Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Språket är nyckeln till rätt affär”

Att informera på rätt sätt är nyckeln till en lyckad upphandling. Det gäller även att förstå hur mottagaren uppfattar det du som upphandlare försöker beskriva. KG Rickhamre ger sina bästa tips på hur du når fram till leverantörer, verksamheten och även politiker med ditt budskap.

| 2018-09-27

Kommunikation driver affärer. För en upphandlare är det inte bara viktigt att kunna förklara vad det är man vill ha, utan även att förstå hur mottagaren uppfattar budskapet och att locka leverantörer att lämna anbud. Det menar KG Rickhamre som för Inköpsrådets räkning har tagit fram en utbildning som ska hjälpa upphandlare att bättre kommunicera med såväl leverantörer som den egna organisationen.

KG Rickhamre jobbar med kommunikation sedan 20 år och har genomfört över 400 utbildningar. Han har även arbetat som journalist i 12 år, bland annat på SVT:s Rapport och SR:s Ekot.

Han menar att upphandlaren behöver förstå, ta reda på och intressera sig för vad det är som ska upphandlas och hur det svarar mot motsvarande tjänst eller vara på utsidan. En leverantör som ska lämna anbud behöver förstå vad det är du vill ha och då behöver du ta reda på vilket språkbruk och vilka begrepp branschen använder. Det är dem du måste använda, inte egna beskrivningar.

– Det är ett levande jobb att skaffa information både från den egna organisation och branschen som du upphandlar från. Du måste ha som löpande metodik att hålla dig à jour med språkbruket och kategoriseringen.

För att nå ut gäller det att vara tydlig och anpassa sig efter branschen. Men det räcker inte. Du behöver också intressera dig för hur informationen uppfattas av mottagaren.

– En upphandlare som är passiv kan nöja sig med information, det vill säga att förklara hur det ser ut. En aktiv upphandlare som vill ha in många och bra anbud funderar på vad som händer i huvudet på mottagaren och anpassar sin kommunikation efter det, säger KG Rickhamre.

Lika viktigt är det för upphandlaren att kommunicera på rätt sätt gentemot den egna verksamheten för att fånga upp rätt krav och behov, som sedan ska komma till uttryck i upphandlingen. Med rätt tonalitet i kommunikationen ökar möjligheterna att skapa ett engagemang internt för upphandlingen och för arbetet i de interna projektgrupperna.

På utbildningen ”Kommunicera bättre med leverantörer och verksamhet” får du verktyg för att höja den kommunikativa effekten av ditt språk. Du får också tips i presentationsteknik, skriftlig retorik och berättelser samt hur du överför en frågeställning så att den blir relevant och spännande.

– Vi förklarar språkbruk och hur du kan anpassa språket. Du kommer att träna på det här i grupp då man lär sig väldigt mycket på att skriva budskap tillsammans. Det ökar kvaliteten något enormt, avslutar KG Rickhamre.

FAKTA:
KG Rickhamres 3 bästa tips
* Skaffa relevant kunskap från båda sidor, organisationen och branschen/leverantörerna.
* Lär dig att presentera kunskapen, att uttrycka dig på ett exakt och intresseväckande sätt.
* Var förberedd på de frågor som du kan tänkas ställas inför så att du kan svara och ta hand om dem på ett bra sätt.

[Utbildning_Kommunikation]

Läs mer: Karriär

Maria Agrén

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025