Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Språket är nyckeln till rätt affär”

Att informera på rätt sätt är nyckeln till en lyckad upphandling. Det gäller även att förstå hur mottagaren uppfattar det du som upphandlare försöker beskriva. KG Rickhamre ger sina bästa tips på hur du når fram till leverantörer, verksamheten och även politiker med ditt budskap.

| 2018-09-27

Kommunikation driver affärer. För en upphandlare är det inte bara viktigt att kunna förklara vad det är man vill ha, utan även att förstå hur mottagaren uppfattar budskapet och att locka leverantörer att lämna anbud. Det menar KG Rickhamre som för Inköpsrådets räkning har tagit fram en utbildning som ska hjälpa upphandlare att bättre kommunicera med såväl leverantörer som den egna organisationen.

KG Rickhamre jobbar med kommunikation sedan 20 år och har genomfört över 400 utbildningar. Han har även arbetat som journalist i 12 år, bland annat på SVT:s Rapport och SR:s Ekot.

Han menar att upphandlaren behöver förstå, ta reda på och intressera sig för vad det är som ska upphandlas och hur det svarar mot motsvarande tjänst eller vara på utsidan. En leverantör som ska lämna anbud behöver förstå vad det är du vill ha och då behöver du ta reda på vilket språkbruk och vilka begrepp branschen använder. Det är dem du måste använda, inte egna beskrivningar.

– Det är ett levande jobb att skaffa information både från den egna organisation och branschen som du upphandlar från. Du måste ha som löpande metodik att hålla dig à jour med språkbruket och kategoriseringen.

För att nå ut gäller det att vara tydlig och anpassa sig efter branschen. Men det räcker inte. Du behöver också intressera dig för hur informationen uppfattas av mottagaren.

– En upphandlare som är passiv kan nöja sig med information, det vill säga att förklara hur det ser ut. En aktiv upphandlare som vill ha in många och bra anbud funderar på vad som händer i huvudet på mottagaren och anpassar sin kommunikation efter det, säger KG Rickhamre.

Lika viktigt är det för upphandlaren att kommunicera på rätt sätt gentemot den egna verksamheten för att fånga upp rätt krav och behov, som sedan ska komma till uttryck i upphandlingen. Med rätt tonalitet i kommunikationen ökar möjligheterna att skapa ett engagemang internt för upphandlingen och för arbetet i de interna projektgrupperna.

På utbildningen ”Kommunicera bättre med leverantörer och verksamhet” får du verktyg för att höja den kommunikativa effekten av ditt språk. Du får också tips i presentationsteknik, skriftlig retorik och berättelser samt hur du överför en frågeställning så att den blir relevant och spännande.

– Vi förklarar språkbruk och hur du kan anpassa språket. Du kommer att träna på det här i grupp då man lär sig väldigt mycket på att skriva budskap tillsammans. Det ökar kvaliteten något enormt, avslutar KG Rickhamre.

FAKTA:
KG Rickhamres 3 bästa tips
* Skaffa relevant kunskap från båda sidor, organisationen och branschen/leverantörerna.
* Lär dig att presentera kunskapen, att uttrycka dig på ett exakt och intresseväckande sätt.
* Var förberedd på de frågor som du kan tänkas ställas inför så att du kan svara och ta hand om dem på ett bra sätt.

[Utbildning_Kommunikation]

Läs mer: Karriär

Maria Agrén

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026