att Upphandlingsmyndigheten kan stödja den offentliga verksamheten och göra skillnad för landets upphandlande organisationer.

Ann Eva Askensten
Chef för avdelningen Hållbara offentliga affärer på Upphandlingsmyndigheten

 

Läs mer: KrönikaUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025