Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingsstrategin börjar ta form

Regeringen har utlovat en nationell strategi för upphandling. Hearings har startats och en lista med inriktningsmål har tagits fram för strategin. Inköpsrådet har hela listan.

| 2015-10-30

Regeringen har utlovat en nationell strategi för offentlig upphandling. Den vill regeringen utveckla i nära samarbete med SKL, Sveriges kommuner och landsting. Arbetet inleddes med en hearing på regeringskansliet i slutet av september, ett 60-tal personer var inbjudna indelat i två omgångar.

Hearingen leddes av Ardalan Shekarabi, civilminister, och Gunilla Hulting, vid den tidpunkten chef för enheten för upphandlingsrätt vid Finansdepartementet. Gunilla Hulting har sedan dess gått i pension.

Under hearingen presenterade Ardalan Shekarabi åtta inriktningsmål för den nationella strategin (se dem längre ned). De poängterades att dessa inriktningsmål var preliminära och tanken var att ta in synpunkter för att eventuellt justera inriktningsmålen.

Bland de inbjudna fanns bland annat representanter för Sveriges Offentliga Inköpare, SKL, Almega, Svenskt näringsliv, Företagarna, LO, Kommunal,  SKL Kommentus, Trafikverket, Inköp Gävleborg och Upphandlingsbolaget i Göteborg.

De inbjudna fick ställa frågor och komma med synpunkter. Alla i publiken som kom till tals var ense om att strategin och dessa hearings var av goda. Det restes synpunkter på att målen var för många och i vissa fall motstridiga.

Ardalan Shekarabi utlovade tre ytterligare hearings och tanken var att var och en av dessa skulle vara inriktade på ett inriktningsmål från listan.

Planen är att den nationella upphandlingsstrategin ska vara klar i januari eller februari 2016. Ardalan Shekarabi poängterade hur viktigt det är att SKL står bakom den nationella upphandlingsstrategin.

Regeringens inriktningsmål för den nationella upphandlingsstrategin
  1. Offentlig upphandling för en väl fungerande samhällsservice
  2. God inköpskompetens – inköparna är nyckelspelare
  3. Rättssäker och korruptionsbefriad upphandling grundlägger förtroendet för den offentliga upphandlingen
  4. Miljöhänsyn i offentlig upphandling
  5. Sociala hänsyn i offentlig upphandling
  6. Frigör upphandlingens innovationspotential
  7. En väl fungerande konkurrens är grundläggande för att nå ett framgångsrikt upphandlingsresultat, inkl. små- och medelstora företag
  8. Upphandlingens outnyttjade effektiviseringspotential, d.v.s. en offentlig upphandling som karaktäriseras av mera värde för pengarna och effektiva inköps- och upphandlingsförfaranden

Läs mer: MiljökravPolitikSociala krav

Bo Nordlin

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud