Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Sommar – en tid för reflektion

Juridisk krönikaBjörn Bergström och Johan Stern på Ramberg Advokater reflekterar kring sommaren som inte bara står för dörren, utan är här i full blom. Härligt! Det är sannolikt inte bara vi som ser fram emot semestern i år. En försiktig spaning är att Jobb-Sverige kommer att vara tystare än någonsin nu i sommar.

| 2021-07-06
Johan Stern och Björn Bergström på Ramberg Advokater.

Sommaren, med den stiltje som följer i både inkorgar och Teams, är alltid en bra tid för reflektion. Reflektion kring såväl jobbet som livet i stort. Även om det är både nyttigt och skönt att inte tänka på jobb över huvud taget, kan det ändå vara värt att ha med sig ett par tankar som kan få processas långsamt att mogna fram för att sedan tas upp igen till hösten.

Ni som läser våra krönikor vet ungefär var vi står gällande den offentliga affären. De grundläggande principerna och en sund och effektiv konkurrens i fokus. Med det sagt – mer fokus på innehåll och mindre på form.

Är det någon som har räknat antalet paragrafer i de olika versionerna av LOU, från 1994 och framåt (ja, vi vet att den första LOU hette 1992:1528, men den trädde ikraft först 1/1 -94)? Inte vi heller. Vi kan dock enkelt konstatera att de har blivit fler. Är det dåligt? Nja, inte nödvändigtvis. Ibland gör fler bestämmelser att det blir tydligare, och tydlighet är oftast bra eftersom det bidrar till att undanröja onödiga tvistefrågor.

Men handen på hjärtat, har de senaste årens regelförändringar verkligen bidragit till förbättringar? Och kommer de av regeringen föreslagna nya reglerna om förenklad upphandling och ett nytt kapitel om direktupphandling, att bidra till förbättringar? Det är svårt att säga att de nya reglerna är dåliga, men tillför de egentligen särskilt mycket?

Det är bra att det tydliggörs att den upphandlande myndigheten har en frihet att utforma en upphandling enligt 19 kap. som de önskar, och att det går att direktupphandla (lagligt) i händelse av en överprövning. Men vi hamnar ändå snabbt i ett slags juristernas julafton, för när får man direktupphandla lagligt vid en överprövning? Jo, för en ”nödvändig” anskaffning som tillgodoser ett ”angeläget behov”. Jahapp.

Vi är inte rädda för att tillämpa lagen, men med rådande domstolsprövningar ser vi framför oss åratal av processer kring bland annat den typen av begrepp som beskrevs ovan. Dessa avgöranden kommer i förvaltningsrätterna att gå åt helt olika håll, och för den delen likaså i kammarrätterna. Är det egentligen något fel på hur det fungerar i dag? Vissa saker behöver inte lagstiftas om för att det ska funka bättre i praktiken. Överstiger en sådan direktupphandling dessutom tröskelvärdena, blir tolkningen omedelbart ännu mer insnävad.

Vår analys av om den här typen av regler leder oss framåt eller inte är klar och tydlig. Vi är ödmjuka inför det faktum att det finns de som tycker annorlunda, men vi befinner oss närmast på ett sluttande plan där lösningen på alla de problem som finns hela tiden består i fler regler. Vi skapar mer och mer form, vilket ofelbart leder till att fokus därmed ökar på just formen. På bekostnad av vad? Just det – innehållet, det vill säga anledningen till att det offentliga över huvud taget köper varor, tjänster och entreprenader med den effekt man då vill uppnå.

Det finns i och för sig inget som säger att formen och innehållet inte kan samexistera, men ser vi till praktiska erfarenheter så visar det oss att det är mycket svårt. Formen är på ett sätt tydlig. Det handlar om ”rätt” eller ”fel” baserat på ett regelverk.

Innehållet är mycket svårare att ta på och att konkretisera. Man skulle även kunna föra in begreppet rättssäkerhet, vilket civilministern har som ett viktigt argument. Men stämmer det? Utifrån lagstiftarens perspektiv kan det absolut stämma, särskilt som det görs få uppföljningar av hur lagen egentligen fungerar. Det är då enkelt att säga att fler eller nya regler skapar en ökad rättssäkerhet eftersom de reglerar fler situationer.

Men låt oss återvända till kärnan – innehållet, det vill säga varför vi över huvud taget köper något, och till de grundläggande principerna. Den som följer de grundläggande principerna och som är ute efter en äkta konkurrens till uppfyllande av det behov som finns, kommer att göra en affär som är såväl laglig som lämplig. Man kan då säga att vi behöver regler eftersom alla inte gör på det sättet, det vill säga inte följer de grundläggande principerna. Men är vägen till det att införa fler regler, det vill säga kommer den som i dag inte följer de grundläggande principerna, och gör affärer som sker utanför regelverket (otillåtna direktupphandlingar), att följa regelverket om det finns fler regler?

Knappast. Vägen dit går inte genom lagstiftning utan genom att få den som beslutar om en organisations verksamhet, mål, och budget att förstå vikten av en sund och effektiv konkurrens. Är det svårare än att stifta en lag? Jajamän, men vi är övertygade om att det ändå är dit vi måste nå för att över huvud taget kunna närma oss de effekterna vi vill uppnå.

Så, när sommaren är över och höstens arbete påbörjas, hoppas vi att det är fler än vi som ägnat åtminstone någon tanke på hur ”innehållet” ska bli det bärande perspektivet, i stället för ”formen”. Och låt oss vara ärliga – den som redan i dag, eller även med ett nytt regelverk, fokuserar på de grundläggande principerna kan och har alltid kunnat ha innehållet som fokus.

Hur tar vi nästa steg? Det finns redan i dag många goda exempel på organisationer, både på köparsidan och säljarsidan, som tar egna initiativ för att förädla, förenkla och rationalisera. Tänk om vi efter sommaren kunde ha ett antal sådana exempel som har konkretiserats och som skulle kunna spridas?

Vi behöver förebilder, eldsjälar och motorer på våra arbetsplatser och i det offentliga rummet som kan och vill verka för att offentlig upphandling ska bli ändamålsenlig. Tar du stafettpinnen?

Juristpanelen

 

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Sommar – en tid för reflektion”

  1. Fia Hendar skriver:
    2021-07-08 kl. 09:25

    Bra skrivet! Med de grundläggande principerna i magen kommer man långt. Fler snåriga bedömningar utifrån lagar och EU-domstolens ibland obegripliga skrivningar gör inga bättre affärer. Jag tar stafettpinnen och lovar förvalta den på mitt nya arbete. Trevlig sommar! Hälsar Fia Hendar

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt