Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Statliga ramavtal funkar dåligt för oss”

Statens servicecenter anser sig alltför styrd av de statliga ramavtalen. Myndigheten menar att statsförvaltningen skulle gynnas av mer långsiktiga avtal för administrativa stödsystem.

| 2017-04-12

Statens servicecenter sköter administration, framför allt ekonomi- och lönerelaterade tjänster, åt ungefär 150 statliga myndigheter. För detta används system som Agresso och Palasso – avropade på statliga ramavtal.

Trots att de ramavtal som upphandlats av Ekonomistyrningsverket har haft en längsta möjliga avtalsperiod på mellan åtta och 13 år beskrivs längden på dessa ramavtal som ett problem. I en rapport från myndigheten slås fast att en smartare och mer långsiktig strategi för systemförsörjningen skulle minska de stora kostnader som uppstår när ett ramavtal löper ut.

Enligt utredningen, som gjorts på regeringens uppdrag, styrs systembyten med dagens modell av ramavtalens giltighetstid snarare än verksamhetens behov. Systemskiftena kräver tid och resurser som skulle kunna utnyttjas till tjänsteutveckling eller effektiviseringsarbete.

Inom den närmaste femårsperioden löper avtalen ut för e-handelssystem och ett personalsystem. Under nästkommande treårsperiod löper avtalen för ekonomisystem och myndighetens andra personalsystem ut.

Den sammanlagda kostnaden för Statens servicecenter att byta dessa system beräknas till 400–500 miljoner kronor.

Enligt rapporten bäddar mer långsiktiga systemlösningar för de tjänster som utförs åt kundmyndigheterna för en mer stabil avgiftssättning. Förhoppningsvis skulle det också vara möjligt att sänka avgifterna istället för att höja dem.

Som Inköpsrådet tidigare rapporterat flyttas i år ramavtalsupphandlingarna av administrativa stödsystem från Ekonomistyrningsverket till Kammarkollegiet.

Annons

Ta klivet och bli kvalificerad IT-upphandlare
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning som rustar dig för att göra komplexa IT-upphandlingar. Utbildningen täcker behovsanalys, kravställning, utvärdering, avtal och uppföljning – allt med fokus på IT-upphandling. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: ITKonkurrensRamavtal

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "”Statliga ramavtal funkar dåligt för oss”"

  1. PO skriver:
    2017-04-13 kl. 10:07

    Varför inte använda Partnering fullt tillåtet även inom den här sektorn.

    Svara
  2. Konsulten skriver:
    2017-04-16 kl. 21:47

    Man skulle väl kunna fråga sig varför det öht finns ramavtal inom denna typ av system…?
    Ramavtalen är väl från början tänkta för repetitiva, decentraliserade köp av standardprodukter… upplägget kommer ju från försörjningssektorn (el, gas, vatten etc).
    Eftersom inget av dessa särdrag stämmer överens med de enorma engångsinköp som PA/HR/ekonomisystem är, undrar ju vän av ordning varför ingen sätter stopp för det hela? Att ESV envisats med att upphandla ramavtal inom området är ju ett historiskt faktum – och för all del en utveckling jämfört med deras tidigare upplägg med helt ”inofficiella ramavtalsliknande upplägg utan upphandling”, men det är ju verkligen inte mycket till argument för att fortsätta med eländet.
    Frågan är om det verkligen är UPPHANDLINGEN av dessa system som är så omfattande och tung, eller om det inte snarare handlar om implementeringen… och den underlättas ju inte av att det finns ett ramavtal att avropa ifrån.
    Nä, om varje myndighet/organisation upphandlade var för sig, med kanske 10-åriga avtalstider (+ några års förlängningsmöjligheter), skulle man få bättre anpassade avtal/villkor, och en bättre konkurrens mellan de få aktörer som finns på marknaden.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist