Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Stor frihet vid direktupphandling

Upphandlande myndighet har betydande frihet i hur direktupphandlingar utformas. Högsta förvaltningsdomstolen ändrar därmed underinstansernas bedömning av Tekniska verkens ifrågasatta förfrågningsunderlag.

| 2018-10-22

Tekniska verken i Linköping behövde ett nytt hyllsystem för sitt centralarkiv. I och med att värdet understeg brytgränsen genomfördes en direktupphandling med annonsering enligt 15 kap. LUF.

Bruynzeel Storage Systems överprövade tilldelningen som gick till Senab. Företaget ifrågasatte förfrågningsunderlagets svepande formuleringar.

Förvaltningsrätten dömde att upphandlingen skulle göras om på grund av brister i det konkurrensuppsökande skedet. Företaget fick också rätt i kammarrätten som ansåg att underlaget öppnade för skönsmässiga bedömningar.

Tekniska verken, som såg annonseringen som ett sätt att undersöka marknaden, gav sig emellertid inte. Eftersom LUF inte innehåller några bestämmelser om utformningen av tilldelningskriterier, eller genomförande av anbudsutvärdering vid direktupphandling, menar man att inga bestämmelser har överträtts.

Högsta förvaltningsdomstolen går på samma linje och underkänner de båda tidigare domarna. Det konstateras att direktupphandlingar inte är detaljreglerade i upphandlingslagarna.

Angivna utvärderingskriterier bedöms förvisso som allmänt hållna och ger Tekniska verken betydande handlingsutrymme vid anbudsprövningen. Bedömningen är dock att detta inte öppnar för osakliga bedömningar.

I domen slås fast att avsaknad av detaljreglering gör att de allmänna principerna för upphandling ger den upphandlande myndigheten stor handlingsfrihet när det gäller på vilket sätt konkurrensutsättning av en direktupphandling ska göras.

Kristian Pedersen vid Advokatfirman Kahn Pedersen, som har företrätt Tekniska verken, ser domen som viktig för alla upphandlande myndigheter och enheter i Sverige.

– De grundläggande principerna gäller, men man har ett ganska stort handlingsutrymme vid direktupphandling. Principerna gäller men inte med samma styrka och stränghet vid direktupphandling som vid annan upphandling.

Hade du förväntat dig den här utgången?

– Jag hade nog det, även om jag blev osäker när vi förlorade både i förvaltningsdomstolen och kammarrätten. Hade Högsta förvaltningsdomstolen gått på samma linje som kammarrätten hade man nog behövt fundera på en lagändring. Med en strängare tolkning hade det blivit praktiskt svårt att genomföra direktupphandlingar.


Uppdaterad 2018-10-22 klockan 9:32 med kommentar från Kristian Pedersen.

Läs mer: DirektupphandlingJuridikÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-upphandlare till Säkerhetspolisen

Upphandlare till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN AFF

Vem ska vara ombud för entreprenaden?

Vi håller på med en upphandling av parkskötsel. Vem ska stå som ombud för entreprenaden? Vi på upphandlingsenheten ansvarar för alla avtal och borde vara ombud, samtidigt är det parkavdelningen som ska sköta entreprenaden operativt. Vad säger Aff?

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Hållbart beställarengagemangHållbart beställarengagemang
Kammarrätten vägleder om preklusionKammarrätten vägleder om preklusion
Varför samarbetar inte fler företag?Varför samarbetar inte fler företag?
Hyresundantag och byggherretjänstHyresundantag och byggherretjänst
Svepande påståenden räcker inteSvepande påståenden räcker inte
Myndighets mejl måste lämnas utMyndighets mejl måste lämnas ut
”Mer av detta” – Praxisdagen 2023”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
Koncession blev lösningen för äldreKoncession blev lösningen för äldre
ANNONS FRÅN INKÖPSRÅDET

Terrorhot — så påverkas upphandlingar

Terrorhotnivån har höjts från en trea till en fyra på den femgradiga skala som Säpo använder för att gradera hotbilden mot Sverige. En ökad hotbild kan även påverka den säkerhetsskyddsbedömning och lämplighetsprövning som ska ske innan en säkerhetsskyddad upphandling genomförs, skriver Viktor Robertson.

Nytt från Upphandling24

  • Här är alla nya tröskelvärden
  • Fortsätter outsourca upphandling
  • Prisas för uppsats om priser
  • Driver digitalisering på UHM
  • Överprövningar ner 17 procent
  • Lycksele upphandlar kossor
  • Tar täten för konsumentmakt

Åsikter på sajten

  • Varför samarbetar inte fler företag?Det stora problemet med konsortieanbud är ansvarsfrågan. Väldigt få leverantörer vill ta ansvar för andra leverantörers arbete så som sitt...
  • Svepande påståenden räcker inteDet "krävs att leverantören för fram omständigheter till stöd för att samtliga rekvisit av ett undantag inte är uppfyllda för...
  • Så hanteras anbud från samma företagVad skulle den bestå av? frågeställningen, kan nollas genom begreppet: specialistkunskap i områdets efterfrågade kvalitetskrav, som exempel!
  • Koncession blev lösningen för äldreIntressant. Hur förhåller sig det till lagen om kommunala befogenheter? Där får ju avgiften inte vara högre än kommunens självkostnad...
  • Fel förkasta försenad förklaringAnna, dessvärre är den del av HFD 2013 ref. 5 som du citerar förlegad i och med LOU:s senaste ändringar...
  • Kontrollfråga var inte kompletteringJag tycker principiellt att upphandlingar där UM ställer krav utan att ge sig själv rimliga förutsättningar för att kontrollera kraven...
  • Fel förkasta försenad förklaringInstämmer med alla kommentarer bortsett från Anna S. Denna dom ställer hela lagstiftningen på kant. Men kanske förvaltningsdomstolarna har för...
  • Tre saker att tänka på vid spendanalysJag tycker att en egen enkel struktur är att föredra, men för att göra detta och få ett bra resultat...
  • Kontrollfråga var inte kompletteringRättelse: Nej, det uppställs inget krav på att redovisa belopp men det förutsetts att åberopade referensprojekt uppfyller beloppskravet.
  • Kontrollfråga var inte kompletteringArtikeln innehåller några saker värda att kommentera. FR gör en sannolikhetsbedömning som är märklig. En uppgift som lämnas i ett...

Senaste inläggen

  • Hållbart beställarengagemang
  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
  • Koncession blev lösningen för äldre
  • Skada trots passivitet
  • Försörjningsberedskapen ska stärkas
  • Hållbara inköp i framtiden
  • Kontrollfråga var inte komplettering
  • Utländska investeringar kan stoppas
  • Fler hittar till den offentliga affären
  • En vara eller inte vara?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 18 januari 2024
  • Hållbar upphandling | 7 maj 2024
  • Anbudsutvärdering | Våren 2024
  • Agil upphandling | Våren 2024
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2024
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Våren 2024
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2024