Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Statliga ramavtal funkar dåligt för oss”

Statens servicecenter anser sig alltför styrd av de statliga ramavtalen. Myndigheten menar att statsförvaltningen skulle gynnas av mer långsiktiga avtal för administrativa stödsystem.

| 2017-04-12

Statens servicecenter sköter administration, framför allt ekonomi- och lönerelaterade tjänster, åt ungefär 150 statliga myndigheter. För detta används system som Agresso och Palasso – avropade på statliga ramavtal.

Trots att de ramavtal som upphandlats av Ekonomistyrningsverket har haft en längsta möjliga avtalsperiod på mellan åtta och 13 år beskrivs längden på dessa ramavtal som ett problem. I en rapport från myndigheten slås fast att en smartare och mer långsiktig strategi för systemförsörjningen skulle minska de stora kostnader som uppstår när ett ramavtal löper ut.

Enligt utredningen, som gjorts på regeringens uppdrag, styrs systembyten med dagens modell av ramavtalens giltighetstid snarare än verksamhetens behov. Systemskiftena kräver tid och resurser som skulle kunna utnyttjas till tjänsteutveckling eller effektiviseringsarbete.

Inom den närmaste femårsperioden löper avtalen ut för e-handelssystem och ett personalsystem. Under nästkommande treårsperiod löper avtalen för ekonomisystem och myndighetens andra personalsystem ut.

Den sammanlagda kostnaden för Statens servicecenter att byta dessa system beräknas till 400–500 miljoner kronor.

Enligt rapporten bäddar mer långsiktiga systemlösningar för de tjänster som utförs åt kundmyndigheterna för en mer stabil avgiftssättning. Förhoppningsvis skulle det också vara möjligt att sänka avgifterna istället för att höja dem.

Som Inköpsrådet tidigare rapporterat flyttas i år ramavtalsupphandlingarna av administrativa stödsystem från Ekonomistyrningsverket till Kammarkollegiet.

Annons

Vill du fördjupa dig i kravarbete, utvärdering och förhandling i IT-upphandlingar, i syfte att göra bättre IT-affärer? Gå kursen som Upphandling24 arrangerar ”Fortsättningskurs IT-upphandling” Läs mer här!

Läs mer: ITKonkurrensRamavtal

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "”Statliga ramavtal funkar dåligt för oss”"

  1. PO skriver:
    2017-04-13 kl. 10:07

    Varför inte använda Partnering fullt tillåtet även inom den här sektorn.

    Svara
  2. Konsulten skriver:
    2017-04-16 kl. 21:47

    Man skulle väl kunna fråga sig varför det öht finns ramavtal inom denna typ av system…?
    Ramavtalen är väl från början tänkta för repetitiva, decentraliserade köp av standardprodukter… upplägget kommer ju från försörjningssektorn (el, gas, vatten etc).
    Eftersom inget av dessa särdrag stämmer överens med de enorma engångsinköp som PA/HR/ekonomisystem är, undrar ju vän av ordning varför ingen sätter stopp för det hela? Att ESV envisats med att upphandla ramavtal inom området är ju ett historiskt faktum – och för all del en utveckling jämfört med deras tidigare upplägg med helt ”inofficiella ramavtalsliknande upplägg utan upphandling”, men det är ju verkligen inte mycket till argument för att fortsätta med eländet.
    Frågan är om det verkligen är UPPHANDLINGEN av dessa system som är så omfattande och tung, eller om det inte snarare handlar om implementeringen… och den underlättas ju inte av att det finns ett ramavtal att avropa ifrån.
    Nä, om varje myndighet/organisation upphandlade var för sig, med kanske 10-åriga avtalstider (+ några års förlängningsmöjligheter), skulle man få bättre anpassade avtal/villkor, och en bättre konkurrens mellan de få aktörer som finns på marknaden.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift