Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingsstrategin börjar ta form

Regeringen har utlovat en nationell strategi för upphandling. Hearings har startats och en lista med inriktningsmål har tagits fram för strategin. Inköpsrådet har hela listan.

| 2015-10-30

Regeringen har utlovat en nationell strategi för offentlig upphandling. Den vill regeringen utveckla i nära samarbete med SKL, Sveriges kommuner och landsting. Arbetet inleddes med en hearing på regeringskansliet i slutet av september, ett 60-tal personer var inbjudna indelat i två omgångar.

Hearingen leddes av Ardalan Shekarabi, civilminister, och Gunilla Hulting, vid den tidpunkten chef för enheten för upphandlingsrätt vid Finansdepartementet. Gunilla Hulting har sedan dess gått i pension.

Under hearingen presenterade Ardalan Shekarabi åtta inriktningsmål för den nationella strategin (se dem längre ned). De poängterades att dessa inriktningsmål var preliminära och tanken var att ta in synpunkter för att eventuellt justera inriktningsmålen.

Bland de inbjudna fanns bland annat representanter för Sveriges Offentliga Inköpare, SKL, Almega, Svenskt näringsliv, Företagarna, LO, Kommunal,  SKL Kommentus, Trafikverket, Inköp Gävleborg och Upphandlingsbolaget i Göteborg.

De inbjudna fick ställa frågor och komma med synpunkter. Alla i publiken som kom till tals var ense om att strategin och dessa hearings var av goda. Det restes synpunkter på att målen var för många och i vissa fall motstridiga.

Ardalan Shekarabi utlovade tre ytterligare hearings och tanken var att var och en av dessa skulle vara inriktade på ett inriktningsmål från listan.

Planen är att den nationella upphandlingsstrategin ska vara klar i januari eller februari 2016. Ardalan Shekarabi poängterade hur viktigt det är att SKL står bakom den nationella upphandlingsstrategin.

Regeringens inriktningsmål för den nationella upphandlingsstrategin
  1. Offentlig upphandling för en väl fungerande samhällsservice
  2. God inköpskompetens – inköparna är nyckelspelare
  3. Rättssäker och korruptionsbefriad upphandling grundlägger förtroendet för den offentliga upphandlingen
  4. Miljöhänsyn i offentlig upphandling
  5. Sociala hänsyn i offentlig upphandling
  6. Frigör upphandlingens innovationspotential
  7. En väl fungerande konkurrens är grundläggande för att nå ett framgångsrikt upphandlingsresultat, inkl. små- och medelstora företag
  8. Upphandlingens outnyttjade effektiviseringspotential, d.v.s. en offentlig upphandling som karaktäriseras av mera värde för pengarna och effektiva inköps- och upphandlingsförfaranden

Läs mer: MiljökravPolitikSociala krav

Bo Nordlin

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas